Pilotene slått ut av nervegass

Under nedstigning til landing ble både kapteinen og annenpiloten i Braathen-flyet slått fullstendig ut av en giftgass i cockpiten. English version

BU925 mellom Stockholm og Malmö ble reddet av at det fremdeles var noen tusen fot over bakken da kaptein Niels Gomer og flyets annenpilot ble fullstendig slått ut av en mystisk giftgass. Ellers ville flyet trolig ha styrtet med 73 mennesker om bord.

- Uten tvil er dette det verste jeg har vært med på i hele mitt liv. Da jeg først ble ordentlig dårlig, gikk det lynkjapt. Hadde jeg ikke fått på meg oksygenmaska i løpet av 15 sekunder, ville jeg ikke klart å få den på. Jeg var så dårlig at jeg ikke kunne løfte en arm, sier Niels Gomer til Dagbladet. Flykapteinen forteller at han var livredd hver gang han fløy i et helt år etter ulykken. Gomer legger ikke skjul på at hendelsen kunne fått fatale følger.

Merket ingenting


- Hadde vi vært nærmere bakken da både annenpiloten og jeg ble dårlige, kunne det gått riktig ille. Flyet kunne ikke landet seg selv, sier Niels Gomer.

Det han opplevde som verst, var at de ikke visste hva som var i ferd med å skje med dem.

- En motorbrann, for eksempel, er noe konkret, og noe vi er trente for å mestre. Dette hadde vi aldri hørt om, og skjønte ikke at vi var påvirket før vi var skikkelig dårlige. Det første jeg tenkte var: Vi kommer til å dø her. 73 mennesker, sier flykapteinen til Dagbladet.

Etter en rekke alarmerende hendelser i internasjonal flytrafikk siden 1980-tallet, relatert til giftgasser i kabinlufta, har særlig britiske og australske myndigheter satt flybransjen under sterkt press (se faktaboks).

Forurenset kabinluft


Ruta det svenske flyet fløy på var operert av norskeide Braathens Malmö Aviation AB.

Det var på den siste av tre flyginger mellom Stockholm og Malmö fredag 12. november 1999 at kaptein Niels Gomer og hans annenpilot plutselig ble så syke at de ikke hadde kontroll over BAe 146-flyet. Med sekunders mellomrom ble begge slått ut av sterk svimmelhet og kvalme. Til tross for at begge fikk på seg oksygenmasker, vedvarte symptomene hos kapteinen. Heldigvis kviknet annenpiloten til i tide, slik at han fikk flyet, med 73 mennesker om bord, trygt ned på bakken.

Kabinbesetningen i det svenske flyet hadde lagt merke til at noe var galt med kabinlufta allerede i de to foregående flygingene mellom Stockholm og Malmö.

Liknet zombier


Både kabinpersonalet og de 68 passasjerene om bord var sterkt påvirket av den ukjente giftgassen etter landing. Alle passasjerene var merkelig stille, flere sov.

- Flere var trøtte og ønsket å bli klødd på ryggen. Andre sov og var vanskelige å vekke, sier kaptein Niels Gomer.

Den nå pensjonerte havariinspektøren Olle Lundström etterforsket hendelsen sammen med kollega Henrik Elinder.

- Klart situasjonen er alvorlig når begge pilotene blir slått ut samtidig. Det utgjør en sikkerhetsrisiko, sier havariinspektør Elinder, som ledet de tekniske undersøkelsene av flyet, til Dagbladet.

- Ifølge besetningen skal flere av passasjerene ha vært i en zombie-liknende tilstand, forteller havariinspektør Olle Lundström.

Oljelekkasje


I den grundige ettersøkelsen av flyet etter nestenulykken, fant Havarikommisjonen verken maskinelle feil eller spor etter giftige kjemikalier.

Like fullt konkluderer den svenske havarikommisjonen med at forurenset kabinluft trolig var årsaken til nestenulykken.

Kommisjonen peker på at en ukjent, giftig gass etter all sannsynlighet har oppstått etter en oljelekkasje i motoren, og funnet veien til kabinlufta.

Krigsgass


Turbinoljene i flymotorer inneholder kjemiske stoffer som under høy temperatur kan utvikle seg til krigsgass-liknende forbindelser.

Yrkeshygieniker Halvor Erikstein i Oljearbeidernes Fellessammenslutning (OFS) har tilegnet seg kunnskap om hvor farlige disse kjemiske giftene kan være:

- Ved kraftig oppvarming kan det dannes kjemiske forbindelser som virker som nervegasser tilsvarende dem som er utviklet for kjemisk krigføring. Det er dette en tror kan ha medvirket til forgiftning av flymannskap, sier Erikstein til Dagbladet.

GIFTIG LUFT: BAe 146-flyet mellom Stockholm og Malmö.
REKONSTRUKSJON: 73 menneskeliv var i fare da både kaptein Niels Gomer (til venstre) og annenpiloten ble slått ut av en mystisk giftgass under nedstigning til landing på Sturup Flyplass i Malmö i 1999. Bildet er tatt i en rekonstruksjonsflyging etter giftgassulykken.