Dette er en «melankolsk» elev som er «spesielt glad i godteri»

- Helt hinsides, mener professor. - Sjokkerende og forkastelig, sier kunnskapsministeren.

(Dagbladet.no): Lærere på norske Steinerskoler er instruert i å vurdere elevenes fysiske framtoning og ganglag - og tolker ut fra dette «barnets egenart, temperament og karakter».

Det framgår av Steinerhøyskolens praksishåndbok for lærerne, avslører VG i dag. Den norske håndboka bruker formuleringen «barnas rent ytre trekk».

- Nøkkel for å forstå barna

Mangeårig lærer ved lærerutdanningen, Oddvar Granly, bekrefter bruken av den oppsiktsvekkende metoden, og mener vurderingen av barnas fysiske utseende og bevegelser er viktig.

- Det kan dreie seg om å iaktta hvordan barnet beveger seg, for eksempel om det setter foten fast ned i bakken når det går - eller om det har en lett og svingende gange. Går barnet på en lett måte er det gjerne styrt av innfall og spontanitet, sier han til VG.

Granly mener kroppsfokuset inngår i en helhet som ikke skiller seg fra vanlig pedagogikk. Også rektor Hugo Borgnes med Steinerskolen Hedemarken uttaler at bruken av «de fire temperamentene» er en nøkkel til å forstå barna.

- Læreren ønsker å formidle stoff på forskjellige måter, kraftfullt, lekende og humoristisk eller trist. På denne måten blir de forskjellige barnas legning møtt, sier Borgnes til VG.

Kobler kroppsfasong, personlighet og favorittmat

KROPPSFOKUS: Definisjonene på de ulike «temperamentene» framstår som en sentral del av oppdragelseskunsten som brukes i Steinerskolen. (Tekstutdragene er føyd til figurene av Dagbladet.no.) Faksimile: OpenWaldorf.com Vis mer

De fire «temperamentene» flere norske Steinerskoler opererer med skal være basert på dette skjemaet. Der deles elevene inn med utgangspunkt i skisser av kroppsfasongen og beskrives nærmest som ulike dyreraser:

1) MELANKOLSK: Høy, tynn og duknakket kropp. Sakte, slepende gangart. Tragiske, sorgtunge øyne. Har dårlige relasjoner med andre mennesker, sympatiserer bare med andre melankolikere. Kresen i matveien, spesielt glad i godteri. Interessert i seg selv og i fortida.

Hvordan stimulere: Forklar hvordan andre vil lide om han/hun ikke adlyder.

2) FLEGMATISK: Stor, kjøttfull, rund med mer utstikkende skuldre. Søvnige, ofte halvt lukkede øyne. Vennlige, reserverte relasjoner med andre. Spiser nesten alt og er alltid opptatt av mat. Tungt ganglag (dampveivals-aktige trekk). Interessen i verden er knyttet til nåtida, uten å involvere seg. Konservativ klesstil.

Hvordan stimulere: Snakk direkte, bruk sjokktaktikker

3) SANGVINSK: Er den mest normale. Slank, elegant, velbalansert kropp. Går på tærne (danser som en sommerfugl). Livlige, dansende øyne. Flyktig i valg av relasjoner. Småspist. Hukommelse som en sil. Interessert i nåtida, her og nå. Nye og fargerike klær.

Hvordan stimulere: Be om en personlig tjeneste.

4) KOLERISK: Kortbygd, hodet synker nesten ned i kroppen. Tyrenakke, korte bein, kraftig. Faste skritt, hælen graver seg ned i bakken for hvert skritt. Energiske, aktive øyne. Vennlige relasjoner så lenge han/hun har kommandoen. Liker sterk mat. Dårlig hukommelse. Individuell og oppsiktsvekkende klesstil.Hvordan stimulere: Kom med en utfordring.

De fire «temperamentene» kobles også opp mot elementene vann, luft, ild og vann i den omstridte Steiner-opplegget, og er en inndeling av mennesketyper som først ble konseptualisert i antikkens Egypt, ifølge Wikipedia.

- Helt hinsides

Professor i pedagogikk Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark blir provosert av menneskeinndelingen Steinerskolen opererer med.

- Det er helt hinsides å knytte adferd og væremåte til noen kroppstype. Dette har jo ingen som helst dokumentasjon i noen forskning, og bryter stort sett med alt vi faktisk vet. Det var vel noen slike tendenser på 1930-tallet, men da i politiske retninger vi ikke vil ha noe å gjøre med i dag, sier han til Dagbladet.no.

Nordahl har blant annet skrevet bøkene «Eleven som aktør» og «Hjem og skole», og er ekspert på barn med adferdsproblemer.

- Personlighet har innflytelse på adferd, men dette har ingen direkte sammenheng med utseende. Det meste som påvirker vår væremåte er knyttet til omgivelsene - som oppvekst, skolemiljø og forventninger fra andre, konstaterer professoren.

Han mener all forskning tilsier at det ikke finnes sterke, stabile egengskaper knyttet til kropp slik Steinerhøyskolens praksishåndbok framstiller det.

- Pedagogisk er det også helt håpløst. Dette fritar jo oss voksne for alt ansvar - alt kan jo tillegger barnas kroppstype om ting går skeis, sier Nordahl til Dagbladet.no.

- Forhistorisk

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) kaller de aktuelle delene av læreverket for «uvitenskapelige teorier og forhistoriske spekulasjoner om mennesket».

- Jeg oppfatter dette som en type forhistorisk påklistring av merkelapper på barn. Dette er helt uten grunnlag i moderne pedagogisk vitenskap. Jeg reagerer sterkt både som far og ansvarlig for norsk skole. Dette er vi bare nødt til å gå nærmere etter i sømmene. Det må være helt forkastelig å bruke denne typen teorier, både faglig og menneskelig, sier Solhjell.

Han ber om å få en rapport på bordet for hvilket vitenskapelig grunnlag høyskolen har for å observere elevenes «rent ytre trekk». Solhjell gjør det allerede klart at metodene ikke har noe i norsk skole å gjøre.

- Jeg regner med at Steinerhøyskolen og Steinerskolene tar et oppgjør med denne siden av sin pedagogikk, sier kunnskapsministeren til VG.

- Blåst opp

Steinerskoleforbundet mener framstillingen av kroppsfokuset er overdrevet fordi det etter deres mening ikke brukes til å sortere elevene på noen måte.

- Dette er blåst opp og overdimensjonert. Temperamentene brukes ikke på en skjematisk måte, fordi alle barn har mer eller mindre enn blanding av alle temperamenter. Temperamentslæren spiller i dag en meget beskjeden rolle i steinerskolen. Temperament og utseende kan heller ikke kobles på den måten VG gjør i dag, sier forbundssekretær Rune Kilander til Dagbladet.no.

Også han rettferdiggjør typeinndelingen med at den er en del av en helhet, og mener det er mange lærere i Steiner-systemet som ikke kjenner til tegningene i bildet øverst i denne saken.

Forbundet opplyser at Steinerskolene i Norge nå er opptatt av den læreplanen som er inne til godkjenning i Utdanningsdirektoratet.

- Alle vesentlige trekk ved steinerskolen er omtalt der, og temperamentslæren har ingen plass i den planen, sier Kilander.

TAR KRAFTIG AVSTAND: Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) kaller Steinerskolens praksis forkastelig.
SLAKTES AV FAGFOLK: Både professor Peder Haug fra Høgskulen i Volda (tv.) og professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Hedmark, her med statsminister Jens Stoltenberg, er svært kritiske til Steinerskolen.