Leverer: Coop-sjef Geir Inge Stokke er veldig fornøyd med fremgangen. Foto: Finansavisen
Leverer: Coop-sjef Geir Inge Stokke er veldig fornøyd med fremgangen. Foto: FinansavisenVis mer

Liten matkjempe tar jafs

Lavpriskjeden Extra vokser raskere enn alle andre. På to år har kjeden økt markedsandelen fra 6,1 prosent til 11,5 prosent.

Finansavisen: Lavpriskjeden Extra er den desiderte vekstvinneren blant lavprisbutikkene i år. Hittil i år har kjeden hatt en totalvekst på 52 prosent, skriver Finansavisen.

Norges 3. største

– I høst passerte vi Meny, og klatret opp på pallen som Norges tredje største dagligvarekjede. Det er historisk i dagligvaresammenheng på bare ti år, sier Extra-sjef Christian Hoel.

Selv om mesteparten av denne veksten er omprofileringer fra tidligere ICA Norge-butikker og andre kjeder i Coop-systemet, er også den organiske veksten god. Veksten i Extra er mer enn dobbelt så sterk som resten av bransjen.

– Pr. november i år hadde Extra en organisk vekst på 5,2 prosent, mens den totale veksten for dagligvarebransjen ligger på 2,3 prosent, forteller han.

Overgikk forventningene

Lavpriskjedens suksess har langt overgått forventningene i 2006, da kjeden så dagens lys.

Den gangen håpet daværende Coop-sjef Svein Fanebust at det skulle være «plass til 30–50 butikker i det åpne rommet mellom Prix og Mega». Bare i løpet av det siste året har kjeden gått fra 280 til 360 butikker.

– Vi hadde opprinnelig en hårete ambisjon om å klare en omsetning på 18 milliarder i 2016, men allerede ligger vi på hele 19 milliarder kroner, sier han.

Flere økonominyheter:

- Markedene er forhekset av fe-støv

Riggtelling viser klar økning

Trump-tweet tynget forsvarskjempe