Mekkeekspert svarte leserne om kransavtager og kjedepisk.

HJUL: Øyvind Aas mener du bør kunne skifte slangen i dekket selv. - Det er bedre å skifte om du punkterer, og komme fem minutter for sent på jobb. Enn å ikke klare å skifte,og komme tre timer for sent på jobb, sier han.

HJUL: Øyvind Aas mener du bør kunne skifte slangen i dekket selv. - Det er bedre å skifte om du punkterer, og komme fem minutter for sent på jobb. Enn å ikke klare å skifte,og komme tre timer for sent på jobb, sier han.
Foto: METTE MØLLER

(Dagbladet.no): Påsken er over, snøen er snart borte og det er på tide å finne frem sykkelen. Om en uke rulles Norges største idrettsarrangement, Sykle til jobben, i gang, for 33. året på rad.

I fjor var rundt 40 000 nordmenn med på arrangementet, og til sammen syklet de tusenvis av mil på de drøye to månedene kampanjen varer.

- Du kan sykle, gå, jogge, ja gjerne svømme så lenge du bruker 'egne hestekrefter', sier Atle Hunstad, generalsekretær i NMBF.


30 om dagen

Til tross for hva navnet tilsier, handler kampanjen mest om å være i aktivitet. Inaktivitet er i ferd med og bli en av Norges største utfordringer, noe Norges mosjons- og bedriftsidrettsforbund (NMBF) vil være med og forebygge.

- Det er ikke mer enn 30 minutters daglig aktivitet som skal til. Derfor blir det et viktig budskap i årets aksjon, sier Hunstad.

Både enkeltpersoner og bedrifter kan melde seg på årets aksjon, både på nettsiden til NMBF og her på Dagbladet.no.


- Vask godt

Nå som snøen begynner å bli borte, er det på tide å finne frem sykkelen fra garasjen. Nedstøvet og møkkete er ofte to stikkord som går igjen.

- Det første man bør gjøre er å gjøre den ordentlig ren. Vask sykkelen med såpe og varmt vann, så blir det lettere å finne ut hva som er galt, sier mekkeekspert Øyvind Aas til Dagbladet.no.


- Skift slangen selv

Aas har flere års erfaring som kurs- og foredragsholder og skriver om sykkel i en rekke norske og utenlandske aviser og magasiner.

- Det viktigste er bremser og gir, og i tillegg burde kjede skiftes hvert år. Om man ikke bytter kjede hvert år skjer det at man må bytte alle tannhjulene og da kan det ofte bli dyrt, sier Aas, som er eneste nordmann som har fullført verdens tre hardeste terrengsykkelritt, TransAlp Challenge, Crocodile Trophy og La Ruta de Los Conquistadores.

Han sier at det ikke er noe problemer å sykle på fjorårets modell, bare du er forsiktig med bremser og bremseklosser.

Og kan du ikke mekke eller bytte slanger i hjulet, sender du inn spørsmål til Aas. Fredag klokken 18:00 stiller han på nettmøte, og gir deg hans egne mekketips.

• Les nyttig informasjon om kampanjen her.

 
Publisert fredag 21.04.2006 kl. 11:04, oppdatert 09:42

Send inn spørsmål til nettmøtet her!

Nettmøtet er avsluttet. Les svarene fra Øyvind Aas nedenfor.

Vegsalt

    Eg syklar til skulen kvar dag heile vinteren, og alt blir svært lett rusta på sykkelen. Bør ein vaske sykkelen oftare om vinteren for å skylje bort salt? Den første vinteren eg sykla rusta heile girsystemet i stykker...


    Innsendt av: vår
Salt er noe herk. Sykkelvask hjelper.

Om vinteren prøver jeg å få skylt av saltslaps etter hver tur.
Aldri la sykkelen stå med slaps over lengre tid.

Det er raskt gjort å vaske over sykkelen med en bøtte varmt vann i det man kommer hjem fra tur. Olje godt før neste tur og pass på at sykkelen tørker etter vask. Hvis ikke fryser nav og vaiere.

Øyvind med flere vintere som sykkelbud i beltet.
 


    hei! jeg har tenkt å kjøpe Giant xtc-klasse. noen du anbefaler?
    Innsendt av: Willy
Alle Gianter er supre. Kjøp den du har råd til .

Øyvind
 

Knekkt Gafel

    Hei jeg adriv og hopper og "spretter" på veiene og i skogen , så gafelen min knak for noe ndager siden , så jeg lurer på om det går ann og få det ordnet ( har ikke penger til ny )
    Innsendt av: Henning-bakfra
En brukket gaffel er det nok lite å gjøre med. Hør med butikken der du kjøpte den, en gaffel skal ikke brekke ved normal bruk.

Øyvind
 

Bremser

    Hej.

