TAXI HJEMMEFRA: Ordfører Marianne Borgen (SV) og byråd Inga Marte Thorkildsen. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
TAXI HJEMMEFRA: Ordfører Marianne Borgen (SV) og byråd Inga Marte Thorkildsen. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Byrådene i Oslo kommune har kjørt taxi over 300 ganger

Oslo-topper ble hentet hjemme i drosje: Nå krever FrP gransking av regningene

Oslo-byråder klarer ikke å fylle ut reiseregningene korrekt og lar skattebetalerne betale taxi-turer til og fra hjemmet. Nå krever Oslo FrP gransking.

(Dagbladet): Flere titalls av taxi-turene som Oslo kommunens topp-politikere har fått refundert, starter eller stopper ved politikernes private hjem.

Det er ikke i tråd med kommunens reglement, mener professor i offentlig rett, Jan Fridthjof Bernt.

KRITISK. Professor Jan Fridthjof Bernt. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Ifølge kommunens egne regler skal tjenestereiser som hovedregel starte eller slutte ved arbeidstakerens faste arbeidsplass.

Oslo kommune forsvarer likevel Oslo-byrådenes taxi-turer til og fra hjemmet, og viser til at dette er tillatt i henhold til statens reglement. Feil, mener professor Bernt.

–Man ikke kan følge en slik praksis uten at det er budsjettmessig dekning for det i kommunens egne regler. Statens satser for innenlandsreiser er ikke noen selvstendig hjemmel for utbetalinger fra kommunen, sier han.

For mye snø for ordfører-bilen

Ordfører Marianne Borgen (SV) er blant dem som har belastet kommunens budsjett for å rekke frem til jobben.

TAXI HJEMMEFRA: Slik forklarer ordfører Marianne Borgen hvorfor hun måtte kjøre taxi hjemmefra på skattebetalernes regning. Vis mer

På en av taxi-kvitteringene fra ordføreren, som endte på 291 kroner, står det:

«Taxi hjemme fra til Rådhuset grunnet stort snøfall og problemer med t-banen + for mye snø for min lille el-bil. Måtte sikre tidlig reise for å være klar til å åpne ungdommens bystyremøte».

- Denne turen er et godt eksempel på at man må tilpasse seg akutte situasjoner som kan oppstå, sier Borgen til Dagbladet.

Ordføreren mener at hun ikke har brutt kommunens reglement. Regelen om at tjenestereiser som utgangspunkt skal starte på arbeidsplassen er en hovedregel man kan gjøre unntak fra, opplyser hun til Dagbladet.

FORSVARER DROSJEBRUK: Ordfører Marianne Borgen (SV). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

- Jeg mener at man her åpner for skjønn. Jeg har også tillit til at byrådet utviser et godt skjønn i henhold til regelverket på dette området.

- Så noen ganger kan det å kjøre taxi hjemmefra være greit?

- Jeg har brukt det noen ganger, for eksempel hvis jeg skal være hos TV2 tidlig om morgenen. Eller at du av ulike grunner får veldig dårlig tid. Det handler om at man skal få gjort jobben på en mest mulig effektiv måte.

Taxi for å rekke jobben

Oslo-byrådet har blitt kjent for å snakke varmt om sykkel og kollektivtransport. Dagbladet har bedt om innsyn i Oslo-toppenes reiseregninger. De over 300 taxi-kvitteringene viser at politikerne også kjører taxi for å dekke opp jobb-relaterte og private logistikkbehov. Regningene forteller om:

  • Turer hjemmefra: Flere titalls ganger har byrådene tatt drosje som starter eller slutter hjemme hos dem.
  • Feil i regninger: Flere byråder har fått penger for turer uten å oppgi hvor reisen startet og sluttet
  • Korte turer: Drosjeturer på mellom 600 – 800 meter
  • Dyre turer: Lange drosjeturer, blant annet flere turer til eller fra Gardermoen flyplass

Kommunen unnskylder manglene i byrådenes reiseregninger med at politikerne ikke har hatt kunnskap om behovet for å fylle ut reiseregninger korrekt.

