DRAMATISK: Et British Airways-fly måtte snu etter kort tid i lufta og nødlande på Heathrow 20. desember 2011 da begge pilotene var nær ved å svime av bak spakene. Illustrasjonsfoto: Reuters/Scanpix
DRAMATISK: Et British Airways-fly måtte snu etter kort tid i lufta og nødlande på Heathrow 20. desember 2011 da begge pilotene var nær ved å svime av bak spakene. Illustrasjonsfoto: Reuters/ScanpixVis mer

Plutselig hørte de piloten skrike i panikk

Begge pilotene var nær ved å besvime bak spakene da flyet, med over 100 passasjerer om bord, kom i trøbbel.

(Dagbladet): De over 100 passasjerene om bord i British Airways-flyet opplevde marerittet, like etter at Airbus A321-maskinen hadde tatt av fra Heathrow i London rett før jul, melder Daily Mail.

Panikk Etter bare tjue minutter i lufta, ble det klart at flyet ikke kunne fortsette mot Glasgow i Skottland. Flere passasjerer har i ettertid fortalt at de plutselig hørte paniske skrik fra cockpit om at pilotene trengte umiddelbar hjelp.

Deretter så de «bekymrede» medlemmer av besetningen styrte til cockpit med oksygenflasker. De to kvinnelige pilotene måtte ty til oksygenmasker for ikke å miste bevisstheten bak spakene, mens flyet klatret til 20000 fots høyde.

- Mange flyvertinner var i bevegelse. Du kan tro de hadde brettene sine fulle, ettersom episoden inntraff så tidlig på flyturen, sier en 40-åring som var blant passasjerene.

Kapteinen og co-piloten besluttet raskt at de måtte snu, og flyet satte igjen nesa mot Heathrow - for full maskin.

- Jeg vet at vi fløy tilbake mye raskere enn vi hadde startet, for nedstigningen startet omtrent med en gang, sier passasjeren.

Ti brannbiler Da flyet landet trygt på Heathrow igjen den 20. desember, sto ti brannbiler og to ambulanser og ventet.

Passasjerene fikk beskjed om at nødlandingen var utløst av «tekniske problemer».

En eldre passasjer måtte ha hjelp av besetningen fordi frykten tok overhånd da flyet måtte snu. Hendelsen blir nå etterforsket av Havarikommisjonen i Storbritannia.
 
Da helsepersonell kom om bord, gjorde kapteinen og styrmannen det klart at de begge hadde vært nær ved å svime av bak spakene.

- Det var ikke tilløp til den latterlige klappingen da flyet landet, men de fleste passasjerene gikk om bord i et nytt fly like etterpå. Men så trodde vel 90 prosent at det bare hadde vært «tekniske problemer», sier 40-åringen som hadde fått med seg at pilotene holdt på å besvime under flyturen.

En talskvinne for British Airways opplyser Daily Mail om at flyet ble nøye inspisert etter hendelsen, uten at feil ble oppdaget. Flyet var i lufta igjen neste dag.

Giftgasser Dagbladet har i en årrekke satt fokus på giftige gasser i fly som kan påvirke både mannskap og passasjerer. Hydraulikk- og turbinoljer i flyets motor inneholder giftige organofosfater. Ved lekkasje eller søl av disse oljene i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt og finne veien til kabin- og cockpitlufta.

Dagbladet har dokumentert mange hendelser med slike giftgasser i fly. Ved flere tilfeller har dramatiske situasjoner oppstått.

Den tidligere piloten Niels Gomer har selv opplevd marerittet.

BU925 mellom Stockholm og Malmö 12. november 1999 ble reddet av at det fremdeles var noen tusen fot over bakken da kaptein Niels Gomer og flyets annenpilot ble fullstendig slått ut av en mystisk giftgass i cockpit.

Hadde flyet vært nærmere bakken, ville det trolig ha styrtet med 73 mennesker om bord.

- Uten tvil er dette det verste jeg har vært med på i hele mitt liv. Da jeg først ble ordentlig dårlig, gikk det lynkjapt. Hadde jeg ikke fått på meg oksygenmaska i løpet av 15 sekunder, ville jeg ikke klart å få den på. Jeg var så dårlig at jeg ikke kunne løfte en arm, sa Niels Gomer til Dagbladet da avisa første gang omtalte saken i april 2003.