PARKERING: Advokat Arve Lønnum har i over ett år sloss for at Gerdermoen Parkering skal få drive flere parkeringsplasser. Nå føler de seg forskjellsbehandlet. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
PARKERING: Advokat Arve Lønnum har i over ett år sloss for at Gerdermoen Parkering skal få drive flere parkeringsplasser. Nå føler de seg forskjellsbehandlet. Foto: Iván Kverme / FinansavisenVis mer

Nektes å bygge elbil­parkering

Avinor-konkurrent føler seg forskjellsbehandlet av myndighetene.

(Finansavisen): Fylkesmannen ­nekter en privat parkeringsaktør å etablere 500 rene elbilplasser ved Gardermoen, men reagerer ikke mot Avinor, som har drevet 10.350 P-plasser ulovlig ved lufthavnen, skriver Finansavisen.

Det var eieren av Gardermoen Parkering, Lars. B. Haugli, og hans advokater Arve Lønnum og Ingeborg Sæveraas i Advokatfirmaet Lønnum, som avdekket Avinors ulovlige parkeringsvirksomhet.

- Jeg føler at Avinor har carte blanche til å gjøre hva de vil innenfor sine eiendomsgrenser, men de private blir hindret med alle midler å utvikle bedriftene sine, sier Lønnum til avisen.

Bli behandlet likt

Gardermoen Parkering fant ifølge Finansavisen ut om lovbruddet da de selv søkte om å få anlegge 500 elbilplasser på vestsiden av flyplassområdet, samt 200 parkeringsplasser ved Scandic Gardermoen.

De fikk først tommelen opp fra kommunen, men saken ble klaget inn for Fylkesmannen, som satte foten ned. Dermed står 700 parkeringsplasser i dag tomme – også hotellets, som ikke har noe med flyplassdriften å gjøre.

- Alt vi ønsker er å bli behandlet likt. Vi har fått avslag på vår søknad om nye elbil-plasser. Da sier staten at det allerede er for mange p-plasser ved Gardermoen. Da forventer jeg at myndighetene også avviser Avinor når forsøker å gjøre over ulovlige 10.000 parkeringsplasser lovlige gjennom sin søknad, sier advokat Lønnum til avisen.

Restriktiv holdning

Avinor hevder kommunen informerte dem om de manglende tillatelsene i november i fjor. Ifølge offentlige tilgjengelige dokumenter Finansavisen har fått innsyn i viser det seg imidlertid at både Ullensaker kommune og Fylkesmannen i Oslo og Akershus har hatt kjennskap til problemstillingen lenge, uten å foreta seg noe tidligere.

Nå kan Avinor fortsette å drive parkering på området, siden de har en søknad til behandling som ble sendt i desember. Kommunen vil nemlig ikke foreta noen ulovlighetsoppfølging mot Avinor så lenge saken er til behandling hos dem.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet ønsker ifølge avisen på grunn av søknaden ikke å kommentere saken. Heller ikke hos Fylkesmannen vil de saksbehandle spørsmålet i media, men svarer på generelt grunnlag:

- Det er kommunen som er førsteinstans for å behandle dispensasjonssøknader, men om saker kommer til oss så vil Fylkesmannen fortsatt ha en restriktiv holdning i forhold til å godkjenne å øke andelen parkeringsplasser ved Gardermoen, uansett hvem som er søker, sier fylkesmiljøvernsjef Anne-Marie Vikla til Finansavisen.

Flere nyheter:

Olje- og energiministeren misliker det grønne skiftet
- Da kan vi få nullrente og bratt boligprisfall
Nå spår de oljeprisen opp