Svekket omdømme: Remas kundeprogram Æ har ikke slått så veldig godt an blant kundene. Nå raser dagligvaregiganten på en ny måling. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Svekket omdømme: Remas kundeprogram Æ har ikke slått så veldig godt an blant kundene. Nå raser dagligvaregiganten på en ny måling. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpixVis mer

Rema 1000 raser på ny omdømmeundersøkelse:

- Rema virker som noen «militante trøndere» som tvinger deg til å bruke Æ-appen

R(æ)mas app-satsing får deler av skylda for at selskapet har fått sitt omdømme svekket det siste året. 

Rema 1000 har fått sitt omdømme svekket sammenlignet med konkurrentene Kiwi og Coop, viser ny undersøkelse. Appen Æ får deler av skylda.

- For meg virker Rema som noen «militante trøndere» som tvinger deg til å bruke Æ-appen. De tar heller ikke inn det som er godt i butikken lenger, de skal bare ha sine egne merkevarer. Det er dumt, sier Rema-kunden Johan Diego til Dagens Næringsliv (DN) som omtaler undersøkelsen onsdag (krever abonnement).

Diego er langt fra alene om å ha noe å utsette på butikkjeden, som har måttet tåle omfattende kritikk for sin «Æ»-kampanje i fjor høst.

- Kan bli dyrt

DN viser til kommunikasjonsbyrået Apelands årlige omdømmeundersøkelse, som i år viser at Remas omdømme har falt med 7,3 poeng siden i fjor. I den samme perioden har konkurrentene Kiwi og Coop økt med henholdsvis 5,2 og 6,5 poeng.

Kiwi og Coop havner begge i kategorien «fremragende omdømme» ifølge undersøkelsen, mens Rema 1000 havner langt under på lista med et «middels godt omdømme».

Administrerende direktør i Apeland, Ole Christian Apeland, sier til avisa at det er en tydelig sammenheng mellom et selskaps omdømme og forbrukernes vilje til å støtte virksomheten. Han understreker også at «dette kan bety svært mye økonomisk».

- En tydelig tilbakemelding

Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i Rema, sier at hun ikke er bekymret men beskriver likevel resultatet fra undersøkelsen som «en tydelig tilbakemelding fra publikum, som ikke er overraskende i lys av de siste månedenes støy rundt Rema».

- Variasjoner i hvordan vi scorer på omdømmemålinger må vi leve med. Enkeltsaker kan føre til at hver og en av oss opplever svingninger som det vi gjør nå. Samlet sett tror jeg vi skal være tilfreds med at vi som bransje nyter høy grad av tillit hos publikum, sier Fossum til DN.

(Dagbladet/NTB)