Langsiktig: Merete Berdal ønsker ikke å få inn kortsiktige eiere i teknologiselskapet Jotron. Foto: Anders Horntvedt/FA
Langsiktig: Merete Berdal ønsker ikke å få inn kortsiktige eiere i teknologiselskapet Jotron. Foto: Anders Horntvedt/FAVis mer

Har avvist fem kjøpere på tre år: Nekter å selge suksesselskap

- Flere enn fem, i hvert fall. Det er antallet kjøpere som har vært ute etter teknologiselskapet Jotron de siste tre årene, ifølge største eier.

- Jeg har ingen planer om å gi meg eller selge ut. Det er dette som er gøy. Jeg har ikke lyst til å eie selskapet sammen med et fond med femårshorisont, og som først og fremst er ute etter å blåse opp verdiene for et salg, sier Merete Berdal, adm. direktør og største eier i Jotron, til Finansavisen.

Det er påfallende stille på produksjonsgulvet i industribygget utenfor Horten. Ansatte kikker så vidt opp fra pulten og hilser, én slår av en fleip og Berdal ler.

- Tilbrakt hele mitt voksne liv her

Berdal har siden 1986 jobbet i bedriften som ble startet i Levanger 19 år tidligere. I dag eier hun 52,6 prosent av bedriften, mens broren og søsteren eier 15 prosent hver.

- Jeg er vokst opp med AME og mikroelektronikkmiljøet i Horten, men har tilbrakt hele mitt voksne liv her, sier hun til avisen.

Derfor er hun også kategorisk når Finansavisen spør om hun planlegger salg av virksomheten, børsnotering eller andre strategiske grep.

- I norsk industri er tanken om det langsiktige eierskapet blitt litt borte. Jeg savner forholdet til å eie og utvikle en bedrift over mange år, noe som var vanligere før, sier Berdal til Finansavisen.

- Nei, så lenge vi kan utvikle Jotron, kommer vi til å fortsette med det, sier hun.

Bedriften har gått med overskudd hvert år så langt de offentlige regnskapene er tilgjengelig. I like mange år har også bedriftens omsetning vært høyere enn året før. Aldri rakettvekst, men gjennomsnittlig 5,9 prosent hvert eneste år.

- Hvor mange tilbud har du fått om å selge bedriften de siste tre årene? Fem? Ti?

- En del. Flere enn fem, i hvert fall.

85 prosent av bedriftens produksjon går til eksport, og fordeler seg på to omtrent like store segmenter. Det ene er kommunikasjonsteknologi til flyplasser, det vil si radioutstyr for konta2kten mellom tårn og fly.

Det andre er maritim sektor, der selskapet lager sikkerhetskommunikasjon og systemer for internkommunikasjon for oljeplattformer og skip.

Flere økonominyheter

Fra 0 til 4,3 milliarder
Virke: Pilene peker oppover for norsk næringsliv