Her bryter rederiet myndighetenes oppfordring

Norsk rederi eksporterer fosfat fra okkuperte Vest-Sahara.

(Dagbladet.no): Et rederi eid av en norsk familie eksporterer fosfat fra det marokkansk-okkuperte Vest-Sahara, og trosser dermed UDs råd, og ønskene til både eksilregjeringen og representanter fra den okkuperte befolkningen.

Tirsdag denne uken la «Bulk Saturn» til i New Zealand med 35 000 tonn fosfat. Lasten kom fra Vest-Sahara, skriver Norwatch. Skipet er registrert på det britiske rederiet Gearbulk, hvor den norske familien Jebsen eier 60 prosent.

- Det norske selskapet frakter tyvgods. Jebsen profitterer på okkupasjonen, sier den saharawiske menneskerettighetsaktivisten og tidligere Raftoprisvinner Sidi Mohammed Daddach til Norwatch.

Vest-Saharas eksilregjering anklager Marokko for plyndring, og mener fosfateksporten bidrar til å finansiere videre okkupasjon. Norske myndigheter oppfordrer næringslivet til å holde seg unna det okkuperte området, men de har ingen mulighet til å sanksjonere mot dem som velger å ikke lytte.

Ekskludert fra Oljefondet

Da det for to år siden ble kjent at det norske gjødselselskapet Yara hadde importert fosfat fra Vest-Sahara, ble importen stanset på dagen. I 2005 ekskluderte Finansdepartementet det amerikanske energiselskapet Kerr-McGee fra oljefondet for å ha lett etter olje i Vest-Sahara.

I Petroleumsfondets etiske råds vurdering ble blant annet FNs generalforsamlings resolusjoner av 10. desember 1975 lagt til grunn. De fastslår at «økonomisk utvinning av ressurser i ikke-selvstyrte områder kun skal skje med lokalbefolkningens samtykke og må være i overensstemmelse med deres økonomiske interesser.»

Finansdepartementet uttalte den gang at oljeleting i Vest-Sahara var «et særlig grovt brudd på grunnleggende etiske normer blant annet fordi dette kan bidra til å legitimere Marokkos suverenitetskrav og dermed undergrave FNs fredsprosess.»

Kerr-McGee ble tatt inn i varmen igjen i september i fjor, men bare etter at de hadde trukket seg fra Vest-Sahara.

-Driver innenfor loven

Gearbulks styreleder Kristian Jebsen fremholder ovenfor NTB at Gearbulk ikke bryter loven.

- Gearbulk er selvsagt opptatt av at rederiets virksomhet skal drives innenfor gjeldende lover og regler, og det er gjort også i denne saken, skriver han i en pressemelding denne uken.

Han understreker at selskapet ikke eies av norske Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS, men av representanter for Jebsen-familien sammen med et japansk rederi. Det er registrert i Bermuda og drives fra London.

- Britisk UD har uttalt at handel med den marokkanske okkupasjonsmakten i Vest-Sahara ikke er å anbefale, men at det heller ikke er noe forbud mot slik handel, skriver Jebsen.

Afrikas siste koloni

Etter at europeerne forlot Afrika fikk de aller fleste områder en eller annen form for selvstyre. Vest-Sahara, derimot, som tidligere var spansk koloni, gikk over til å bli okkupert av Marokko da spanierne trakk seg ut på 70-tallet. Landet ble aldri erklært uavhengig, og regnes av FN som Afrikas siste koloni.

Marokko og frigjøringsbevegelsen Polisario kjemper om makta i ørkenlandet, og kontrollerer hver sin del. Marokko har bygd en mur som deler landet fra sør til nord, nabolandet kontrollerer vestsiden, Polisario regjerer i øst.

Ifølge Støttekomiteen for Vest-Sahara har størstedelen av befolkningen på 260 000 levd i flyktningleire i Algerie siden 70-tallet, og også eksilregjeringen holder til i Algerie. Etter at FN i 1991 forhandlet frem en våpenhvile ble det varslet en folkeavstemning om uavhengighetsspørsmålet i 1992. Den er fortsatt ikke gjennomført.

Marokko har avvist kravet om folkeavstemning, og har i stedet foreslått at Vest-Sahara blir en region med begrenset selvstyre. Partene møttes forrige uke, for første gang på sju år. Møtet, som var i regi av FN, ga ingen umiddelbare resultat, men partene ble enige om å møtes igjen til høsten.