MER PANT? Ikke alle er for økt pant, selv om også Miljødirektoratet har foreslått dette tidligere. Foto: Berit B. Njarga
MER PANT? Ikke alle er for økt pant, selv om også Miljødirektoratet har foreslått dette tidligere. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Foreslår økt pant

Uenighet om økt pant

Oslo Frp foreslår høyere pant på tomflasker.

Oslo Frp vil heve panten på tomflasker for å bedre miljøet. Bryggeriene mener det vil føre til økt grensehandel og smugling.

Som Dinside har skrevet om tidligere, har pantesatsen vært den samme siden 1986.

Ønsker økt pant

Hvert år forsvinner flasker og bokser for rundt 40 millioner kroner som burde vært pantet, skriver Dagsavisen. Et mindretall i Frps landsstyre vil bøte på situasjonen ved å øke panten. Dermed blir det mer attraktivt å returnere tomgodset for resirkulering eller gjenbruk.

– Det er viktig for Frp å vise oss som et moderne og miljøvennlig parti. Vi ønsker å gi næringslivet, industri og forbrukerne best mulig rammebetingelser som kan lette arbeidet med kildesortering, sier Aina Stenersen i Oslo Frp. Hun mener økt pant vil være bra både for økonomien og miljøet.

Tall fra Miljødirektoratet viser at i perioden 1. juli 2015 til 30. juni 2016, ble 95 prosent av all drikkevareemballasje tilknyttet Bryggeri- og drikkevareforeningen, levert til panting.

Vil ikke ha kraftig økning

Da Dinside sist skrev om pantesatsene, ønsket Miljødirektoratet å økte satsene til 2 kroner for de små flaskene, og 3 kroner for de store. Som kjent er deres forslag fortsatt ikke blitt innført.

Bryggeriforeningen sier til NTB at en liten justering kan være på sin plass, men har lite til overs for en eventuell kraftig økning i panten.

– Jeg har hørt at enkelte miljøorganisasjoner vil ha fem kroner i pant for småflasker, og 10 for store. Det hadde i så fall vært tidenes lønnsoppgjør for romfolk og barn, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen. Han frykter at resultatet ikke blir gevinst, men tap for bryggeriene.

– De siste årene har det vært en eksplosiv økning i grensehandel og smugling. Denne trafikken er drevet av prisgapet, og vår frykt er at økt pant vil framstå som økt pris for forbrukerne.