Norsk kaptein skadd for livet

En SAS-kaptein (43) ble alvorlig skadd og kan aldri mer fly etter at han ble utsatt for en ukjent giftgass på vei fra Gardermoen til Paris. English version

  • Les også:

    Piloter slått ut av giftgass

    10. september 2000, klokka 14.05. Over Skagerrak, på vei fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Charles de Gaulle-flyplassen i Paris med 54 mennesker om bord:

    Etter fem minutters flyging kjente styrmannen lukt som kunne minne om brente ledninger eller isolasjon. Det var ingen synlig røyk. Begge flygerne følte seg uvel og tilkalte kabinbesetningen. Purseren kom inn i cockpiten og registrerte også den stikkende lukta.

    Kapteinen bestemte seg for å returnere til Gardermoen. Begge flygerne tok på oksygenmaske, men kapteinen tok sin av etter ei tid fordi han ville følge utviklingen i gasslukta og fordi maska dugget innvendig.

    Lukta kom og gikk


    Da de begynte nedstigningen, forsvant lukta, men etter rundt ti minutter kom den sterkt tilbake. Styrmannen hadde fremdeles oksygenmaska på, men kapteinen, som var uten maske, følte seg ør og svimmel. Han satte derfor på oksygenmaska og sendte ut en nødmelding. Flyet nødlandet på Torp klokka 14.55.

    Kabinbesetningen ble orientert om at det kunne bli aktuelt med en nødevakuering av flyet, men dette ble avlyst fordi gasslukta forsvant rett før landing.

    «Flykapteinen følte seg uvel etter hendelsen. Han hadde redusert allmenntilstand med dårlig kondisjon og ble sykmeldt. Etter ei tid ble han kjent udyktig som flyger av medisinske grunner og gitt «loss of licence» (fratatt lisensen til å fly, red.anm.),» skrev Havarikommisjonen i sin rapport.

    Den nå 43 år gamle mannen skal fremdeles være sterkt preget etter ulykken. SAS og den skadde kapteinen har i samråd bestemt at han ikke skal uttale seg til Dagbladet.SAS-flyet ble satt i normal drift igjen etter nestenulykken, og er fortsatt i bruk.

    Ukjent i Norge


    I går omtalte Dagbladet en svensk hendelse 12. november 1999 som nær endte i katastrofe. Under nedstigning til landing ble både kapteinen og annenpiloten på BAe 146-flyet fullstendig slått ut av en giftig gass.

    Det svenske flyet gjennomgikk omfattende undersøkelser. I likhet med den norske hendelsen, ble det verken funnet feil på flyet eller spor av giftige kjemikalier. Men i motsetning til den norske havarikommisjonen, som lar årsaken til hendelsen forbli et ubesvart spørsmål, konkluderer den svenske havarikommisjonen med at forurenset kabinluft trolig var årsak til nestenulykken. Det pekes på svært giftige, nervegass-liknende forbindelser, såkalte organofosfater, som utvikler seg i høy temperatur etter oljelekkasjer i motoren.

    - Det virker som om det norske miljøet er veldig seine til å fange opp det som foregår ellers i verden, sier yrkeshygieniker Halvor Erikstein i Oljearbeidernes Fellessammenslutning (OFS).

    Utelukker ikke gass


    Verken SAS eller Havarikommisjonen utelukke at den norske flykapteinen fikk problemer etter å ha blitt utsatt for en slik gass.

    - Siden vi ikke vet årsaken til gasslukten i cockpit, tør vi verken bekrefte eller utelukke at ulykken skyldes en slik giftig gass etter en oljelekkasje, sier havariinspektør Tor Nørstegård til Dagbladet.

    Heller ikke Torkjel Vik som er helse, miljø og sikkerhetsansvarlig i Luftfartstilsynet har god nok kunnskap til de meget giftige organofosfatene, men varsler at han nå skal sette seg grundig inn i problematikken.

    Hovedverneombudet for piloter i SAS, Espen de Lange, sier flyselskapet gikk grundig til verks for å finne årsaken til ulykken.

    - Nødlandingen på Torp er den eneste hendelsen vi har hatt hvor vi ikke har funnet noen årsak. Vi ser det som svært usannsynlig, men kan ikke utelukke hundre prosent at årsaken er en giftig gass, sier han til Dagbladet.

BEKYMRET: Yrkeshygieniker Halvor Erikstein i Oljearbeidernes Fellessammenslutning er bekymret over at flypersonell blir utsatt for giftige gasser som er kjent for å forårsake nevrologiske seinskader.