    Har en DBS sykkel med trommelbremser som ikke fungerer. Sykkelen er gammel, men nesten ikke brukt, så bremseklossene skulle ikke være slitt. Har prøvd å rense bremseklossene og å stramme wierene, men dette hjelper ikke. Hva kan jeg gjøre?
    Innsendt av: ola
Ta med sykkelen på et verksted, man tøyser ikke med dårlige bremser.

Øyvind
 

Rust

    Jeg har en gammel rusten sykkel, og fargen smitter av på klær og sko. Sykkelen er gammel og jeg er interessert i å løse problemet billigst og ikke penest mulig. Det trenger heller ikke være holdbart i mange år. Kan jeg evnt male over rusten, eller må den fjernes først? Spraylakk?
    Innsendt av: Anette
Vask sykkelen godt og spray over med rustfjerner. Du kan godt male/spraye over rusten. Puss ned så mye du gidder først.

Øyvind
 

Krank

    Hei!

    Når jeg sykler i oppoverbakker merker jeg at kranken ikke sitter som den skal og gir litt etter. Hva er det som kan være feil og hva kan jeg evntuelt gjøre med det?
    Innsendt av: Svein
Stramme krankbolten som holder armen fast i lageret. Hvis dette ikke hjelper må du kanskje ha nytt kranklager.

Øyvind
 

Trommelbrems

    Jeg har an gammel DSB med trommelbrems på framhjulet, men gummipakningene som sörger for friksjonen er helt slitt bort.
    Kan man få tak i nye? Evt. finnes det noe materiale man kan bruke til å lage nye selv??
    Lurer også på hvordan man kan forbedre bakbremsen, da denne er litt "treg" (pedalbrems).


    Innsendt av: Steingrim
Hør med den Rustne Eike - de er spesialister på slikt.

Øyvind
 

Girproblem

    hei! hva kan jeg gjøre når giren ikke fungerer..? kjedet vil ikke flytte på seg=(
    Innsendt av: Ingvild
Nye vaiere kanskje? Stramme vaieren? Vanskelig å si.

Øyvind
 

reparering av kjede

    Sykkelen er helt ny. på første tur røk kjedet. hvordan skal jeg skjøte det?
    Innsendt av: Liss
Da trenger du en kjedekutter.

Men ta med sykkelen tilbake til butikken for her har noe gått galt under montering. Et kjede skal ikke ryke på første tur.

Øyvind
 

Pengekost!

    Hei. Jeg har en 5 - 6 år gammel sykkel som har en ødelagt gear og mangler bakbremser. Hva vil det veldig ca. koste meg å levere denne inn i en helt vanlig sykkelbutikk og få ordnet? Vi snakker veldig overslag her altså. 1000,-? 3000,-?
    Innsendt av: Pål Martin
Kjøp brems brukt på forumet på terrengsykkel.no - gjerne gear også.

Kjøp DVD'en å monter selv, evt la verkstedet montere delene.
Selve monteringen bør ikke koste mer enn noen hundre kroner. Delene kan du få for 50-500

Øyvind
 

Vask av sykkel

    Hei Øyvind

    Sykler aktivt, men har ennå ikke fått klarhet i følgende:
    Hva anbefaler du å vaske sykkelen med. Har hørt mye rart opp gjennom åra. Noen sier Zalo duger, mens andre sier dette er det værste du kan bruke.




    Innsendt av: hardrokka
Jeg liker Zalo, men noen sier det gjør lakken matt og sprø. Grønnsåpe er fint på ramma, men Zalo er supert på kjedet og på fet møkk.

Avfetting fra bensern gjør jobben ok når det er skikkelig seigt.

Rene svamper er alltid lurt.

Kjøp en haug på Biltema eller Clas for en slikk og ingenting.

Øyvind
 

Justering av gir

    Hvordan justerer du gir?
    Tenker her spesiellt på kransen. (bak)

    Innsendt av: Lasse
Se andre svar, men justeringen sitter i vaieren og ikke i skruene bak på giret.

Øyvind
 

Finsykkelen

    Har en eldre sykkel av typen «Twenty» som trenger en overhaling på hjullager, kranker og felger, for jeg får ikke kjøpt den dimensjonen lenger (20" med dynamo og gir i navet).

    Aner du hvem som driver med slikt?
    Innsendt av: Øyvind
Hør med den Rustne Eike i Oscars Gate i Oslo. Det var her vi spillte inn DVD'en. Her har de det meste.

Øyvind
 

mekking

    Hvordan får man demperen mykere??

    Innsendt av: Sander
Slipper ut luft, eller bytter fjær hvis det er fjær i den.

Øyvind
 

SRAM vs Shimano

    Har du noen erfaring du vil dele. Positive og negativ om begge. Lykke til med sesongen, håper du stiller på Norges Cuper framover. :)
    Innsendt av: hardrokka
Liker begge deler.

HAr Sram på terrengsykkelen nå og Campa på raceren, men skal gå over til Shimano på raceren og bruker Shimano på terrengsykkelen om vinteren.