–Administrasjonen har ikke informert byrådene om behovet for å fylle ut til- og fra feltet på taxikvitteringer, og har ikke fanget opp alle tilfeller der dette mangler, forteller kommunikasjonsrådgiver Dorthe Moe Lianes ved byrådslederens kontor.

Hun legger til at administrasjonen nå vil skjerpe sine rutiner på dette området.

– Som hovedregel skal det finnes dokumentasjon på utgangspunkt og endepunkt for alle tjenestereiser uavhengig av transportmiddel, understreker Moe Lianes.

Taxi til jobb halv ni

Over 60 av taxi-turene som kultur-byråd Rina Mariann Hansen (Ap) har fått refundert har startet eller stoppet ved hennes eget hjem. Helt i orden, mener hun.

SYKKELBYRÅD. Helsebyråd Inga Marte Thorkildsen markerte starten på «Sykle til jobben-aksjonen» april 2016. For å rekke frem til jobben har hun to ganger kjørt taxi. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

–Dette er i tråd med reglene våre. Det er lov å gjøre det, sier Hansen til Dagbladet.

Også Inga Marte Thorkildsen (SV) har kjørt hjemmefra ved to anledninger. Grunnen begge gangene var et seminar med tidligere avreise enn byråden er vant med.

–For å rekke fellestransport ville det være nødvendig å være på jobb tidligere enn det jeg har anledning til, på grunn av at jeg leverer sønnen min på skolen, forklarer Thorkildsen til Dagbladet.

Begge gangene ble hun hentet i taxi hjemme og ankom Oslo rådhus rett før klokken halv ni.

Kritisk til utbetalingene

For å forklare Dagbladet hvorfor Oslo-byrådenes taxi-turer til og fra hjemmet er i orden, viser spesialrådgiver Odd Runar Evang til statens regler for tjenestereiser.

–Kommunens regulativ hviler på statens regulativ, hevder han.

«Utgangs- og endepunkt for reisen: Regnes fra det sted, arbeidssted eller bopel hvor reisen begynner eller slutter», siterer Evang fra statens regler, og som dermed mener at turene er i tråd med kommunens regler.

Men så enkelt er det altså ikke, mener professor i offentlig rett ved Universitetet i Bergen, Jan Fridthjof Bernt.

–Spørsmålet er hvorvidt man har hjemmel i kommunens eget reglement for disse utbetalingene. Skal man få betalt for turer for hjemmet, må det følge av et reglement i kommunen, sier Bernt. Han understreker:

–De må ha en egen regel som hjemler dekningen av slike utgifter og gir budsjettmessig hjemmel, hvis ikke har de et problem.

Professoren reagerer på opplysningene som nå kommer frem:

–Dette er en sak som bør vurderes av kommunerevisjonen og eventuelt av kontrollutvalget i kommunen. Hvis man har hjemmel i reglement eller budsjettvedtak til å dekke slike utgifter, er dette helt uproblematisk, men dét ser det jo ikke ut som at man har her, sier Bernt.

–Holder det å argumentere med at kommunens regler bygger på statens regler?

- Det holder som et argument for å forsvare et reglement som eventuelt utformes i tråd med statens regler, men det gir ikke i seg selv hjemmel for å følge samme regel så lenge det ikke foreligger et vedtak om dette, sier professoren.

Fyller ikke ut regninga

Taxi-regninger skal i henhold til bokføringsforskriften fylles ut slik at man ser formålet med reisen, og hvor den startet og sluttet, forteller høyskolelektor Roy K. Kristensen ved Handelshøyskolen BI.

–Kravet er der for at man ikke skal få refunderte private utgifter, poengterer han. Flere byråder har likevel ikke fulgt reglene.

En av dem som har brutt reglene og ikke fylt ut regningen som hun skal, er byråd Hanna E. Marcussen.

