TRAFIKK: 470.000 biler kan få motorhavari dersom de kjører på bensin med ti prosent etanol. Foto: NTB Scanpix
TRAFIKK: 470.000 biler kan få motorhavari dersom de kjører på bensin med ti prosent etanol. Foto: NTB ScanpixVis mer

Flere hundre tusen biler risikerer motorhavari med nytt biodrivstoff: - Alvorlig

470.000 bensinbiler tåler ikke etanol.

(Dagbladet): Neste år kommer bensin med ti prosent etanol på markedet. Dersom bensinbiler produsert før 2002 bruker denne bensintypen (E10), kan minst 470.000 personbiler i verste fall få motorhavari

Det skriver Bergens Tidende som har hentet inn tall fra Statens vegvesen.

Det var under budsjettforliket i fjor Stortinget vedtok at 20 prosent av drivstoffet som skal selges i 2020, skal være biodrivstoff. Bensinbiler produsert før 2002 tåler ikke denne etanol-misken.

- Alvorlig

Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for Miljøpartiet De Grønne, sier at han selv vil undersøke tallene, men sier at dersom de stemmer, håper han at eierne av disse bilene får dispensasjon.

- Dersom dette stemmer må vi ta det alvorlig, for det er ikke noe poeng å sette folk i umulige situasjoner. Jeg ser ikke noe problem å gjøre unntak i en begrenset overgangsperiode for biler som ikke kan bruke etanolblandet bensin, sier Hansson til Dagbladet.

Ifølge Bergens Tidende, som henviser til europeiske bilprodusentenes forening, kan etanolen også gi skade på motorer i nye modeller av bilmerker som Volkswagen, Toyota, Mercedes og Opel.

Ifølge Norges Automobil-Forbund (NAF) vil etanol i drivstoffet føre til økt slitasje, startvansker og i verste fall motorhavari.

Også dieselbiler kan få hard medfart på biodieselen Ifølge Bergens Tidende godtar de bilprodusentene mer enn sju prosent innblanding av den mest brukte og tilgjengelige biodieselen. Og forsikringsdekningen kan ryke dersom man bruker diesel med høyere innblanding.

Fossilbiler ut

Rasmus Hansson i MDG sier de ønsker at fossilt drivstoff skal bli dyrere for å få folk til å gå over til lavutslipps- og nullutslippsløsninger. Målet er å få folk til å gå over til klimavennlige løsninger.

- Det som er bra, er at dette gjelder biler som er 15 år og eldre, hvilket betyr at de skal først ut av bilparken. Personer som har gamle biler må innstille seg på at det kommer til å bli stadig mer ulønnsomt å kjøre fossil bil sammenlignet med mer klimavennlige alternativ, sier Hansson, og henviser til at det i Nasjonal Transportplan for 2018-2029 er det foreslått å stoppe salg av fossilbiler innen 2025.

I går uttalte klima- og miljøminister Vidar Helgesen til Aftenposten at det ikke er sikkert at biodrivstoffsatsingen lar seg gjennomføre. Helgesen mener beslutningen ble tatt for raskt, og sier at dersom effekten ikke er positiv, er et alternativ å gå tilbake til Stortinget.

Les også: Kort fortalt: Kampen om biodrivstoff

Flere drivstoff-tilbud

Ola Elvestuen, stortingsrepresentant for Venstre, sier at det fortsatt vil være mulig å kjøpe andre typer drivstoff, selv om E10 (10 prosent etanol) kommer på markedet fra 2018.

- Vi har vedtatt en bransjestandard på E10. Det betyr ikke at andre drivstofftyper vil være forbudt. Det vil fortsatt være mulig å kjøre for eksempel 98 oktan eller E5. Vi har satt et omsetningskrav, og det er viktig at andelen biodrivstoff blir høyt nok, men det vil være opp til bransjen hva de ønsker å tilby på den enkelte stasjon, sier Ola Elvestuen til Dagbladet og legger til:

- Det er en problemstilling som gjennomføres i mange land i Europa. Klimaeffekten er stor, og det er et viktig klimatiltak og råstoff er tilgjengelig. Og det er opp til bransjen å bestemme hva de tilbyr og hvor de fortsatt tilbyr 98 oktan og E5, sier Elvestuen.

- Bør utredes
Ifølge NAF vil økt innblanding av etanol føre til økt drivstofforbruk og økt NOx-utslipp ha negativ effekt. Det er derfor foreløpig vanskelig å se de miljømessige fordelene av økt innblanding av etanol.

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, sier at siden effektene og konsekvensene er uklare, er det viktig at dette utredes.

- Dette skjedde raskt i budsjettforhandlingene. Det er viktig at man får utredet effekten og konsekvensen av dette, og at vi er med på tiltak som gir klimakutt, men vi kan ikke risikere at norske bileiere får en utforutsett regning. Dette må skje gradvis. Det vi har tro på er ikke biodrivstoff i persontransport, men i tungtransport. Det som er viktig er omlegging av elbiler og hydrogenbil. Dette er en mellomfase som først og fremst burde handle om tungtransport, sier Sagedal i NAF.