Jeg liker ikke Dualcontrol, men det er bare smak og behag.

Jeg håper det blir tid til Norgescup i år. I hvert fall i maraton.

Enebakk Rundt skal i hvert sykles sammen med hele Team Stifinner første mai.

Øyvind Team Stifinner.
 

Girene

    Jeg synes det er vanskelig å stille inn girene riktig. Har du noen tips/teknikk for hvordan en kan gjøre dette på en grei måte?
    Innsendt av: Robert
Det letteste er å henge opp sykkelen å se nøye på hva giret gjør når du strammer og slakker vaieren, og/eller skrur på begrensningsskruene.

Dette er letter å forstå når man ser det på DVD'en

Øyvind
 

Kne.

    Har du reparert kneet ditt ennå?
    Noen nye bra punkteringsfrie tips??

    Tok forøvrig første sykkeltur i dag på en overhalt landeveissykkel.
    Vi får ta en tur sammen etter jeg har vært på Svalbard.
    Innsendt av: Patrick
Kneet er varierende, men fint på landeveien.

Har alltid punkteringsfrie tips, men de beste er store dekk.

Jeg er alltid med på tur med hyggelige turkamerater.

Øyvind jaktfølge
 

Hei!


    Innsendt av:
og Hå

Øyvind
 

Tungt gear

    Jeg har stor glede av min racersykkel i sommersesongen. Det letteste giret blir imidlertid litt tungt - særlig når man kommer til en oppoverbakke etter å ha syklet 10 mil. Er det stor sak å skifte det aktuelle tannhjul eller hele kransen for å få lettere gir?
    Innsendt av: Eiriksson
Å bytte kransen er lett med rett verktøy. Kransavtager og kjedepisk må til.

Du kan også vurdere kompakt krank.

Øyvind med kompakt krank
 

Golden Flash

    Har fått tak i en fantastisk flott 5 girs DBS "Golden Flash" (gammel klassiker)

    1.Lurte på det er lurt å bore hull i rammen for å trekke skjemmende kabler for lys og bremser igjennom, eller om det er noen ulemper med dette?

    2. Finnes det noen sykkelprodusenter som lager pene sykler som selges i Norge? (ikke hightech-flashbang-extreemesykler)
    Innsendt av: Roy
Å bore hull i rammen høres drastisk ut, men det går sikkert greit hvis du er forsiktig og bore små hull.

Alle sykler selges i Norge i disse internetttider.

Søk litt på nettet. Det er mye lekkert der ute.

Av vanlige brukssykler også.

www.vanillabicycles.com f.eks


http://www.rivendellbicycles.com/

Øyvind med sans for brukskunst.
 

Hydrauliske vårrengjøring

    Fungerer som regel uproblematisk inntil de trenger ettersyn sånn ca når det drypper olje, mister bremsekraft eller hyler etter oppmerksomhet. I hvilken grad kan en erfaren hobbymekker vedlikeholde og reparere slike bremser og hvilke tema bør overlates til proffene.

    Mine konkrete spørsmål er som følger:

    Er bremseklossene fullstendig ødelagt hvis man søler bremsevæske på dem?

    Kan man bruke dot 4 olje fra bensinstasjon/biltema i stedet for å kjøpe dyr merkeolje?

    Er det farlig å bruke bremsevæskerens for å fjerne overflødig væske eller rense systemet?

    Hvor mye b.væske må gjennom systemet for å være sikker på at luftbobler er borte?

    Er originale klosser bedre enn 3. parts eller motsatt (erfaring tilsier motsatt mens en del butikker påstår de originale er best) og er det mange forskjellige typer klosser?

    Hvis bremsene virker tilfredstillende etter etterfylling, hvor lenge etter bør man være ekstra forsiktig for å forsikre seg om at all luft er borte og at bremsekraften er holdbar?

    Hvordan unngår man hyling i skivebremser?

    Er det noen vits å sette på større skiver for normal kjøring og vektklasse og kan man da bruke de samme kaliperne?

    Er det noen vits å bruke skiver fra forskjellige leverandører om hverandre så fremt størrelsen er den samme og er det noen som er bedre enn andre og til gitte formål?



    Konsekvensene av å drite seg ut vil jo kunne bli veldig store.

    Innsendt av: Espen
Det kan ha noe for seg med større (180mm) bremseskiver på forhjulet hvis man sykler lange bakker og er litt tung, eller har tung sykkel.

Jeg har 160mm foran og bak på alle syklene mine og synes det er greit. Alle skiver av samme størrelse fungerer om hverandre.

Det er vektforskjeller og noen skiver er litt tjukkere, men det fungerer likevel.

