-  Foreldre blir ført bak lyset

-  Steinerskolen er ikke et pedagogisk alternativ, men en livssynsskole.

STAVANGER/MOSS (Dagbladet): Det sier Steiner-lærerne Maria Strømmen (30) og Katrine Østergaard Gamst (28).

-  Foreldrene blir ført bak lyset, hevder de to lærerne.

-  Skolen utgir seg for å være et pedagogisk alternativ. I realiteten er skolen et livssynsalternativ.

-  Som en menighet

Begge har tatt bachelorgraden ved Steinerhøgskolen. Under studiene forsto de det som at Steiners verker ikke måtte tas bokstavelig.

Begge har jobbet ved Steinerskolen i Moss i fire år, og hatt barn som elever der.

-  Det er skremmende å se hvor mange som tar Steiners skrifter bokstavelig. De leses på lærermøtene som ubestridelige sannheter og en kilde til personlig åndelig utvikling. Å begynne på Steinerskolen, var som og ufrivillig bli medlem av en menighet. En sekterisk, dogmatisk og esoterisk menighet, sier de to lærerne.

I antroposofien er reinkarnasjonstanken og kristentroen sentral.

SOMMERAVSLUTNING: Steinerskolen beskyldes for å være en sekterisk menighet av lærere ved skolen. Her viser elever fra Steinerskolen i Stavanger sin avslutningsforestilling i bevegelseskunsten eurytmi. Foto: Erling Hægeland Vis mer

-  Greit nok. Mye ved Steinerskolen er spennende, men det er ikke spennende å bli oppfordret til å «prøve litt hardere» for å tro på reinkarnasjon, sier Strømmen.

«Ikke inkarnert nok»

De forteller om kolleger som vurderer elever ut fra karma og tidligere levd liv.

Elevers problemer skal ved enkeltsituasjoner ha blitt forklart med «synder i tidligere liv» eller at barna «ikke er inkarnert nok» .

De reagerer på pedagogiske opplegg som inkluderer å karakterisere barns ytre kjennetegn, som «avstand mellom øynene, hodeform, høy eller lav panne» .

De mener Steinerskoleforbundet ikke har vært tydelige nok i å fortolke enkeltutsagn fra Steiner, som i dag må anses som rasistiske.

-  Jeg har overvært en lærer uttale at «mulattbarn har lærervansker», sier Gamst

-  Det finnes fortsatt lærere i Steinerskolen som ikke har tatt avstand fra Steiners ideer om rase og kultur, sier Strømmen.

-  Er det realt å kritisere bevegelsen på grunnlag av erfaringer ved én skole?

-  Jeg uttaler meg også på grunnlag av lærerutdanningen, pensum, Steiners litteratur og fagartikler fra forbundet. Jeg har gått på kurs og seminarer i Norge, Sverige og Danmark, sier Katrine Østergaard Gamst. De to føler seg stemplet som fiender etter at de har kommet med kritikk og tatt barna sine ut fra skolen i Moss.

Gamst har nettopp sluttet som lærer ved skolen. Strømmen fortsetter inntil videre.

KRITIKK: Steiner-lærerne Maria Strømmen og Katrine Østergaard Gamst.