Her skulle du sett Tippekampen

Canal + har kjøpt senderettighetene for Premier League de neste tre åra. Du garanteres minst tre live-oppgjør i uka, inkludert tippekamp lørdag ettermiddag. Pris: Rundt 250 kroner i måneden (189 kroner + dekoder), avhengig av hvor i landet du bor.

Tida med tippekamp fra England som nasjonalt felleseie er definitivt forbi. Først forsvant lørdagskosen fra NRK, i løpet av noen måneder forsvinner den også fra TV2. Fra kommende Premier League-sesong skal all live-fotball styres gjennom Europas største betalingskanal.

- Premier League er nærmest som nasjonal idrett å betrakte i Norge. Det er det beste produktet vi kan ha, sier daglig leder i Canal +, Nina Grann.

Canal + har betalt over en milliard kroner for Premier League-rettighetene i fem kontinenter - og tilbyr fotballinteresserte nordmenn følgende til et par hundre kroner i måneden:

  • Minst tre live-kamper i uka fra Premier League sesongen igjennom.
  • Tippekamp hver lørdag.
  • Reklamefrie sendinger.

Dyrt å sovne

Heretter blir det fryktelig dyrt å sovne til tippekampen lørdag ettermiddag. Men: Er du mer enn middels interessert i engelsk toppfotball, så får du minst tre live-kamper i uka til rundt 20 kroner kampen.

Asbjørn Nilsen i Norsk Tipping er ikke udelt begeistret for at tippekampene heretter bare når ut til et svært begrenset antall nordmenn.

- Selvfølgelig ville det vært best om tippekampene gikk på en riksdekkende kanal, sier han.

Men han påpeker at Norsk Tipping er innstilt på et godt samarbeid med Canal +.

Nina Grann forsikrer at kanalen skal heve standarden på sendingene i forhold til hva vi er blitt vant til fra NRK og TV2.

- Vi lover å tilby et bedre Premier League-produkt, bekrefter hun.

Sky Sports-light

Kanalens nyansatte sportsredaktør, Alf-Henning Fredstad, har startet arbeidet med å sette sammen redaksjonen som skal forsvare dette løftet.

- Det er ekstremt interesserte som følger våre sendinger. Jeg ønsker å lage en light-utgave av Sky Sports, med nyheter, reportasjer og studioopplegg, sier han.

På Sky Sport opererer den tidligere dødsspissen Andy Gray med nye tenner og instruerende piler i alle retninger. En ekspertkommentator med utvilsom sjarm.

- Jeg kunne godt tenkt meg en tilsvarende type som Andy Gray, innrømmer Fredstad.

Men han vet ikke om noen konkrete kandidater foreløpig.

Fredstad leter også etter en person som skal være et anker for kanalens Premier League-satsing, et profilert ansikt utad. Kall det gjerne en Davy Wathne-type.

- Men ingen etablerte fra NRK og TV2. Det må bli en person som ennå ikke har slått ut i full blomst, og som ikke assossieres med bestemte kanaler, sier Fredstad.

  • Rundt 100000 norske husstander kjøper per i dag tilbudet til Canal +. Det tilsvarer cirka 270000 seere.
  • Canal + må søke Norges Fotballforbund om tillatelse til å sende kamper fra Premier League på dager og tidspunkter som kolliderer med norsk fotball. UEFA har laget et regelverk som beskytter den nasjonale fotballen mot konkurrerende tilbud som for eksempel TV-kamper fra England.
VOKSER: Canal + vokser i omfang. Nå har kanalen kjøpt opp rettighetene for Premiere League de neste tre åra. - Det beste vi kan ha, sier daglig leder i Canal +, Nina Gram og nyansatt sportsredaktør, Alf-Inge Fredstad.