Øyvind
 

lagret lenge

    hei! sykkelen min har ikke vært i brukt siden sommeren 2004..
    hva bør jeg sjekke\smøre\gå over? er det best å sette den til en ekspert?
    har vært i ulykker før med sykkel, så jeg vil helst ikke ta noen sjanser.
    Innsendt av: øyvind, tromsø
Vasken den godt, smør kjedet og sjekk at bremser og gir fungerer. En sykkel står seg ikke ihjel.

Øyvind stifinner.no
 

Type Sykkel?

    Hei! Jeg vurderer og kjøpe meg en brukt/ny sykkel som jeg kan bruke til og fra jobb. Men synes det er vanskelig og vite hvor mye penger og hvilken type sykel jeg burde kjøpe - hva som er viktig og tenke på. Det er snakk om by sykkling. Håper på svar.
    Innsendt av: Emma
Pass på du sitter godt på sykkelen, det er det viktigste. Gode sykler starter på ca 4000 - til bysykling er det fint med lettrullende dekk og litt oppreist sittestilling. Ikke la noen lure deg til å kjjøpe for stor sykkel ,

Mange jenter sitter ofte for høyt og har for lang ramme.
Setehøyden skal være sånn at du akkurat klarer å trå rundt med hælen på pedalen(med flate sko) uten å vippe i hofta.

Jeg liker terrengsykler fordi de err små og greie å håndtere i trafikken, samt at de tåler trikkeskinner og fortauskanter bedre, men skal du fortest mulig frem er det best med en racer.

Øyvind stifinner.no
 

sykkelauksjon

    Hei!

    Hva bør jeg se nøye etter på syklene når jeg vurderer brukte sykler på en sykkelauskjon?
    Innsendt av: Vegar Entil
At den faktisk er dyrere ny enn det du byr er første bud. Jeg har sett flere eksempler på folk som kjøper fulldempede Smartclub sykler på auksjon til mer enn de koster nye. Og til mye mer enn de verdt.
Sjekk om drivverket er slitt. Se om tennene på tannhjulene har haifinneform, eller har større avstand mellom hverandre enn de skal.
Pass på at bremsene virker og styrelager og kranklager ikke har slark og ikke sitter fast.

Øyvind
 

Gir

    Hva forårsaker "klikke" lyden når jeg skal opp en bakke på tungt gir??Kan jeg ordne dette selv?
    Innsendt av: Marita
Vanskelig å si. kan være utrolig mange grunner. Kanskje må du justere girene litt. Prøv deg frem med små skrubevegelser på justeringstønnene foran på vaieren når det bråker. Kun 1/4 omdreining om gangen.

Evt hør med en kompis/verksted.

Øyvind stifinner.no
 

humpete dekk etter lapping

    Hei,

    Når jeg har lappet slangen blir dekket ofte humpete. noen tips for å få det riktig på ?

    Bør man virkelig bytte kjede hvert år ? på eldste sykkel er 12 år og jeg har aldri byttet...
    Innsendt av: Petter
Pump dekket hardt - 60psi og slipp ut igjen en del luft. Pump opp igjen til ønske trykk. 30-50 psi på en terrengsykkel.

Se andre svar ang kjedebytte.

Øyvind
 

Justere gir

    Fint at noen gir gode råd til folk!

    Hvordan justerer man girene på en 21 girs sykkel? (shimano) ?

    Og en 6 girs barnesykkel?
    - Skulle gjerne ha fått det til selv!

    Innsendt av: Sykkel
Girene justeres på samme måte, ved å justere vaierspenn.

Evt justeres girets ytterpunkt med skruene på giret - de små stjerneskruene.

Øyvind stifinner.no
 

Grunnleggende vårpuss

    Jeg kan ingenting og har ingenting å hjelpe meg med. Hvilket utstyr trenger jeg for en enkel vårpuss av en helt vanlig sykkel? Hva skal jeg gå over? Skjønner at kjedet må oljes og sykkelen vaskes, ellers er jeg blank.

    P.S.: Har sykkelpumpe :))


    Innsendt av: Heidi
Umbrakosett, såpe, vann, rene svamper, oppvaskbørste, tålmodighet. En anordning for å henge opp sykkelen.

Øyvind
 

Nettside om sykkelmekking?

    Hei, jeg er en kvinnelig student som sykler 8-10 km hver dag nesten hele året på en ca 15 år gammel 5-girs Crescent. Jeg pleier å vaske og olje den selv, men leverer den til verksted eller. Innser at jeg selvsagt kunne spare penger på å klare det selv - og lurer på om du har tips til en nettside med 'sykkelmekking for dummies'? Gjerne steg for steg med hvordan man skjerper bremsene, bytter slange etc.
    Innsendt av: student
DVD'en er i og for seg Mekking for dummies.

Evt se på boka til rasmus Leiro som selges gjennom SLF, sammen med DVD'en.

Ellers har www.parktools.com beskrivelser.

Øyvind stifinner.no
 

Luft i dekken

    Hei!

