PÅ VEI UT?: Kristoff glir ut av Katusha-bussen, kanskje for gått etter denne sesongen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix.
PÅ VEI UT?: Kristoff glir ut av Katusha-bussen, kanskje for gått etter denne sesongen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix.Vis mer

Alexander Kristoff, Tour de France

Kristoff om kontraktsforhandlinger: – Jeg er moden for nye utfordringer

Kristoff om vanskelige kontraktsforhandlinger, ønsket om nye omgivelser og fremtiden som opptrekker.

LE PUY-EN-VELAY (procycling.no): Alexander Kristoff vet stort sett hva som kommer. Fra flokken med lydopptakere og mikrofoner er spørsmålene i Tour de France stort sett de samme hver dag.

Hva gikk galt i spurten? Savner du Michael Mørkøv? Er du klar for Astana? En tilnærmet uslåelig Marcel Kittel (Quick-Step), et vanskelig overgangsmarked og kravet om lønnskutt gjør ikke situasjonen noe lystigere.

Midt i alt oppstusset tenker Kristoff «hva om». Hva om ikke en ustyrlig Peter Sagan hadde begått taktisk harakiri og kastet seg selv på sverdet for at Michal Kwiatkowski skulle vinne Milano-Sanremo. I så fall hadde Kristoff kanskje vunnet på Via Roma og situasjonen sannsynligvis sett meget annerledes ut.

Med seier i det italienske sykkelmonumentet ville nok Kristoffs nye kontrakt vært signert for flere måneder siden. Kanskje hadde han hatt sin faste opptrekker Mørkøv ved sin side i touren også. Men Kristoff lever ikke i noen hypotetisk verden.

30-åringen forholder seg til realitetene. Stavanger-ekspressen legger ikke skjul på at han er moden for nye utfordringer og ordene han velger peker mer og mer i retning av en Katusha-exit.

Nordmannens agent har is i magen og har ikke snakket med Katusha «på en stund». Dermed tyder ting på at tilbudene fra Astana og UAE Team Emirates overgår det som foreligger fra hans nåværende arbeidsgiver. En endelig avgjørelse tas sannsynligvis ikke under Tour de France.

– Samtalene går med flere lag, men foreløpig er tilbudene lavere enn håpet. Markedsverdien min er basert på nåtid, ikke fortid. Jeg vet at lønnen må ned, spørsmålet er bare hvor mye, sier Kristoff til procycling.no på innsiden av Katusha-Alpecins lagbuss.

– WorldTourens organisering driver vel opp lønningene og skaper mer forskjeller også?

– Budsjettene er cirka det samme. Men de store rytterne tar en stor del av kaka, større del enn før faktisk. Jeg har snakket med flere ryttere som er i kontraktforhandlinger og de sier det er vanskelige tider. Nesten alle må ned i lønn.

– Er både Sven Erik (Bystrøm) og Michael Mørkøv integrert i avtalene som forhandles nå?

– Michael har ikke samme agent om meg. Derfor blir det vanskelig å integrere han i en avtale. Men Sven Erik blir sannsynligvis sammen med meg. Jeg håper å ha med Michael også, men jeg vet at han har tilbud fra andre lag også.

– Vil Stein Ørn fortsatt ha en offisielle rolle som trener i et nytt lag?

– Jeg tar ikke det som del av pakken, nei. Han vil selvfølgelig trene meg fortsatt, men jeg tviler på at han blir integrert i laget på samme måte som nå.

– Er Sven Erik (Bystrøm) innstilt på å se seg om etter andre lag?

– Jeg tror han har lyst til å fortsette sammen med meg. Så vidt jeg vet, har han også et tilbud fra Katusha, så da kan det hende at vi splitter lag også. Vi får se.

– Føler du prosjektet du har bygget opp over tid, nå går litt i oppløsning.

– Det kan du si. Men om Stein er offisielt integrert i laget eller ikke, det utgjør ikke så stor forskjell for min del. Jeg har bygget opp min plass her i Katusha og hvis jeg forlater laget, må alt gjøres på nytt. Men nå føler jeg at jeg ikke har så mye å si i laget. For eksempel ved at Mørkøv ble utelatt. Det visste jeg ville gjøre spurtene mye vanskeligere for meg (i Tour de France). Derfor føler jeg at plassen min her ikke er så mye verdt lenger. Så sånn sett kan det være greit med en ny start og blanke ark et annet sted. Nye ledere og nye folk å forholde seg til. Jeg har vært her i mange år og trivdes veldig godt. Men jeg er moden for å prøve noe nytt. Jeg fikk en ny giv da jeg gikk fra BMC til Katusha. Det kan være det jeg trenger nå.

– Team Sky ble buet i går. Har du også opplevd det, som del av et lag med en spesiell historikk?

