VANT I 2011: Molde-spillerne jubler etter å ha sikret seriemesterskapet i fjor. Her feirer de på Aker Stadion.
Foto: Svein Ove Ekornesvåg / Scanpix
VANT I 2011: Molde-spillerne jubler etter å ha sikret seriemesterskapet i fjor. Her feirer de på Aker Stadion. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / ScanpixVis mer

Dette blir premien for å vinne Tippeligaen

Premierer medieyndlinger og kutter ut tv-kamper.

MOLDE (Dagbladet): Gevinsten av at kampene vises på TV reduseres. Heretter skal lag som vinner kamper få betalt i hard valuta.

I dag får lagene som spiller TV-kamper betalt for det gjennom media-avtalen som forvaltes av Fotball Media AS.

26. mai, i morgen, skal det legges fram nytt forslag til hvordan mediepengene skal fordeles til klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen de neste fire åra.

Forhandlingsutvalget som representerer klubbene i de to øverste ligaene, går i en ny retning i forhold til tidligere.  

- Den digitale potten, som i dag utgjør 10 prosent ønsker vi ikke å videreføre de neste fire åra. I stedet for skal det måles kommersiell-verdi hos klubbene ut ifra tilskuerantall, medieomtale og antall ganger klubben blir flyttet ut av hovedrunden på søndags ettermiddag. Disse variablene vektes over de tre siste år for å få størst forutsigbarhet, sier administrerende direktør i Molde Fotball AS, Tarje Nordstrand Jacobsen.

VANT I 2010: Roar Strand og Rosenborg ble seriemestere i 2010. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix Vis mer

Han er leder i fordelingsutvalget.

Jacobsen dro på ferie i forrige uke, etter bråket rundt Ole Gunnar Solskjær i Molde. Intervjuet med Jacobsen er gjort før han dro på ferie.

Ti mill for gull?
Ett enstemmig utvalg foreslår at mediepengene i framtida skal fordeles etter andre prinsipper enn de som gjelder i dag. For den såkalte «68 prosentpotten» som deles mellom de 32 lagene i landets to øverste divisjoner gjennom Norsk Toppfotball, vil i det nye forslaget gå i betydelig større grad til klubber som gjør det godt sportslig.

Etter det Dagbladet erfarer, vil vinneren av Tippeligaen neste år kunne få ti millioner kroner for ligatriumfen alene.  

- Etter dagens avtale, er det slik at alle klubber har 50 prosent flatt og 25 prosent fordeles avhengig av hvor ofte klubbene spiller kamper på TV og hvilke kanaler de sendes på. De siste 25 prosentene fordeles etter tabellplassering. I det nye forslaget ønsker vi at tv-pengene kuttes ut og isteden fordeles etter tabellplassering. Dermed blir lagenes prestasjonspenger fordoblet, sier Jacobsen.

Hvilke inntekter Fotball Media får de neste fire årene, er ennå ikke klarlagt. Men Nordstrand Jacobsen sier at summen vil bli betydelig større enn den er i dag. Selv om utvalget velger å belønne klubber som er flinke i media og gode på banen, mener Jacobsen at det er tatt hensyn til at det er ulike behov blant landets 32 beste klubber.

- Vi kan konstatere at vinneren av Tippeligaen 2013 vil få mer penger enn vinneren i år, men det avhenger litt av hva de totale inntektene til Fotball Media AS blir, sier han og legger til at utvalget er enstemmig i sitt forslag.

Selve prosentfordelingen av pengene mellom de to øverste ligaene blir videreført.  

- Utvalget har innstilt seg på at også i framtida skal Tippeliga-klubbene få 81 prosent og Adeccoliga-klubbene 19 prosent av det totale beløpet fra 10, 12 og 68-prosentpotten, sier Jacobsen.

RBK fikk mest i fjor
Slik avtalen fungerer nå, var det ikke vinneren av Tippeligaen i fjor, Molde, som fikk mest penger.

- I fjor fikk Molde totalt 14,1 millioner kroner etter at merverdiavgiften var trukket fra. Av dette var rundt 5,7 millioner ren bonus for å vinne ligaen. Rosenborg som endte på tredjeplass, men spilte mange TV-kamper fikk totalt 17,8 millioner kroner, sier administrasjonssjef i Norsk Toppfotball, Boye Skistad til Dagbladet.  

Styreleder i Fotball Media og generalsekretær i Norges Fotballforbund, Kjetil Siem, sier han liker måten det nye forslaget til pengefordeling er utformet.

Foto: Svein Ove Ekornesvaag / Scanpix Vis mer

- Selv om alt ikke er helt avklart, liker jeg prinsippet med øremerking av penger. Det blir lettere for klubbene å bruke øremerkede penger enn å investere frie midler om de samtidig står i fare for å rykke ned. Både som generalsekretær i NFF og styreleder i Fotball Media er jeg positiv til forslaget, sier Siem.

Han mener det vil være utrolig bra om vinneren av Tippeligaen kan få 10 millioner kroner i ren premie.  

- Jeg var med å innføre 10 millioner kroner i vinnerbonus i Sør-Afrika, mine erfaringer derfra sier at kredibiliteten til å vinne ligaen i Norge vil øke. Men også klubbenes motivasjon vil øke, sier han og legger til at enhver omlegging av opprinnelig avtale må formelt godkjennes av både Fotball Media og begge eierne.