- Skremt til taushet av flyindustrien

Britisk granskingskommisjon underslår giftgassbeviser. Leger og politikere reagerer. English version

(Dagbladet.no:)Britiske myndigheters Committee on Toxicity (COT) gransker farene knyttet til giftige gasser i flymotorer som har vist seg å kunne forurense pustelufta i flyenes kabin og cockpit.

Nå blir granskingskommisjonen beskyldt for å løpe flyindustriens ærend ved å underslå forskningsresultater som viser at giftgasser i fly utgjør fare for helse og sikkerhet.

- Publikum villedet

Interessegruppa AOPIS representerer rundt 1500 flygende personell og har medlemmer fra over 30 land. I et brev til den britiske helseministeren, påpeker Aopis at granskingskommisjonen, tilsynelatende bevisst, har unnlatt å ta til etterretning viktige forskningsresultater gjort tilgjengelig for kommisjonen av ledende fagekspertise.

Blant annet viser Aopis til at komitéen skriver at organofosfatet TCP, som kan gi varige skader på nervesystemet hos mennesker, aldri er påvist i fly. Dette til tross for at pilotorganisasjonen BALPA har gjort materiale tilgjengelig for kommisjonen som viser at TCP er funnet i flyets luftfiltre, på veggene i flykabin, på klærne til besetning og i blodet til piloter.

Dagbladet.no skrev tidligere i år om professor Chris van Netten ved British Colombia-universitetet i Canada. Van Netten har analysert en rekke takfiltere i cockpit på britiskregistrerte Boeing 757-maskiner for å se om det fantes spor av den nevrotoksiske kjemiske forbindelsen trikresylfosfat (TCP).

Professoren analyserte også prøver tatt fra kabinveggene inne i de samme flymaskinene. Prøvene har han fått tilsendt av den britiske pilotorganisasjonen BALPA.

Van Netten slo alarm etter at han fant ubestridelige spor av TCP i samtlige sju fly han har analysert prøver fra.

BOEING 757: Flytypen er svært utsatt for giftige gasser i kabin og cockpit. Foto: Scanpix Vis mer

- Det synes klart at COT-sekretariatet systematisk har underslått faktisk informasjon og dermed villedet både medlemmer av selve COT-komitéen og publikum, fastslår Aopis.

Mangler forståelse

11. juli holdt COT åpen høring om granskingsarbeidet i Aviation House i London. Dagbladet.no var til stede. I forkant av dette møtet publiserte komitéen en rapport, et diskusjonsgrunnlag, som har skapt furore i både medisinske og politiske kretser.

Professor Chris Winder ved New South Wales-universitetet i Australia har i en årrekke forsket på organofosfatforgiftning blant flymannskap. Han er blant mange toksikologer og arbeidsmedisinere som nå er kritiske til COT. I et brev til komitéens leder påpeker han at granskingskommisjonen viser mangelfull innsikt i og forståelse av hvordan giftgassene påvirker flygende mannskap.

-I og med at dette i første rekke er en sak som dreier seg om arbeidsrelatert helse- og sikkerhetsrisiko, burde en komité, som i hovedsak jobber med kjemikalier i mat, forbruksvarer og miljø, invitere fagfolk med kompetanse på kjemisk helserisiko i arbeidslivet til å hjelpe seg, påpeker Winder.

Arbeidsmedisiner Andrew C. Harper har også skrevet til komitéen.

- COT inntar en holdning som slett ikke er forenelig med alvorlighetsgraden av dette medisinske problemet, skriver Harper.

Han anbefaler at det settes i verk tiltak nå, basert på forskningsresultater som allerede foreligger.

- Situasjonen krever umiddelbar handling, men COT er ikke i stand til å uttrykke dette, påpeker doktor Harper.

- Balansert framstilling

COT-sekretariatet innledet møtet 11. juli med å svare på anklagene om underslag av fakta og feilinformasjon.

- Framstillingen er omfattende og balansert. Det er ikke gjort noe forsøk på å villede eller feilinformere medlemmer av komitéen, fastslo saksordføreren i COT-sekretariatet.

- Komitéen skremt

-Jeg tror ikke komitéen i utgangspunktet er industrilojal. Men de er svært forsiktige. Det dreier seg om enorme komersielle virksomheter. Komitéen blir skremt fra å gå hele veien, sier Lord Paul Tyler i det britiske overhuset til Dagbladet.no.

Tyler har vært en aktiv pådriver for å få flygassaken fokusert i Parliamentet. 10. januar i år tvang han sannheten på bordet om giftgasshendelsen i Boeing 757-flyet som gjorde flykaptein Dave Hopkinson svært syk. Det viste seg at flyselskapet aldri hadde meldt den alvorlige hendelsen til britiske luftfartsmyndigheter.

-Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg har tiltro til den pågående granskingen. Slik er det dessverre ikke, sier Paul Tyler.

BAe 146: Flytypen er svært utsatt for giftige gasser i kabin og cockpit.
AIRBUS 320: Også denne flytypen er på lista over fly som er utsatt for giftige gasser i kabin og cockpit.
DASH 8: Også denne flytypen er på lista over fly som er utsatt for giftige gasser i kabin og cockpit.