– Egentlig ikke. Jeg ble buet som Joker-rytter en gang. I Tour of Ireland. Vi var i gruppettoen og noen små unger skrek på oss: «You are far behind, you suck!». Det husker jeg veldig godt. Men utenom sånne «shit kids», så har jeg blitt spart.

– Hva med Astana? Det er et lag du linkes til* og som er uglesett av fans og andre ryttere. Har du noen kvaler mot å gå dit?

– De har en historikk. Men det har mange lag. Trek hadde jo akkurat en dopingsak. Og man føler de er et av de vestlige lagene. Det er dessverre en del av syklingen, mange har grums fra fortiden. Men mindre det er et helt nytt lag.

– En Astana-overgang vil ikke skade bilde av deg som ren, norsk utøver?

– Det tror jeg ikke. Jeg vet selv at jeg ikke kommer til å dope. Om jeg er på Astana eller et annet lag, det er ikke så farlig for min del. Jeg vet at Astana ikke er et lag med lite saker fra før av. Det er ikke så veldig positivt. Men jeg tror ikke det har vært så mange saker i det siste.

– Du er 30 år nå. Vil du en gang gjøre som for eksempel Thor Hushovd, og fokusere mindre på å være Grand Tour-spurter og ha mer fokus på brosteinsklassikerne og endagsritt?

– Foreløpig er ikke det noe jeg kommer til å gjøre. Jeg føler meg rask nok, og at jeg har noe i spurtene å gjøre. Det har ikke fungert optimalt nå. Hvis du ser på de innlagte spurtene, der jeg har sittet riktig plassert, ser du at jeg har like god fart som de andre. Men klassikerne er uansett det som er viktigst i karrieren min. Det er viktigere seiere og mer poeng i klassikerne. Derfor kommer jeg til å ha mer fokus der enn Tour de France. Vinner du en etappe i Tour de France, får du 125 poeng (120) eller noe. Men vinner du Sanremo, så er det vesentlig mer (500).

– Stein Ørn sa du kunne holde på til du er 38-40 år…

– Ja. Men jeg vinner nok ikke spurter når jeg er 40. Jeg blir vel treigere og treigere med årene. Men jeg tror jeg kan gjøre en god jobb med å hjelpe til i spurtene. Jeg ser ikke bort i fra at jeg kan bli en del av et opptrekk for den yngre garden. For jeg har mye erfaring med spurter og har sånn sett mye å bidra med overfor yngre ryttere med raskere muskelfibre. Derfor må jeg fokusere på å være med i spurtene fortsatt, slik at jeg har noe å falle tilbake på senere. Jeg vil fortsette å bidra til at laget mitt kan vinne, selv om jeg selv ikke klarer det. Det er mange som tjener godt som opptrekkere. Så fokus i fremtiden blir nok på klassikerne, og på å være opptrekker. Men jeg håper det er fortatt en stund til da.

– Når kommer den tiden tror du?

– Det kommer helt an på laget. Si jeg hadde vært på Quick-Step nå, så hadde jeg nok vært opptrekker allerede. Da hadde jeg garantert kjørt opptrekk for (Marcel Kittel) eller Fernando (Gaviria).

– Hvor mye er en etappeseier verdt, med tanke på kontraktsforhandlingene?

– Jeg er usikker. Det er rart at ett løp skal ha så mye å si. Men det virker som det har ganske mye å si. I kroner og øre vet jeg ikke…

– Du ble tolv i Pau. (Katusha-manager José) Azevedo ga deg ganske mye av skylden for at det gikk galt. Var det fair?

– Egentlig ikke. Jeg har snakket med han etterpå på tomannshånd. Og da ga han meg ikke skylden. Man ser jo ikke spurten i bilen. Spør man han rett etter spurten, så kan ikke han vite hva som har skjedd.

– Er det mulighet for at Rick Zabel får sjans til å spurte?

– Han hadde sjans å spurte i Rodez. Da var han fri til å spurte. Men han kom ikke frem. Han hadde full sjans den dagen.

– Har det vært et stressende år med kontraktsforhandlinger, VM-bråket med Edvald (Boasson Hagen) i vinter, manglende resultater, (Mørkøv utelatt fra Tour de France), og forventningene rundt VM i Bergen?

– Det har vært mye mas. Sånn er det alltid i kontraktsår. Kanskje gikk ikke klassikerne helt som vi håpte. En fjerdeplass i Sanremo kan vi egentlig ikke klage på. Jeg vant spurten og kunne ikke gjort noe mer i det løpet. Jeg hadde sannysnligvis vunnet, hvis (Sagan, Kwiatkowski og Alaphilippe) ble kjørt inn. Hadde jeg vunnet Sanremo, så hadde nok hele sesongen sett helt annerledes ut. Da hadde det vært en kjempesesong. Det er små detaljer. Jeg var utenfor podiet i Flandern også (femteplass). Det er gode resultater. Men det blir ikke husket.

Artikkelen er levert av procycling.no!