KJOSFAST: Familien på i alt 13 personer forteller Dagbladet at de først fikk beskjed om at flyet som i kveld skulle ta dem hjem fra fra Island til Oslo ble endret til Island - Billund, og at de skulle fraktes med buss derfra. Nå er denne flyvningen også kansellert, forteller familien. Foto: Privat
KJOSFAST: Familien på i alt 13 personer forteller Dagbladet at de først fikk beskjed om at flyet som i kveld skulle ta dem hjem fra fra Island til Oslo ble endret til Island - Billund, og at de skulle fraktes med buss derfra. Nå er denne flyvningen også kansellert, forteller familien. Foto: PrivatVis mer

Ni Norwegian-kanselleringer torsdag:
- Fikk tilbud om fly til Billund og buss derfra

Storfamilie Kjos-fast på Island.

(Dagbladet): Ni Norwegian-flyvninger, blant annet til ferieøya Kos, ble torsdag kansellert på grunn av pilotmangel, melder TV2.

- Årsaken til dagens avlysninger er den samme som tidligere i sommer – vi mangler flymannskap, men vi kommer til å gjøre alt vi kan for å operere etter ruteplanen, opplyser kommunikasjonsrådgiver Fatima Elkadi til kanalen.

En av dem som fikk kansellert flyvningen sin, er Grete Storløpa, som forteller at hun sammen med barn, svigerbarn og barnebarn - i alt 13 personer - torsdag kveld egentlig skulle reist hjem fra Reykjavik.

- Vi skulle vært hjemme nå, men det er vi åpenbart ikke, sier Storløpa til Dagbladet på telefon fra Island torsdag kveld.

- Buss fra Billund

Hun forteller at den første beskjeden de fikk da de ankom flyplassen, var at de ikke fikk reist til Oslo, men i stedet til Billund i Danmark.

- Beskjeden var at vi så skulle ta buss derfra, altså fra Billund til Oslo, sier Storløpa.

Hun sier at de deretter fikk beskjed om at heller ikke dette alternativet blir noe av, og at de derfor reiste inn til Reykjavik sentrum igjen for å overnatte der.

- Siste beskjed er at vi får dra med en nytt fly klokka 08.30 fredag morgen, forteller hun.

- Beklager

Kommunikasjonsrådgiver Fatima Elkadi hos Norwegian sier fredag morgen til Dagbladet at de alltid forsøker å bemanne så godt de kan, men ettersom det er høysesong så er de ekstra sårbare når uregelmessigheter oppstår.

- Vi ser alltid på muligheter for å finne best løsning for passasjerer. I går hadde vi mangel på mannskap for å fly fra Reykjavik- Oslo og det ble derfor sett på andre transportmuligheter for å få passasjerer av gårde. Når uregelmessigheter oppstår jobber vi på spreng med kortsiktige løsninger som å leie inn bemannede fly fra andre operatører for å betjene de rutene vi ikke klarer å dekke selv. Vi fikk tak i mannskap til slutt og flyvningen går derfor, noe forsinket, til opprinnelig destinasjon, sier Elkadi.

- Vi beklager de ulempene dette har medført for våre passasjerer, legger hun til.

- Hvor mange flyvninger er kansellert siden i går?

- Ingen flyvninger er kansellert i dag, svarer Elkadi.

Hun forteller også at de har jobbet for å finne en løsning for passasjerene som skulle til Kos.

- Vi vil nå operere denne flygningen med vår aller nyeste Dreamliner da vi har fått tak i mannskap. Passasjerene har blitt informert om ny rutetid, med avgang i ettermiddag. Vi beklager på det sterkeste ovenfor de berørte passasjerene og forstår at dette har vært svært frustrerende. Ingen fly er kansellert i dag, og vi gjør alt vi kan for å operere i henhold til ruteplanen, sier Elkadi.

KANSELLERT: På Norwegians nettsider framkommer det at flyet, som ifølge storfamilien, ble omdirigert til Billund, nå er kansellert. Foto: Skjermdump Vis mer

- Lite informasjon

NORWEGIAN: - Jeg kan ikke garantere at det ikke blir flere kanselleringer framover, blant annet fordi det kan bli streik, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos til NTB tidligere i dag. I kveld melder TV2 at flyselskapet har kansellert ni flyvninger. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet Vis mer

Storløpa beskriver informasjonen de har fått fra Norwegian som mangelfull, og sier at de heller ikke har klart å få tak i noen ved flyselskapets kundesenter i løpet av kvelden.