    Jeg sliter noe fryktelig med å få luft i dekkene.Forsøkt flere forskjellige pumper uten at jeg synes det blir noe hardere. Hva gjør jeg feil. Alt for flaut å spørre i butikken om det. Kjøpt flere kvalitetspumper i sykkelbutikker..
    Innsendt av: Jan
Har du racerventil? Tynn ventil med en spiss topp og et hode under. I så fall skru på hodet til ventilen er åpen og pump opp med en sykkelpumpe. Husk å skru igjen etterpå.

Forskjellige ventiler er godt beskrevet på DVD'en

Øyvind
 

Justering av gir

    Hei, giret mitt må ofte justeres, men jeg har ikke helt forstått hvordan justeringsskruene fungerer. Jeg har et vanlig shimano 21 gir på en gatesykkel.
    Innsendt av: mikael
Man justerer girets presisjon ved å skru på vaierstrammeren. Prøv deg frem med sykkelen i et stativ. Skruene begrenser bare girets bevegelse i ytterkant.

Se på DVD'en for beskrivelse.

Øyvind
 

Ny sykkel

    Etter å ha blitt bitt av bassillen ifjor har jeg planer om å gå til innkjøp av en ny sykkel. Ser ut til at jeg får forhandlet meg til at jeg får lov til å bruke\ca 10 000 av samboeren. Hvordan er det å kjøpe en brukt sykkel? Og hvem sykkel vil du anbefale hvis jeg kjøper en ny av forhandler. Brukes til mye grus/skogsbil og litt sti sykling
    Innsendt av: Jada
Vanskelig å anbefale en sykkel. Pass på å få en som passer skikkelig til deg. Bruk en butikk som driver spesielt med sykkel .

Øyvind
 

Ang. demper

    Hepp. Har en marsochi bomber fra 1998. Burde jeg sjekka demperen et sted eller? Kan vel bli slitt og/eller at "trykket" blir dårligere i demperen....
    Give me some advice. Thank you
    Innsendt av: Bjonnen
Ta den til service, eller hør med en kompis. Hvis den fungerer bra så er det kanskje bare å kjøre på en stund til.

Bomber fra 98 har fjær og ikke luft, men et oljeskifte kunne sikkert hvert på sin plass

Øyvind
 

Krank-lageret

    hei
    Jeg har en sykkel med demping både for og bak på sykkelen, noe som har gjort kranken, eller trø-festet litt vel støyete. er det å skru ut krank-lageret en vanskelig operasjon som krever spesialverktøy. Tror du normal teknisk innsikt vil være tilstrekkelig for å utføre en slik type arbeid.
    Innsendt av: Marius
Å skru ut kranklageret krever spesialverktøy ja, men dette er helt uavhengig av om du har demping foran og bak eller ikke.

Kanskje er det slark i leddene i ramma?

Øyvind
 

Skifte kjede hvert år!?

    Ser i en artikkel her at du anbefaler å skifte kjede hvert år, eventuelt ende opp med å måtte skifte tannhjulene. Er det konkurranse-sykler du viser til da eller??

    Har brukt en 21-girs sykkel daglig i 3-4 år nå. Eneste vedlikeholdet har vært bremseklosse-skift og oljing...ikke hatt problemer..
    Innsendt av: Tore
Kjede og tannhjule slites sammen. Hvis du ville bytte kjedet, eller det rykker så du må bytte, må du nok bytte flere tannhjul også. Ved å bytte kjedet relativt ofte varer tannhjulene lenger.

Men igjen veldig avhengig av bruk. Sykling til jobben daglig kan slite like mye som konkurransesykling.

Øyvind
 

Varighet kjede

    Hvor mange km mener du man kan kjøre før man bør bytte kjede?
    Innsendt av: Morten
Dette avhenger av bruk og føre.

Etter NM i terrengsykling på Skullerud i fjor måtte de aller fleste bytte kjedet tenker jeg, selv om det var nytt før start.

PÅ en racersykkel som sykles i tørt vær kan et kjede vare flere tusen kilometer.

Øyvind
 

bakhjulet

    framhjulet er då relativt enkelt å ta av, men (ikkje at eg har prøvd, men..) bakhjulet er vel ein del vanskelegare? med tannhjul og sånnt?
    Innsendt av: Sunniva Krøvel-Velle
Det er ikke noe særlig vanskelig å ta av bakhjulet heller. Bare løsne skruen å holde kjedet tilbake, å dunke hjulet ut.

Øyvind
 

Krank og nav

    Heisann,
    hva slags vedlikehold trenger krank og navlagerne og hvordan er det enklest å vedlikeholde de?
    Innsendt av: Oscar Tittimæki
Kranklagerne er nærmest umulig å vedlikeholde i dag fordi de er maskinlagere.

None nav har også maskinlager og da bytter man bare kulelageret. Ellers kan man skru opp og fylle på med nytt fett.

Øyvind
 

Vaske?

