Nå passerer vi 50 milliarder

Bilavgiftene til staten passerer i år 50 milliarder kroner for første gang. Neste år må bilistene trolig betale ytterligere fire milliarder.

Bilavgiftene til staten passerer i år 50 milliarder kroner for første gang. Neste år må bilistene trolig betale ytterligere fire milliarder.

Det vil si: hvis ikke Jens, Kristin og Åslaug snur verden på hodet. Den som overtar Finansdepartementet, kan nemlig glede seg over skyhøye inntekter fra landets bilister.

Avgiftskarusell

Like sikkert som høst følger sommer øker bilavgiftene hvert år for landets to millioner bilbrukere.

I 2004 ble avgiftene regulert opp en halv prosent mer enn konsumprisindeksen, og for i år ble de økt igjen. Ekspertene tror nye to prosent blir lagt på avgiftene for 2006. Det kan bli enda mer hvis bilsalget får et nytt oppsving.

-  Send takkekort

Kjøper du deg en ny liten bil til 250 000 kroner over nyttår, betaler du godt og vel 115 000 kroner i kjøps- og bruksavgifter det første året. De påfølgende åra betaler du i snitt 21 565 kroner årlig i avgifter.

Har du kjøpt en bil til 450 000, er avgiftssummen det første året ca. 266 000, de neste åra 39 800.

KLINGENDE MYNT: - Bilen er isolert sett det største skatteobjektet vi har. Foto: Henning Lillegård Vis mer

Direktør Ola Bjørnstad i Opplysningsrådet for Veitrafikken er lakonisk i sin kommentar:

-  Finansministeren og Stortinget burde sende takkekort til landets bilister, de bidrar særdeles godt til fellesskapet, sier Bjørnstad - som leder landets fremste kompetansesenter for data, statistikk og analyser innen samferdselssektoren. Han har både Finans- og Samferdselsdepartementet på kundelista.

Største skatteobjekt

Han mener det er lite håp om endringer i bilavgiftsnivået uten at politikerne blir presset til det:

-  Politikerne har gjort seg avhengige av de høye avgiftene, som i stor grad går til andre formål på statsbudsjettet. Bilen er isolert sett det største skatteobjektet staten har.

-  Disse inntektene gir politikerne naturlig nok ikke fra seg uten videre, sier Bjørnstad.Han tror ting kunne sett litt annerledes ut hvis mer av pengene ble brukt til å bygge bedre veier.

-  Det er lønnsomt å investere i veier, og det sparer menneskeliv. Veiene dekker i dag 90 prosent av transportbehovet i samfunnet, toget bare fem- seks prosent.

Nei fra Jens

Direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening har heller ingen tro på avgiftsreduksjoner på kort sikt:-  Høyre har annonsert at det vil komme små reduksjoner på statsbudsjettet for 2006, men utspillet overlever neppe den rødgrønne koalisjonen. Stoltenberg har sagt at han ikke vil prioritere bilavgifter.

Tandberg håper imidlertid en modernisering av avgiftene kan starte neste år og være ferdig i 2007.

-  Norge må få et bilavgiftssystem som premierer miljøvennlige og drivstoffsnille biler. Tida er overmoden for det, mener både Tandberg og Bjørnstad.

Avgiftsreduksjon

EU-kommisjonen og Europas bilprodusenter er blitt enige om at bilparken skal ha et snittforbruk på 0,6 liter på mila i 2008, og 0,5 i 2012.

-  Det vil kreve en omlegging av avgiftene slik at folk motiveres til å kjøpe drivstoffsnille biler som forurenser minst mulig.

EU har bebudet en felleseuropeisk tilpasning av avgifter.

Dette må politikerne forholde seg til i løpet av noen år.