- Vi har så og si ikke fått noe informasjon. Vi har fått en sms fra Norwegian om at de beklager, der det også lå ved numre til kundesenteret som vi kunne ringe. Men på kundesenteret er det ingen som svarer. Det var ingen fra Norwegian på flyplassen heller. De er ikke tilstedeværende i det hele tatt, sier Storløpa.

Stupte på børs

Kanselleringene kom samme dag som som Norwegian leverte et svakt kvartalsresultat. På Oslo Børs stupte aksjen nesten 15 prosent.

Da han la fram kvartalresultatet kunne ikke Norwegian-sjef Bjørn Kjos love at flyselskapet til enhver tid vil kunne stille med nok flygere.

- Jeg kan ikke garantere at det ikke blir flere kanselleringer framover, blant annet fordi det kan bli streik, sier Kjos til NTB.

Til TV2 i formiddag sa han imidlertid:

- Vi håper og tror at vi har nok piloter for sommeren.

Kan bli flinkere

I vår og tidligere i sommer hadde Norwegian en rekke innstillinger grunnet pilotmangel. Hundrevis av passasjerer ble rammet. Bjørn Kjos innrømmer at flyselskapet kan bli bedre.

- Vi tok jo høyde for noen forsinkelser i sommer, men ikke så mange. Vi kan alltid bli flinkere på alt, sier Norwegian-sjefen.

Ved en eventuell streik kan flygere for eksempel måtte fly så langt at det kommer i konflikt med krav om hviletid.

- Hvis det blir som forrige gang, da flygelederne streiket, fører det til at piloter må fly så lange rutinger at de flyr seg ut på tid. Dermed kan de ikke fly det programmet de er satt opp på, og vi må kansellere, sier Kjos.

Norwegian-aksjen sank

Overskuddet før skatt ble på 861 millioner kroner for andre kvartal i år. Resultatet er lavere enn for samme periode i fjor. Ifølge Norwegian skyldes nedgangen høyere oljepris og passasjeravgiften.

- Vi ser imidlertid positivt på utviklingen framover, både i form av billettsalg og forsalg de nærmeste månedene og nye rutelanseringer, sier Kjos.

Analytiker i DNB Markets Ole Martin Westgaard deler ikke konsernsjefens entusiasme.

- Vi anser dette som en negativ rapport for Norwegian Air Shuttle, med betydelig svakere resultater og svakere guiding, sier Westgaard.

Norwegian-aksjen gikk betydelig ned på Oslo Børs etter at resultatet var lagt fram. Da aksjehandelen var avsluttet for dagen, hadde aksjen falt hele 14,92 prosent.

- Meningsløst å tro at vi gambler

Forrige uke rettet Forbrukerrådet en advarende pekefinger mot flyselskapet etter mange kanselleringer.

- Vi skjønner at det er mulig å få problemer med planlegging, men når det skjer år etter år etter år, så er det gambling med kundenes velvilje, uttalte forbrukerdirektør Randi Flesland.

Kjos mener Flesland ikke treffer blink med kritikken.

- Det er jo helt feil. Det er helt meningsløst å tro at vi gambler med passasjernes godvilje. Det ville vi jo aldri gjøre.

Selskapet ligger langt foran andre flyselskaper når det gjelder antall henvendelser til Forbrukerrådet. Ifølge passasjerene svikter de på drift, informasjon og kundeservice.

- Vi har et program i gang for å oppgradere kundeservice, men vi er ikke gode nok, sier Kjos.

Færrest innstillinger i juni

På tross av mange klager var Norwegian det norske flyselskapet som hadde færrest innstillinger i juni, både i antall og prosent, ifølge en oversikt NRK har fått fra Avinor.

Siden Norwegian ikke har samarbeidsavtaler med andre flyselskaper, blir konsekvensen av å kansellere et fly ofte større for passasjerene.

(Dagbladet/NTB)