    Hvorfor ikke vaske kjedet istedet for å kjøpe nytt?
    Og må man ikke kjøpe nye tannhjul uansett, siden det kjedet og tannhjulene du har fra før allerede passer pga slitasje?
    Innsendt av: Lena
Man bytter ikke kjedet fordi det er skittent, men fordi det er slitt. Et slitt kjede er lengre enn et nytt og sliter veldig mye på tannhjulene. Tannhjul er dyrt og de varer mye lenger hvis man hele tiden har relativt nytt kjede.

Jeg bytter kjede 3-4 ganger i året og har tannhjul i hele sesongen. Hadde jeg ventet med å bytte kjede hadde jeg gått gjennom 2-3 tannhjulkranser i året.

Slitasje avhenger selvfølgelig av bruk og vedlikehold.

Øyvind
 

olje kjedet?

    etter sykkelen er vasket, bør man vel olje kjedet... hva slags olje kan brukes?
    Innsendt av:
Kjøp en god sykkelolje som ikke tiltrekker seg alt for mye drit. ikke ta på for mye. Tørk av overflødig.

Øyvind
 

Bøyd pedalarm

    Krankarmen min ble litt bøyd i et uhell. Det går fint å sykle på den men det er litt ubehagelig. Er det trygt å bøye den tilbake? Den er av typen Shimano LX Deore.
    Innsendt av: Ole
Om det er trygt eller ikke er vanskelig å si. Klarer du å bøye den tilbake da?

Aluminium blir svekket etter å ha vært bøyd.

Øyvind
 

Smøring

    Endelig er sykkelen hentet frem, den er vasket og dekkene har fått luftpåfyll. Ser at kjedet trenger en real omgang med smøring. Hva bør jeg smøre med? Hvor ellers bør sykkelen smøres?
    Innsendt av: Maria
Smør gjerne litt inne i vaierstrømpene og på leddene på giret.

Ikke ta på for mye og tørk av overflødig olje.

Øyvind
 

Rust.

    Hei.
    Etter den harde høsten så har sykkel stått i kjelleren, når jeg nå tok den frem, så har det kommet rust på noen av delene, det jeg da lurer på er hvordan jeg kan bli kvitt rusten.
    har smørt med olje men det hjalp ikke.

    håper på svar. :-)
    Innsendt av: ballo
Rustfjerner, vask og olje.

Øyvind
 

Kranklager rustet fast i rammen

    Hei, Øyvind!

    Kranklageret har rustet fast i rammen. Når jeg prøvde å skru det ut gikk taggene hvor jeg setter kranknøkkelen i stykker.

    Hvordan skal jeg få skrudd ut kranklageret?

    Med hilsen

    Nils-Ole
    Innsendt av: Nils-Ole Vollan
Rustløser inn gjennom setehullet i rammen kan fungere.

Øyvind som smurt
 

straming.

    Hei jeg lurte på hvordan jeg kan få strammet giret på sykkelen. Når jeg girer i fart så får jeg riktig gir, men den hopper da plutselig ned ett hakk, har levert den inn en gang men det hjalp ikke, gikk noen uker så skjedde det igjen. samt at jeg får ikke giret opp til den øverste plassen på girhjulet, hva kan det skyldes.
    Håper på svar.
    Takk.
    Innsendt av: syklyst.
Det kan hende tannhjulene dine er slitt. Hvis kjedet detter nedover er vaiere kanskje for slakk. Prøv å skru på vaierstrammeren ved girspaken.

Øyvind
 

Olje

    Jeg trenger litt hjelp til å finne ut av hva slags olje jeg bør bruke på sykkelen etter vask.
    Kan jeg bruke vanlig sykkelolje fra bensinstasjon på hele sykkelen, eller bør jeg ha forskjellig olje til de ulike delene?

    Jeg bor i Bergen, og hvis sykkelen min står ubrukt ute noen dager rekker innimellom kjedet å ruste seg fast i mellomtiden.
    Hva kan jeg gjøre for å unngå det?
    Innsendt av: Marianne
Vanlig sykkelolje fungerer OK, men spesialisert olje fra en sykkelbutikk fungerer bedre. Det er viktig å ikke olje for mye heller. Tørk av overflødig olje etter på føring så det ikke tiltrekker seg så mye drit.

Det er greit å vaske kjedet godt med Zalo f.eks når det blir skittent, før man oljer.

Øyvind som smurt
 

wire

    hvordan skifter man girvaier på en intruder? er det enkelt ell er det noe man lar fagfolk ta seg av..da mener jeg girvaieren på de framerste gira, tror det er girvaieren som det noe galt med, ellers så er det den tingen som flytter kjedet..
    Innsendt av: gt
Girvaieren på Intruderen byttes som på de fleste andre sykler.

Du må skru av den gamle vaieren og træ ny gjennom hullet i girspaken, etter å ha tatt ut den gamle.

