<div><span style="background-color: initial;">Kari Traa kan også vise til økonomisk suksess.&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">Foto:    Jørgen Hyvang&nbsp;</span></div>
Kari Traa kan også vise til økonomisk suksess. Foto: Jørgen Hyvang 
Vis mer

Kari Traa skal selge for 500 millioner

Kari Traa har vokst seg langt større enn Dæhlie, Ulvang og Kjus.

(Finansavisen): Det begynner å bli mange år siden Kari Traa (42) herjet i kulebakken, og klesgründeren mener det må være produktene og designet som gjør at det selger godt. Da hun startet selskapet var det to ting som var klart, de skulle skille seg ut og de skulle være et rent jentemerke.

Satset på damene

- Det har vist seg å være lurt at vi satser kun på damene. Mange mente det var dumt, men vi har hatt troen på det hele tiden. Dessuten handler damene mer enn mennene, så det bidrar til at omsetningen er så stor som den er, sier Kari Traa til Finansavisen.

For merket hennes begynner virkelig å få en anselig størrelse. Kari Traa-sjef Erik Hegbom forteller Finansavisen at omsetningen vil lande rundt 435 millioner kroner, og for neste år er målet å passere 500 millioner kroner. Det er ett år før planen.

Siktet mot 500 millioner

- I 2013 startet vi prosjekt 500. Da var målet å nå 500 millioner i 2018. Nå når vi det målet ett år tidligere, men det er helt greit, sier Hegbom.

Han vil ikke ut med hvor lønnsomt Kari Traa er, men det skinner igjennom at lønnsomheten må opp. Ifølge Finansavisen havnet konsernomsetningen for hele Active Brands, som eier merkevaren Kari Traa, i fjor på 650 millioner kroner. Etter skatt var det kun 6,5 millioner kroner igjen til eierne.

Selger bra i utlandet

Selv om Norge er det viktigste markedet, selger Kari Traa overraskende bra i utlandet. Ifølge Hegbom har omsetningen i Sverige nådd 100 millioner kroner. Totalt omsetter merket for vel 150 millioner kroner utenfor Norge.

- Selv i Danmark, et land uten fjell og vinter, selger vi for 25 millioner kroner, sier Hegbom til Finansavisen.

På lik linje med Bjørn Dæhlie, eier Kari Traa tre prosent av aksjene i Active Brands, hvor Kjetil Holta er den dominerende eieren.

Andre økonominyheter:
Kjell Inge Røkkes nye pengemaskin
Morten Klein gikk fra å være bartender til 700 millioner