Analytiker Ola Ekern Rugsveen frykter tøffere tider i shippingbransjen. Foto: Brian Cliff Olguin.
Analytiker Ola Ekern Rugsveen frykter tøffere tider i shippingbransjen. Foto: Brian Cliff Olguin.Vis mer

- Nå begynner nedturen

Carnegie tror årets nedtur i stortankmarkedet begynner nå.

(Finansavisen): I slutten av forrige uke falt dagratene i stortank kraftig. I alle store lasteområder ble det inngått fraktavtaler med rater under 40.000 dollar dagen, mot drøye 50.000 dollar pr. skip pr. dag i begynnelsen av uken.

Ifølge Finansavisen tror meglerhuset Carnegie det kan være begynnelsen på en ubehagelig nedtur for tankrederiene med Frontline i spissen.

Full kollaps?

- Vi er redd dette bare er begynnelsen, og utelukker ikke full kollaps i løpet av sommeren, sier Carnegies shippinganalytiker Ola Ekern Rugsveen til Finansavisen.

Carnegie har et kursmål på Frontline på 45 kroner, og mener således at man skal shorte aksjen. Mandag formiddag omsettes Frontline-aksjen for 62,25 kroner, ned 1,27 prosent.

- Frontline er et førsteklasses rederi med god likviditet. Problemet er bare at også slike selskaper faller når det underliggende markedet svikter. Se bare på hva som skjedde med BW LPG ifjor, sier Ekern Rugsveen til Finansavisen.

BW LPG er den største aktøren i markedet for frakt av flytende petroleumsgasser, men aksjen falt kraftig da inntjeningen i spotmarkedet sviktet i fjor sommer og høst.

Prises for høy

Carnegie mener Frontline nå prises til 165 prosent av de underliggende verdiene i rederiet. Det er ingen ideell situasjon når bransjen kan være på full fart inn i en nedgangsperiode. Problemet er etter Ekern Rugsveens mening at rederiene nok en gang har begått den klassiske feilen å bestille for mange nybygg.

Andre økonominyheter:
Aksel Lund Svindal på eiersiden i nytt gründerselskap
Olav Thon deler ut 43 millioner kroner