Derfor legger vi ut skattelistene

Og så mye tjente jeg.

JEG HADDE EN NETTOINNTEKT, eller det Skatteetaten kaller en alminnelig inntekt, på 402.868 kroner i 2006. Utliknet skatt utgjorde 158.864. Det synes jeg du bør ha mulighet til å vite.

Hva ulike grupper og individer tjener og bidrar med til fellesskapet har vært lett tilgjengelig informasjon i Norge i hundrevis av år. Offentlig utlegging av skattelistene er hjemlet i lov og har tradisjoner helt tilbake til 1863.

INNSYN I SKATTELISTENE PÅ INDIVIDNIVÅ har gjennom historien blitt sett på som en viktig forutsetning for at folk skal kunne ha tillit til det norske skattesystemet. Også pressens tilgang til skattelistene, og muligheten til å drive kritisk journalistikk rundt disse, har blitt sett på som vesentlig av både politikere og folk flest.

Innsynet er en rettighet vi i Dagbladet.no føler sterkt for. Derfor synes jeg ikke bare det er greit, men at det er fint, flott og strålende at du kan få vite hva jeg har i inntekt og betaler i skatt.

OFFENTLIGGJØRING OG GENERELL ÅPENHET rundt skattelister og økonomiske forhold, er vesentlig for at vi skal kunne sette et kritisk søkelys på og holde en offentlig debatt om virkningene av skattesystemet og ulike regjeringers politikk.

Det er vesentlig for å kunne se om skattesystemet virker etter hensikten. Og - når det ikke virker - hvor mange millionærer her til lands som er nullskattytere. Eller hvor mye rikere de rikeste blir, og hvor mye - om noe - disse bidrar med til fellesskapet.

Det er også god grunn til å anta at åpenhet rundt skattetall bidrar forebyggende i forhold til korrupsjon og svart økonomi. Med innsyn i økonomiske forhold vil det eksempelvis lettere la seg gjøre å fange opp om en eiendoms- eller vannverkssjef har et forbruk og økonomiske verdier som er hinsides det inntekts- og skatteopplysninger skulle tilsi.

Disse argumentene har de fleste politikere gjennom norsk historie skjønt og tatt til seg.

SØK I SKATTELISTENE: Søket finner du på Dagbladet.nos forside og inne på sida www.dagbladet.no/skatt. Vis mer

LIKEVEL FIKK VI ET tilbakeslag i 2004: Regjeringen Bondevik fikk flertall i Stortinget for store innskrenkninger i regelverket om offentliggjøring av skattelistene. Pressen fikk deretter bare samme tilgang som privatpersoner, via Skatteeteatens søk, og kun i tre uker etter offentliggjøring. Det resulterte i at enkle søk på individer omtrent ble det eneste pressen kunne foreta.

Regjeringen Bondevik begrunnet endringene til dels med at mediene etter deres syn gjorde skattelistene til ren underholding. Kanskje var regjeringen skremt av nyere teknologi og medier, kanskje var det dens sympati og omsorg for ressurssterke grupper i samfunnet som var avgjørende. Det var i alle fall uhyre lite samsvar mellom den offisielle begrunnelsen og virkningen av endringene.

EFFEKTEN AV ENDRINGENE ble nemlig nettopp at underholdnings- og «kikkeraspektet» ved skattelistene økte. På bekostning av den kritiske journalistikken. Fordi pressens muligheter til mer avanserte og systematiske søk og sammenstillinger av data ble fjernet. Muligheten til å gjøre store og sammensatte søk for å finne de rikeste nullskatteyterne ble for eksempel borte. Det samme ble en uendelig lang rekke andre muligheter for kritisk journalistikk.

Og etter at de tre ukene med offentliggjøring var over, var det også slutt på pressens muligheter til å se både maktpersoner, korrupsjonsmistenkte og kriminelle i kortene.

Etter tre år er det nå slutt på det latterlig misforståtte forbudet. Stortinget vedtok i juni - mot Frps, Høyres og KrFs stemmer - at mediene igjen skal få utvidet tilgang til skattedataene, omtrent som før 2004.

- Informasjon om inntekts- og skatteforhold er en sentral premiss for samfunnsdebatten. Endringen gir pressen en bedre tilgang til opplysningene i skattelistene, og dette er viktig for å styrke den kritiske debatten om skattemessige forhold, sa finansminister Kristin Halvorsen om endringen.

Det skal vi benytte oss av og bidra til. Og det skal du få glede av.

VI SKAL BEDRIVE KRITISK JOURNALISTIKK rundt skattetall, skattesystem og den økonomiske fordelingen i Norge. Vi skal bidra til debatt om skjevheter og urettferdighet. Og vi skal bruke skattetallene som verktøy for kritisk og undersøkende journalistikk rundt enkeltpersoner og grupper.

MEN VI SKAL OGSÅ GJØRE MER: Vi skal tilby deg det vi tror blir det beste skattesøket i Norge, slik at du selv kan søke opp de personer og grupper som er interessante for deg. Du vil få sammenlikne både deg selv og andre med snittet for hjemkommune, fylke og fødselsåret ditt, og vi skal vise deg topplistene for de samme parametrene. Du vil også få se hva skatten du betaler utgjør i ulike fellesgoder, og hvordan lokal- og toppolitikere tjener og skatter.

Vi skal gi deg et redskap for å kunne søke og sjekke både enkeltpersoner og grupper.

Vi skal selvfølgelig også bruke disse dataene til å lage egne lister og fortelle deg og andre lesere om en lang rekke offentlige og kjente personers inntekts- og skattetall. Frp, Høyre og KrF kan gjerne kalle slike lister underholdning om de vil. Vi ser imidlertid på det som vesentlig informasjon om det samfunnet vi lever i og skatter til - rundt forhold som har vært og fortsatt skal være åpne.

HOS OSS FÅR DU skattetallene for 2006, både på internett, wap og SMS. Du er hjertelig velkommen til å søke i skattetallene våre, både om deg selv og alle andre du interesserer deg for. Og du kan gjøre det med verdens beste samvittighet.

ØNSKER ÅPENHET OG DEBATT: - Offentlighet og åpenhet rundt inntekts- og skatteforhold er helt vesentlig for å kunne føre en kritisk debatt om skattesystemet og samfunnet vårt, skriver redaktør Even Teimansen.