STØTTE: Vestby-ordfører John Ødbehr (til venstre) var en viktig støtte for Raymond Johansen da han i 2009 fikk trøbbel med arbeidsgiveren og deretter med NAV. Johansen var på den tida hans leieboer. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
STØTTE: Vestby-ordfører John Ødbehr (til venstre) var en viktig støtte for Raymond Johansen da han i 2009 fikk trøbbel med arbeidsgiveren og deretter med NAV. Johansen var på den tida hans leieboer. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Ordføreren ble skremt av NAVs behandling av leieboeren

Nå vil Vestby-ordfører John Ødbehr ha opprydding i NAV.

Gjennom sin daværende leieboer Raymond Johansen fikk Vestby-ordfører John Ødbehr (H) i 2009 et førstehånds kjennskap til hvordan et møte med NAV kan oppleves.

- Det er vondt å se en leieboer sitte og gråte fordi hele samfunnet har slått ham i hodet. Raymond er en ressurssterk mann, og det er noe av det som skremmer meg mest, sier Ødbehr til Dagbladet.

Flengende oppgjør Slik Dagbladet skrev 13. august har Raymond Johansen (40) gitt ut boka «NAV - samfunnets utstrakte hånd?». Der beskriver han mareritt-lignende møter med NAV i Oslo og Vestby kommuner etter at han for tre år siden ble deprimert og mistet jobben.

Raymond Johansen flyttet i 2010 til Oslo, hvor han nå jobber som budbilsjåfør.

I perioden som NAV-klient gjorde han også hemmelig opptak av et ublidt møte med en NAV-saksbehandler i Oslo.
Johansens opplevelser inspirerer nå John Ødbehr til et kraftig oppgjør med hele NAV-systemet.

- Som ordfører har jeg fulgt NAV fra sammenslåingsprosessen og fram til nå, og jeg synes hele NAV-reformen mangler rimelig mye. Det er frustrerende, både for brukere, politikere og de ansatte. Her må det ryddes opp. Dette er ikke det norsk sosialsystemet verdig, sier han til Dagbladet.

Besøkte NAV Ødbehr forteller at han bisto Raymond Johansen i forbindelse med jobben han mistet, og lånte ham penger. De pratet ofte om problemene over en kaffekopp i hagen.

- Da han havnet på NAV, kom jeg i en veldig vanskelig dobbeltrolle, som arbeidsgiver for den ene halvparten av NAV gjennom kommunestyret. Det gikk så langt at ganske mange husleier ble utestående og jeg prøvde å fortelle ham hvilke muligheter han hadde. Historien hans var slik at jeg fikk ordentlig vondt av ham. Hadde jeg ikke vært såpass fleksibel, ville han blitt husløs i tillegg, sier Ødbehr.

Til slutt ble han med Johansen ned på det lokale NAV-kontoret.

GIR UT BOK: Budbilsjåfør Raymond Johansen er ute med ny bok om Nav. Foto: Halldor Hustadnes / Dagbladet Vis mer

- Det har ingenting med hvem jeg er og min posisjon, men med at man er en innbygger i Vestby, sier Ødbehr.

- Ble ikke trodd Møtet med NAV ble en vekker.

- Etter å ha stått rimelig lenge i kø, ble vi tatt mot, men jeg fikk inntrykk av at han ikke ble tatt på alvor, og at de hadde en litt nedlatende holdning. Og sånn skal vi ikke ha det, sier Ødbehr, som fikk inntrykk av at Johansen ikke ble trodd og stadig måtte gjenta historien sin til forskjellige saksbehandlere.
Han mener NAV-kontoret i Vestby nå har forbedret seg kraftig, blant annet med et «arbeidshus» for dem som sliter mest med å komme seg ut i arbeidslivet.

Krever endringer Til Dagbladets nettutgave sa arbeidsminister Hanne Bjurstrøm onsdag at hun er bekymret for NAV-saksbehandlernes profesjonalitet i møte med klientene, men at hun tror en ny klageordning og et nytt IKT-system vil bedre situasjon betraktelig.

Nå tar John Ødbehr til orde for mer dyptgripende endringer.
- Et stort problem er at staten har halve arbeidsgiveransvaret, og kommunene den andre halvparten, sier Ødbehr, som mener at arbeidsgiveransvaret må legges ett av stedene.
Han mener klientene må få én person å forholde seg til, og at de må være trygge på at utbetalingene kommer i rett tid.