Er du usikker - se på dvd'en eller spør en som kan det.

Øyvind
 

Sykkelstier, og sikker parkering

    Sykle til jobben aksjon ja ? ...

    Først bør man da ha gode sykkelstier. Noe som er mangelvare i Norge.

    Og, så lenge det ikke er mulig å kunne parkere sykkelen på en trygg måte, så er det totalt umulig å kunne sykle til jobben. Hos de fleste er det som å velge mellom pest eller kolera. Enten parkere sykkelen mot en lyktestolpe på fortauet, eller å parkere i en mørk bakgård. Egentlig likegyldig, for man klarer bare å sykle en gang på jobb, så blir sykkelen totalt massakrert.

    Vil det ikke vært god økonomi om vi bygde ut gode sykkelveier, og samtidig trygge sykkelparkeringer?
    Innsendt av: Jonassen
Jo

Øyvind
 


    1) Sykkelen min blir ektremt skitten etter bare et par turer.(sykler daglig omtrent 15 km) Må jeg vaske sykkelen min etter hver gang?



    Innsendt av: smizzle
Vask sykkelen så ofte du ønsker. En ren sykkel fungerer bedre og inspirerer til mer sykling. Også drar den mye damer/gutter.

Øyvind
 

Valg av sykkel.

    Har ett par spørsmål om valg av sykkel. Jeg begynte å sykle til jobben i fjor, og kjøpte i den sammenheng en "billig" sykkel. Jeg gjorde dette med tanke på at jeg ikke ville kaste bort mye penger på en dyr sykkel hvis jeg ikke klarte å gjenomføre å sykle til jobben hver dag.

    Dette har jeg klart, og jeg ser nå(noe jeg også visste da jeg kjøpte en billig/dårlig sykkel) at jeg trenger å kjøpe meg noe bedre for å tåle de milene jeg legger bak meg per uke. Jeg sykler ca 2,5 mil per dag, og trenger en sykkel som tåler dette igjenom hele sommer halvåret. Jeg har forhørt meg litt rundt men de rådene/prisene jeg får spriker veldig fra hvilken butikk jeg er innom og hvem jeg spør. Alt fra 4-12 000.

    Hvilken pris gruppe mener du man bør legge seg på med tanke på den avstanden sykling per dag og den type påkjenning syklen får(jeg sykler ikke rolig og bedagelig. Det skal gå fort og jeg skal få god trening)?

    Som PC entusiast så bygger jeg mine egne PCer da man sjelden har 12 000 pluss liggende for oppgraderinger hvert år. Og jeg lurte på om det er noe av den samme retningen jeg kan ta når det gjelder sykkel og? Dvs se på det å skaffe meg en "perfekt" sykkel for meg som ett 2-3års prosjekt. Legge 3-4 tusen i nye og bedre deler hvert år.
    Innsendt av: Ola
En sykkel til 10 000 kan gi deg mye glede, Det viktigste er å finne en sykkel som passer deg og din bruk.

Til helårsbruk kan en sykkel med innvendig gir i baknavet være lurt. Skivebremser er også fint om vinteren.

Øyvind
 

birken

    skal delta i birken for første gang og lurer på hvilken sykkel jeg bør kjøpe i den sammenheng. pris, utstyr ol.? sykler endel ellers også men stort sett på asfalt. så sykkelen jeg trenger må vel kanskje funke på flere underlag.
    Innsendt av: erik
Det viktigste er at du finner en sykkel som du synes er god å sykle på. Det meste er bra i dag.

Øyvind
 

ny sykkel

    hvor ofte bør man bytte sykkel?
    Innsendt av: lise
Så ofte man har lyst og råd. Men en velholdt sykkel kan holde i mange år, avhengig av bruk selvsagt.

Øyvind
 

Punktering

    Det er da mye lettere å lappe hullet enn å bytte ut slangen? Det krever jo bare en liten eske med lappsaker og en pumpe. Hullet må jo finnes uansett for å finne glassbiten fra rusbrusflasken(de er overrepresentert på sykkelstier).
    Innsendt av: Jensen
Det går mye fortere å bytte slange enn å lappe et hull.

Øyvind
 

slark i pedalene

    Hei

    Har en sykkel hvor det er "slark" i pedalene. Må lageret gjennom rammen skiftes eller holder det å stramme til mellom pedalene og rammen?
    Innsendt av: tom
Hvis det er kranklageret det er slark i må dette byttes.

Øyvind
 

Stramme bremser

    Hei,
    Jeg er så vidt i gang med årets sykkelsesong. Det første jeg oppdaget (på vei ned bakken ...) var at en av bremsene er nesten ikkefungerende. Den er strammet så mye jeg klarer med skruen foran på bremsespaken. Hva kan jeg gjøre selv? Bør videre justering gjøres av sykkelverksted?

