TILTALT: Pensjonert orlogskaptein, Bjørn Stavrum står tiltalt for korrupsjon.
Her er han sammen med sin forsvarer Kim Ellertsen. 
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
TILTALT: Pensjonert orlogskaptein, Bjørn Stavrum står tiltalt for korrupsjon. Her er han sammen med sin forsvarer Kim Ellertsen. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

E-poster avslører at Forsvaret krevde inn penger fra Nigeria

I høringene på Stortinget insisterte forsvarstoppene på at de solgte marinefartøyene til England. Men Forsvarets salgssjef var selv involvert i å drive inn penger fra flåtesjefen til den nigerianske krigsherren Tompolo.

(Dagbladet): Forsvarets salgssjef, kommandørkaptein Odd-Stein Melsæter, var involvert i arbeidet med å drive inn pengene for støttefartøyet KNM «Horten». Det viser e-poster som Økokrim la fram i retten tirsdag. Melsæter sto i kopifeltet på flere eposter som den nå korrupsjonstiltalte orlogskapteinen Bjørn Stavrum sendte til Nigeria sommeren 2013. Mottaker var Winfred Itima, som da var flåtesjefen til den tidligere krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo. Formålet med epostene Forsvaret sendte var å drive inn penger fra Itima.

TOPPER: FLO-sjef Petter Jansen og kommandørkaptein Odd-Stein Melsæter under høringen i kontrollkomiteen i november 2015. Vis mer

- Er det noe nytt? Vi trenger en løsning innen et par dager. Igjen kaptein Itima: Jeg ber deg presse på så dette kan løses til alles tilfredshet, skriver Stavrum i en epost til Itima 19. juli 2013. Melsæter er satt på kopi.

Samme dag svarer flåtesjef Itima, og bekrefter at han vil signere dokumentene snart.

22. juli sender Stavrum en ny purring til Itima, også denne med kopi til kommandørkaptein Melsæter.

- Kaptein Itima: Har du noe informasjon om når pengene kan bli overført, slik at «Horten» kan bli betalt?, skriver Stavrum.

Nektet

I slutten av juli 2013 gikk det nesten daglig eposter til Nigeria der Forsvaret, ved Bjørn Stavrum, etterspurte penger. Melsæter var Stavrums sjef, og en del av ledelsen i Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO). Han var deltaker på de månedlige koordineringsmøtene mellom toppene i FLO, Forsvarsstaben og Forsvarsdepartementet.

- Der har detaljer i forbindelse med salget, kjøpere og fremdrift har vært løftet fram, sa FLO-sjef Petter Jansen i den første høringen i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.

Dagbladet har tidligere avslørt hvordan toppene i Forsvarsdepartementet heiet fram salgene av marinefartøy.

Melsæter skal vitne i saken neste uke og ønsker ikke å kommentere epostene som ble lagt fram i retten tirsdag. Han vil heller ikke si om han informerte om dialogen med Nigeria på disse månedlige møtene.

PÅ VEI: Støtteskipet  KNM Horten fungerte på et tidspunkt som kongeskip. Her er det i havnebyen Ramsgate, på vei til Nigeria. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

For epostene Økokrim la fram i retten står i kontrast til det flere forsvarstopper sa da de forklarte seg for Stortingets kontrollkomité.

- For å si det enkelt: Vi har ikke solgt til Nigeria. Mitt kommersielle ansvar går på at vi inngår en kontrakt. I dette tilfellet er det med CAS Global. Det er et engelsk-registrert selskap. Det har vi vært innom tidligere i dag. Både forrige forsvarssjef og nåværende forsvarssjef har nevnt det, sa FLO-sjef Jansen.

Jansen har ikke besvart Dagbladets henvendelse om å kommentere denne saken.

Nigeria-brev

KNM «Horten» og seks missiltorpedobåter (MTBer) ble formelt solgt til det engelske selskapet CAS Global, men Dagbladet har i en rekke artikler fra 2014 dokumentert at båtene ble solgt til den tidligere nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo. Han etablerte selskapet Global West Vessel Specialists og satte inn Winifred Itima som direktør. Selskapet hadde en milliardkontrakt med den nigerianske staten for å drive privat kystvakt.

Tompolo er nå på flukt i Nigeria, ettersøkt for massiv korrupsjon. Midlene til selskapet Global West er frosset og marinefartøyene han kjøpte fra Norge er tatt i arrest.

- Hvorfor sender Winifred Itima eposter til deg om betaling for båtene?, spurte Økokrims statsadvokat Trude Stanghelle i retten.

Hun la på bordet en epost der Itima svarer Stavrum:

- Vi er nå i sluttfasen. CAS har signert og vi vil signere mandag. Jeg tror det vil være ok for bankene, skriver Tompolos flåtesjef.

Statsadvokaten lurer på hvorfor Stavrum blander seg inn i Itimas betaling til CAS Global dersom det er slik Forsvaret og Stavrum har hevdet, nemmlig at de solgte båtene til engelske CAS Global..

- Jeg har aldri sett på ham som noe annet enn en representant for CAS i Nigeria

- Så det er ikke slik at CAS har videresolgt «Horten» til Global West og trenger å få finansiert dette fra en nigeriansk bank?, spør aktor.

- Dette var en diskusjon på kontoret, der Melsæter var inne i bildet. Det var et voldsomt press på å få solgt «Horten», svarte Stavrum.

Tabbe

Grunnen til at han er tiltalt for korrupsjon er blant annet at han to dager etter at Forsvaret fikk penger for «Horten» selv fikk 447 433 kroner inn på sin private konto. Pengene kom fra CAS Global, men Stavrum nekter for at pengene er noe mer enn et privat lån fra CAS` styreleder. Et halvt år tidligere, omtrent da seks MTB-er ble klarert for å sendes til Nigeria fikk en et tilsvarende beløp. I samme epost som oppgjøret for KNM «Horten» ble diskutert, etterspurte også Stavrum «finansiell støtte».

- Men jeg har aldri sett sammenhengen mellom lånet og det å lande salget av «Horten», sa Stavrum i retten.

Han sier det var en tabbe å ta i mot lånet, men nekter for at det er korrupsjon.