ØKONOMI: Fotball-VM er i gang. Det gir økt salg av en rekke ting. EPA/MICHAEL NELSON
ØKONOMI: Fotball-VM er i gang. Det gir økt salg av en rekke ting. EPA/MICHAEL NELSONVis mer

Fotballfeber gir kjøpefest

Ny, stor TV, noe godt i glasset og en oddskupong er sikre vinnere. VM-vinden blåser også i norske butikker.

(Finansavisen): Med feriepenger nylig kreditert kontoen og skattepenger på vei inn, kommer VM nærmest på bestilling for deler av handelsstanden her hjemme, skriver Finansavisen i dag.

Fotballspill - VM blir årets spillhappening og vi kommer garantert til å omsette mye. Tidspunktene for kampene er perfekt satt til norske tider, sier markedssjef Mikael Mellqvist i Betsson, som merker at nordmenn har VM-feber.

Spillselskapene er kanskje den største vinneren, og bare hos Norsk Tipping forventes det en omsetning på sportsspill knyttet til VM på 100 millioner kroner.

- Fotball-VM er stort for våre kunder, sier leder for sportsspill Per Emil Granmorken i Norsk Tipping.

Norsk Tipping har nylig endret åpningstidene for levering av spill for å kunne mette kundene under VM, samt ta opp kampen mot konkurrentene. For også de venter kraftig vekst, og kampen om kundene er hard.

- Erfaringsmessig ser vi en økt omsetning på opptil 30 prosent rundt et sånt mesterskap, sier Paul Myklebust i spillselskapet ComeOn.

Både Norsk Tipping og de nettbaserte konkurrentene har merket stor interesse på forhånd, men venter trykket først nå, som mesterskapet er i gang.

Fotball, TV og øl Mange ville nok mene at øl, TV og fotball er komplementære varer. Det tror også Ringnes.

- Under store mesterskap pleier vi å se et oppsving i drikkevaresalget, sier informasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes, som legger til at det vanskelig å anslå nøyaktig hvor stor økning er.

- Det blir som å tenke på et tall, men dersom vi har været med oss vil nok et øl som Carlsberg, som ofte nytes i fotballsammenheng, kunne løfte seg mellom 5 og 10 prosent, sier hun.

- Mest hype er det jo rundt lanseringen av ballen. Da er det masse regler og hemmelighold. Det fine med skoene er jo at du får modeller som ser like ute, men som er hyggelig priset, sier kjededirektør Anders Fjeld i XXL.

De fineste skoene kan koste opp mot 3.000 kroner.

Store TVer øker mest Totalsalget av TV hos Elkjøp den siste tiden har steget med 40 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

- Vi har hatt markant økning i tV-salget i det siste, og interessen for de største skjermene har økt spesielt mye, uttalte tv-sjefen i Elkjøp, Andreas Westgaard, i går.

Han kunne også fortelle at salget av skjermer på 61 tommer og større har økt med over 600 prosent i forhold til samme periode i fjor, og tilskriver det interessen for fotball-VM.

Flere nyheter Nå kommer skattepengene — dette bruker vi dem på
Kjøpte boligen for 1,3 mill. - solgte for 39 mill.
- Ledigheten vil stige og folk blir forsiktige med penger