    Du sier også at kjedet bør byttes hvert år. Stemmer det virkelig? Kan jeg gjøre det selv?

    Innsendt av: Ukyndig sykkelfrue
Du kan stramme vaieren nede på selve bremsen, kanskje trenger du også bremsklosser. Er du usikker er dette godt beskrevet på DVD'en. Man tøyser ikke med bremsene så pass på at det blir gjort riktig. Hør med et verksted eller en venn om råd.

Å bytte kjedet ofte er lurt da det minsker slitasjen på resten av drivverket. Et slitt kjede sliter mye mer på tannhjulene enn et nyere ett. Hvor ofte man bør kjifte kjedet av henger av bruk.

Jeg bytter kjedet 3-4 ganger i året.

Øyvind
 

Navet

    Hei!

    Jeg har et problem med at det knaker i navet når jeg tråkker litt til i bakkene. Har hatt den inne til reperasjon noen ganger, men det hjelper lite. Knakingen er tilbake like etter.
    Har du noen tips for hva jeg kan gjøre?

    mvh
    Håkon
    Innsendt av: Håkon Sunde Pedersen
kanskje det ikke er navet, men kranken. Ta fra hverandre og smør opp. Knaking kan komme fra pedaler og sete også.

Øyvind
 

sykkelverksteder

    hvor kan man få en sykkeloverhaling i oslo, og hvormye vil dette koste?

    Innsendt av: Hildegunn
Alle sykkelbutikker tilbyr overhaling av sykkelen. Det ligger på fra et par hundre kroner og oppover avhengig av hva som må gjøres/byttes.

Øyvind
 

Bremser

    Har tjuvstartet sesongen allerede.
    Men merket med en gang ett par problemer etter vinteren. Bremsene foran lugger. Så når jeg bruker dem så rister det litt i sykkelen. Dempes litt av støtdemperene foran. Men hva er dette og hvordan ordnes det. Sykkelen er en hybrid med bremseklosser (h-type)
    Innsendt av: André
Høres ut som felgen din er slitt, samtidig som ristingen kan tyde på slark i hjul eller styrelager.

Bør nok ta en titt på verksted eller til en venn som kan sjekke for deg.

Øyvind
 

Justering av gir

    Hei!
    Skifte slange og bremseklosser klarer jeg fint selv, men hvordan justerer jeg giret når det begynner å bli upresist, når det begynner å "smatre" etter hvert girskift?
    Innsendt av: Eivind
Upresist gir er ofte et resultat av slitte/skitne vaiere. Smør eller bytt disse.

Gir justeres ved å stramme eller slakke vaieren, enten med tønneskruen på vaieren på selve giret eller oppe ved girspaken. De to skruene på giret justeret kun girets ytterpunkt.

Øyvind gira
 

rust?

    Min lille GT pro performer har overvintret ute og er dekt av rust! Noen forslag for å blir kvitt dette?
    Innsendt av: melba toast
WD 40 eller CRC - Verktøykasse på boks, samt vasking og smøring.

Øyvind som smurt
 

Knaking i kranken

    Det knaker i kranken når jeg tråkker til i oppoverbakke. Hvordan kan jeg fikse dette selv?
    Innsendt av: epsne kliff
Det er uhyre vanskelig å si. Lyden kan komme fra mange steder. Sikker på at det ikke er setet? Ta av kranken å ta fett på akslingen på lageret. Stram også skruene som holder tannhjulene på plass, gjerne ta fett på disse også.

Øyvind
 

hei

    Hvis du har slitte bremseklosser, er det best å dra innom en sykkelreperatør eller kan man gjøre det selv? er det avansert?
    Innsendt av: janne olsen
Slitte bremseklosser er lett å bytte selv. Det er mange typer og litt vanskelig å forklare, men det er lett forklart på DVD'en

DVDØyvind
 

Gammel kombisykkel

    Hei!

    Jeg har nettopp fått tak i en gammel kombisykkel som har stått nedstøvet i en garasje i noen år. Jeg har tenkt å pusse den skikkelig opp, og kanskje også lakkere den, men jeg har aldri gjort noe liknende tidligere.

    Hvordan ville du gått frem?

    MVH
    Christian
    Innsendt av: Christian
Vask den godt å ta av de store delene. Kanskje lakken er fin likevel. Hvis ikke må den demonteres helt før lakkering. Dette krever endel verktøy.

Pulverlakk er best.

Øyvind som har lakkert sykler på Industrilakkering i Vestby
 

klargjering

    Heisann
    Når en vasker og smører sykkelen, er det noen steder det ikkje skal vaskes eller smøres?
    da tenker eg på gir og brems (skivebrems)
    Innsendt av: Tor Erik
Vaske kan du gjøre overalt. Unngå høytrykk i nav og krank og unngå å få såpevann under håndtakene.
Ikke søl olje på skivebremseklosser eller skiver.

Øyvind
 

Søk i skattelistene