VOKSTE IKKE I FJOR: - Veksten i dagligvaremarkedet er noe lavere enn før, sier Synnøve Finden-sjef Trond Haug (til venstre). Til høyre produksjonsdirektør Øyvind Berg. Foto: Anders Horntvedt.
VOKSTE IKKE I FJOR: - Veksten i dagligvaremarkedet er noe lavere enn før, sier Synnøve Finden-sjef Trond Haug (til venstre). Til høyre produksjonsdirektør Øyvind Berg. Foto: Anders Horntvedt.Vis mer

Salgssvikt for Synnøve Finden

Synnøve Finden har sitt største fall i omsetning siden dagens eiere tok over i 2009.

(Finansavisen): – Da vi overtok Tine-anlegget ved nedleggelsen i 1995 var det 12 ansatte som produserte meierivarer basert på 7 millioner liter melk, sier produksjonsdirektør Øyvind Berg i Synnøve Finden til Finansavisen.

– I dag er vi 120 ansatte, og vi kjøpte inn 100 millioner liter melk i fjor, sier han.

I ett rom ved Synnøve Findens produksjonsanlegg på Alvdal glinser det i stål og plastslanger i klare farger mens pakkene med ost strømmer av gårde på samlebåndet.

Inne i et nettingbur i et annet rom står to oransje Kuka industriroboter og flytter osteblokker før og etter salting.

De siste ti årene anslår Berg at investeringsselskapet Scandza, som er dagens eiere av det uavhengige meieriselskapet, har brukt mellom 400 og 500 millioner kroner på å modernisere anlegget.

Endret for tredje gang

– Inkludert alle sidevirksomheter i Synnøve Finden ble omsetningen 1,4 milliarder kroner i 2016, men resultatet er noe svakere enn tidligere, fastslår Trond Haug, adm. direktør i Synnøve Finden overfor Finansavisen.

I årene 2013 til 2015 hadde selskapet en gjennomsnittlig omsetningsvekst på 12 prosent. Årets nedgang tilsvarer 2,8 prosent. Det er det største fallet siden dagens eiere tok over i 2009.

– Vi vokser svakt på de fleste kategoriene, særlig er utviklingen positiv på nye produktområder, hvor vi har lykkes med å ekspandere Synnøve Finden-merkenavnet utenfor meierivirksomheten. Lønnsomheten er også stabil, sier Trond Haug, adm. direktør i Synnøve Finden til Finansavisen.

– Den ene årsaken til omsetningssvikten er at veksten i dagligvaremarkedet er noe lavere enn før, og det er det nok flere grunner til, svarer Haug.

Samtidig møtte Synnøve Findens greske yoghurt regulatorisk motbør i fjor. I februar 2013 lanserte selskapet sin importerte yoghurtvariant, etter sigende med høyere proteininnhold og mer kremet konsistens.

Salget tok av, men noen måneder senere hadde Tine sin egen greske yoghurt på markedet, produsert i Tana på norsk melk.

Siden da har Haug opplevd konkurransevilkårene som vanskelige å forutse.

– Rammevilkårene ble endret for tredje gang i fjor i vår disfavør.

– Forbrukerne blir også taperne i form av færre valgmuligheter. Vi har lykkes med å skape vekst i kategorien, men det er blitt rimeligere med norsk yoghurt sammenlignet med importert, sier Haug til Finansavisen.

Flere økonominyheter

Hydro-analytiker: - Kan ikke tolkes som annet enn positivt
Ny jobb for Fredriksen-rigg
Swedbank inngår partnerskap med konkurrerende meglerhus