PROBLEMER: DNB og flere andre banker er rammet av nettbanktrøbbel.  Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
PROBLEMER: DNB og flere andre banker er rammet av nettbanktrøbbel.  Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Nettbank-trøbbel for DNB, Handelsbanken og Skandiabanken

Flere nettbanker rammet av feil

Skyldes leverandør.

  • SISTE: Klokka 11.55 melder Evry om at tjenestene nå er i normal drift.

(Dagbladet): DNB og flere andre banker var tidligere i dag rammet av nettbanktrøbbel.

Feilen lå hos leverandøren Evry.

- Vi har en feil i vårt nettverk som påvirker DNB og noen andre banker, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman til Dagbladet.

Feilen medførte at kunder risikerte problemer med innlogging. En del nettbanktjenester fungerte heller ikke.

- I tillegg til DNB, ser noen av sparebankene ut til å ha problemer, sier Remman som vil komme tilbake med en bedre oversikt over situasjonen.

Dagbladet har kjennskap til at også Handelsbanken og Skandiabanken ble berørt av trøbbelet som medførrte problemer for kundene med å utføre transaksjoner i nettbank.

Klokka 11.55 var tjenestene tilbake i normal drift, ifølge Evry.

Finanstilsynet begynner å gå lei av DNBs stadige nettbankproblemer, skrev Dagbladet 27. april.

Storbanken har hatt store problemer med sine nettbanktjenester de siste månedene. Bare i mars var nettbanken nede minst seks ganger, og Dagbladet kjenner også til flere tilfeller med nedetid i april.

Etter flere meldinger om problemer med DNBs nettsider, nettbank og betalingssystemet Vipps, kom Finanstilsynet på banen 16. mars, etter at nettbanken gikk ned som følge av problemer med bankens lagringssystemer.

Finanstilsynet ba DNB om en skriftlig redegjørelse.

- Vi tar det Finanstilsynet kommer med på alvor, og rapporterer til dem fortløpende, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Giske i DNB.

Denne gangen er det altså leverandøren Evry som er årsak til problemene.