PERSONTRAFIKK OG TURISME: riksvei 7 over Hardangervidda blir fortsatt en av hovedveiene over fjellet mellom øst og vest - her fra brøyting på Haugastøl. Arkivfoto: Birger Morken, NTB Scanpix.
PERSONTRAFIKK OG TURISME: riksvei 7 over Hardangervidda blir fortsatt en av hovedveiene over fjellet mellom øst og vest - her fra brøyting på Haugastøl. Arkivfoto: Birger Morken, NTB Scanpix.Vis mer

Ikke én, men tre hovedveier mellom øst og vest

Regjeringen, KrF og Venstre har bestemt seg.

Regjeringen er enig med KrF og Venstre om å velge flere veier som hovedforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet, i tillegg til E134.

Også riksvei 7 og riksvei 52 skal ha status som hovedveier mellom vest og øst et et perspektiv fram til 2050.

- Det er nå enighet om at det velges flere veier i tillegg til E134 Hardangervidda, der riksvei 52 Hemsedal skal videreutvikles som en hovedvei for næringstransport, og riksvei 7 skal videreutvikles som en hovedvei for persontransport og turisme, sa stortingsrepresentant Morten Wold (Frp) da planen ble lagt fram på Geilo mandag.

Riksvei 7 Hardangervidda skal utvikles som hovedveiforbindelse for persontrafikk, med stor vekt på mulighetene som finnes for turisme, og med hensyn til villreinproblematikken.

Riksvei 52 over Hemsedalsfjellet skal være hovedforbindelse for næringstransport.

Her skal det legges vekt på å få trafikken bort fra sentrum og få opp fart og vinterregularitet.

E16 er vintersikker, men utgjør lengst kjøreavstand Oslo-Bergen. Veien skal imidlertid fullføres og vil være en viktig avlastningsvei når andre overganger er stengt, heter det i en pressemelding.

(NTB/Dagbladet).