«Farlige piloter» fortsetter å fly

Giftskadde piloter, som kan være til fare for flysikkerheten, passerer årlig helsesjekk, avslører studie. English version

(London/Dagbladet.no:) Nevropsykolog Sarah MacKenzie-Ross ved University College i London har funnet bevis for at en rekke piloter ikke lenger er i stand til å fly forsvarlig, trolig som følge av eksponering for giftige gasser i cockpit.

Av 18 piloter, som ikke lenger er skikket til å utføre livsviktige, flytekniske prosedyrer, flyr ni fremdeles i passasjertrafikk, viser hennes studie.

Nå undrer forskerne på hvor mange piloter som kan være rammet.

Forgiftning

- Det er helt klart behov for en større studie. Vi er bekymret over det vi fant i undersøkelse av 27 piloter. Det er et klart mønster i hva disse pilotene er svake på. De har mye til felles med andre yrkesgrupper som har vært utsatt for giftige organofosfater, sier MacKenzie-Ross til Dagbladet.no.

Pilotene nevropsykologen har undersøkt har ikke vært i stand til å respondere på enkle beskjeder fra kontrolltårnet. De har ikke klart å følge prosedyrene ved take off og landing. Kritisk informasjon om høyde, fart, retning og lufttrykk har også gått dem hus forbi.

- Gjennom tester fant vi kognitiv svekkelse hos pilotene. Dette blir ikke avdekket gjennom de årlige helsetestene pilotene må bestå, advarer MacKenzie-Ross.

Dagbladet.no har i en rekke artikler satt fokus på oljelekkasjer i flymotoren som ved oppvarming kan gi nervegassliknende forbindelser som kan forgifte pustelufta i kabin- og cockpit. Turbin- og hydraulikkoljer inneholder en rekke giftige stoffer, deriblant såkalte organofosfater.

SLÅR ALARM: Nevropsykolog Sarah MacKenzie Ross ved University College i London har funnet tegn til forgiftning hos en rekke piloter. Foto: Privat Vis mer

Britisk gransking

Nevropsykologens studie er bare ett av en rekke alarmerende funn som ble lagt fram da britiske myndigheters Committee on Toxicity (COT) holdt åpen høring i Aviation House i London 11. juli.

Britene startet sin gransking etter flere år med påtrykk fra pilotorganisasjoner og sentrale politikere.

Dagbladet.no var, som eneste medieaktør i verden, til stede under høringen. Allerede én måned før høringen, gjorde britiske myndigheter det klart at det ikke ville bli plass til pressefolk. Ved hjelp av velvillige kontakter, klarte Dagbladet.no til slutt å sikre seg innpass.

Under høringen ble det slått fast at britiske luftfartsmyndigheter (CAA) har svært dårlig oversikt over giftgasshendelser i fly. Mens CAA bare kan vise til 262 rapporterte giftgasshendelser i Storbritannia fra 2001 til 2005, kan den britiske pilotorganisasjonen BALPA vise til over 800.

- Også våre tall viser bare en brøkdel av det faktiske antall giftgasshendelser. Beregninger viser at vår database bare omfatter rundt fem prosent av samtlige hendelser med giftige gasser i fly, uttalte BALPA-representant kaptein Tristan Loraine under høringen.

Både ordstyreren i komiteen og Sarah MacKenzie-Ross bekreftet under høringen at de er blitt kontaktet av en rekke piloter som forteller at de ikke tør melde fra om giftgasshendelser, ofte i frykt for represalier fra flyselskapet.

- Mer enn en tredjedel av pilotene jeg har vært i kontakt med sier at de aldri rapporterer slike hendelser, sier nevropsykolog Sarah MacKenzie-Ross.

1674 giftgasshendelser

Følgende alarmerende funn ble lagt fram under høringen:

•En charterpilot som har opplevd 150 giftgasshendelser, har ikke rapportert én eneste til CAA.

•En spørreundersøkelse blant 106 britiske piloter avslørte at de til sammen har opplevd 1674 giftgasshendelser.

•Ingen kommersielle flytyper har alarmsystemer som varsler for giftige gasser.

•BAE 146 og Boeing 757 er flyene med flest giftgasshendelser.

•Fabrikanten BAE SYSTEMS fortalte at karbonfiltre er blitt installert i noen av de mest utsatte flyene, men at disse filtrene slutter å ha noen effekt etter en viss tids bruk.

•Pilotorganisasjonen BALPA mener giftgasshendelser er et omfattende problem som truer flysikkerheten, og som er egnet til å påføre piloter og mannskap uopprettelige helseskader.

•En BALPA-pilot fortalte, under høringen, om hvordan han hadde klart å komme seg gjennom CAAs helsesjekk til bestått, dog med problemer. Like etter klarte han ikke lenger fly på grunn av helseproblemer han mener skyldes eksponering for giftige gasser i cockpit.

•BALPA frykter også at det finnes passasjerer som har fått de samme symptomene som hundrevis av flygende personell rapporterer om.

En av legene i komiteen utfordret flyindustrien med følgende utsagn:

- Vi vet det er teknisk mulig å fjerne risikoen for giftgassforgiftning i fly. Jeg synes det er rart at dette ikke er gjort for lenge siden.

BOEING 757: Denne flytypen er svært utsatt for giftige gasser i kabin og cockpit.
BAe 146: Denne flytypen er svært utsatt for giftige gasser i kabin og cockpit.
GIFTFORSKER: Nevropsykolog Sarah MacKenzie-Ross ved University College i London har forsket på hvordan giftige organofosfater påvirker folk i ulike yrkesgrupper.