IKKE FORENLIG: Sugharan Khan (34) er religiøs og muslim, men bruker ikke hijab. Hun mener hijab ikke er forenlig med jobben som politi - i hvert fall ikke ennå. Her er Khan på utdanningsmessen i Bodø. Foto: Bjørn Erik Olsen
IKKE FORENLIG: Sugharan Khan (34) er religiøs og muslim, men bruker ikke hijab. Hun mener hijab ikke er forenlig med jobben som politi - i hvert fall ikke ennå. Her er Khan på utdanningsmessen i Bodø. Foto: Bjørn Erik OlsenVis mer

- Hva blir det neste? At de ikke kan patruljere med menn?

Sugharan Khan (34) var den andre kvinnen med pakistansk bakgrunn i norsk politi.


(Dagbladet.no): Norskpakistanske Sugharan Khan (34) er en av dem som har fulgt med på hijab-debatten den siste uka.

I 1997 var Khan den andre kvinnen med pakistansk minoritetsbakgrunn som kom inn på Politihøgskolen. I dag jobber hun med å øke rekrutteringen til politiet gjennom å holde foredrag og besøke skoler og utdanningsmesser.

Khan ble ikke spurt, da Politidirektoratet og politidirektør Ingelin Killengren utarbeidet innstillingen som gikk inn for hijab i politiet.

- Jeg er glad justisminister Knut Storberget også har skjønt at vi burde hatt en debatt rundt innføringen av hijab i politiet, og at vi nå får muligheten til å komme med våre meninger. Jeg synes imidlertid denne debatten kommer for tidlig, sier Khan til Dagbladet.no.

- Hva blir det neste?
- Jeg er muslim og jeg er religiøs, men jeg har valgt å ikke bruke hijab, forteller hun.

Khan setter store spørsmålstegn ved om politiet er rette arbeidsplass for kvinner som velger å bruke hijab. Blant annet viser hun til at det er en utbredt praksis blant kvinner som bærer hijab, at de heller ikke vil håndhilse på menn, slik det ble vist i en reportasje på TV 2 i går.

På spørsmål om hva gjør du hvis du skal arrestere en mann, svarte kvinnen som ble intervjuet: «Da bare sier jeg ifra».

- Du kan ikke bare si: «Sorry, det er en mann, jeg kan ikke», mener Khan.

- Hva blir det neste? De kan ikke patruljere med menn, spør hun.

Likhetsfølelse
Som én av tre med minoritetsbakgrunn blant over 400 studenter ved Politihøgskolen, forteller Khan at lik politiuniform ble en viktig fellesnevner.

- Når vi gikk i uniform var vi alle like. Det skapte samhold, felleskapsfølelse og tillit.

Det samme mener hun gjelder når man er operativ i felten.

- Det er det som er så greit med politiuniformen. Som privatperson kan du mene hva du vil, men du tar ikke med deg de meningene på jobb, og med lik uniform framstår vi som samkjørte og nøytrale.

-
Har det at det ikke er lov å bære hijab til politiuniformen vært et problem i ditt rekrutteringsarbeid?

- Nei, det har aldri vært et problem, sier Khan, som for tiden er på utdanningsmessen i Bodø.

Om noen år
Khan er ikke kategorisk avvisende til at muslimske kvinner skal få bære hijab som del av politiuniformen, men tror det å innføre det nå er for tidlig.

- Hvis forslaget blir vedtatt, vil jeg selvsagt respektere det. Men jeg personlig føler det er en begrensning og at det ikke er forenlig med jobben.

34-åringen sammenlikner den prosessen som minoritetene går i gjennom nå, med den motbakken kvinner kjempet i når de skulle inn i politiet eller andre mannsdominerte yrker.

- Da kvinnene kom inn i politiet hadde de det kjempetøft. Vi strever nå. Men kanskje om noen år, når integreringen har kommet lengre, sier Khan.

Feil å sammenlikne
- Men kan ikke hijab i politiet være med på å fremme integrering?

- Hvis tanken er at politiet skal speile samfunnet må vi også være i takt med folks oppfatninger. Om noen år er kanskje ikke hijab like kontroversielt.

Khan mener også sammenlikningen med Storbritannia, der de har egen politi-hijab, har sine svakheter.

- Der kom de første med minoritetsbakgrunn i politiet på 1800-tallet. Her hjemme skjedde det først i 1991-92. Vi må gi oss selv litt tid, mener hun.

I tillegg har også hun prinsipielle innvendinger mot å tillate religiøse hodeplagg til politiuniformen.

- Får muslimene det som de vil, får sikhene turbanen inn i uniformen. Da får jødene kalotten og samene samelua, sier Sugharan Khan til Dagbladet.no.