REGNINGSROT: Ingen av taxi-regningene om byutviklingsbyråd Hanna Elise Marcussen Miljøpartiet De Grønne (MDG), som Dagbladet har fått innsyn i, er fylt ut. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Også for byrådens vedkommende tar administrasjonen på seg skylden for 29 taxi-turer uten at én eneste av reiseregningene er fylt ut korrekt.

–Administrasjonen har ikke informert byråden om behovet for å fylle ut til- og fra-feltene på taxi-kvitteringer. Dette er beklageligvis ikke fanget opp i internkontrollen, men vil bli justert for fremtidige reiser, skriver spesialrådgiver Odd Runar Evang i et svar til Dagbladet.

BI-professor Kristensen mener kommunen har et problem:

–Kommunen bør skjerpe inn attestasjonsrutinene, mener han.

Feil i regningene fra byråder

Flere titalls reiseregninger er ikke korrekt utfylt. Det gjelder også reiseregningene til byrådsleder Raymond Johansen, miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg og næringsbyråd Geir Lippestad.

De besvarte tirsdag formiddag ikke Dagbladets henvendelser. I stedet mottar vi en e-post fra administrasjonen hvor det heter at «administrasjonen vil skjerpe sine rutiner på dette området».

Aina Stenersen fra Oslo FrP reagerer på avsløringene av Oslo-byrådenes taxi-rot, og varsler krav om gransking.

–Jeg reagerer på den omfattende taxi-bruken, og jeg reagerer på at det virker som at byrådene har ett sett med regler som gjelder Oslo-befolkningen og kommunens egne ansatte, og et annet for seg selv, sier Stenersen, som til februar var leder for Oslo FrP. Hun blir kraftig provosert over at byrådene ikke selv svarer på Dagbladets spørsmål.

–Det er beklagelig at byrådene må gjemme seg bak administrasjonen og skylde på dem, når det er deres eget ansvar å fylle ut en reiseregning på korrekt måte, sier FrP-politikeren videre.

PROVOSERT: Aina Stenersen fra Oslo FrP. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Krever gransking

Hun varsler allerede nå en gjennomgang i bystyret.

–Nå må vi gjennomgå regelverket for å se om det er brutt. Viser det seg at enkelt-byråder har fått refundert taxi-turer i strid med reglene, kan man absolutt vurdere å kreve tilbakebetaling, sier Stenersen.

–Det er nå flere faktorer som peker på at vi trenger en gransking av disse turene, sier Stenersen. Hun er enig med professor Bernt i at taxi-turene hjemmefra ser problematiske ut:

–Opplysningene Dagbladet bringer reiser en viktig diskusjon. Tjenestereiser starter fra arbeidsstedet. Derfor stusser jeg veldig på at byrådene kjører hjemmefra, sier Stenersen.

Forsvarer politikerne

I et lengre svar til Dagbladet forsvarer spesialrådgiver Odd Runar Evang fra byrådslederens kontor at byrådene har brutt kommunens regler. I tillegg påpeker han at byrådene har en annen arbeidssituasjon enn ordinære ansatte i kommunen.

«Byrådene har kontorplass i Oslo rådhus og tilliggende bebyggelse. Deres verv er imidlertid ikke å anse som ordinære ansettelsesforhold, f.eks. gjelder ikke ordinære arbeidstidsbestemmelser. Byrådene står med andre ord i vervet til en hver tid og har også full anledning til å arbeide på hjemmeadresse. Hva angår byrådenes transportbehov er det relevant å påpeke følgende faktum: uforutsett tidsnød er ikke uvanlig, ofte vil reiser måtte foregå på tider av døgnet hvor alternativ transport er vanskelig tilgjengelig/forsinkende og sikkerhetsvurderinger må tas hensyn til. Også administrativt ansatte i byrådsavdelingene kan få dekket kostnad til taxi mellom arbeidsplass og hjem på bakgrunn av slike forhold», skriver Evang.