NETTRETTIGHETER TIL NY AKTØR: TVNorge-eide Max har allerede sikret seg retten til å vise en fredagskamp i Tippeligaen de neste to årene. Nå har de også skaffet nettrettigheter fram til 2013. 
Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
NETTRETTIGHETER TIL NY AKTØR: TVNorge-eide Max har allerede sikret seg retten til å vise en fredagskamp i Tippeligaen de neste to årene. Nå har de også skaffet nettrettigheter fram til 2013. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIXVis mer

Max overtar Tippeligaen på nett til 2013

Har også sikret seg en fredagskamp på TV.

(Dagbladet): I desember ble det kjent at 100 % Fotball og VG Nett mister nettrettighetene til Tippeligaen, etter at forhandlingene med Fotball Media brøt sammen.

Nå har den TVNorge-eide mannekanalen Max overtatt retten til å vise levende bilder på nett for de neste tre årene. Dermed har de rettigheter både for TV og nett.

Også TV 2 Sumo kommer til å levere kamper på nett.

- Når vi nå bygger opp en redaksjon og et miljø som skal jobbe med fotball på TV, er det naturlig å trekke på den kompetansen og investeringen også for webproduktet. Derfor ble det naturlig å gjøre begge deler, sier administrerende TVNorge-direktør Harald Strømme til Dagbladet.

Alle kamper på nett
Det er ennå ikke avgjort om kampene skal legges til nyoppstartede max.no eller tvnorge.no, til begge steder eller andre steder. Men der TV-kanalen Max bare viser en kamp i uka, kommer samtlige kamper i alle runder til å være tilgjengelig på nettet.

- Hvor mye kommer dette til å koste?

- Det er for tidlig å si. Vi jobber på spreng for å utvikle fotballsendingene på TV og webproduktet. Det er ennå 67 dager til avspark, og vi trenger mer tid på å skru sammen produktet. Men det er klart dette er et viktig grep for å gjøre nettsida vår større og bedre. Vi vet at fotball er en av de viktigste driverne for web-tv, sier Strømme.

Uenighet om pris var grunnen til at Schibsted (VG Nett) og Media Norge (100 % Fotball) ikke greide å forhandle fram en ny avtale med Fotball Media, som forvalter rettighetene.

Venter med jubelen
Strømme - som ikke vil ut med hvor mye de har gitt for nettrettighetene - vet at det blir også for dem blir tøft å tjene penger på investeringen.

- Vi satser på tippeligafotball som det største og viktigste grepet vi gjør i 2011. Med webrettighetene i tillegg får vi et komplett fotballprodukt, og det tror jeg er kjempeviktig for oss i en stadig tøffere konkurransehverdag. Jeg skal juble når vi ser resultatene, ikke nødvendigvis nå som vi gjør investeringen. Men vi hadde ikke gjort dette om vi ikke trodde det kunne lønne seg, sier TV Norge-direktøren.

Og legger til:

- Den store forskjellen på oss og nettavisene er at vi også driver med TV.

Håper på tilskuerløft
Der VG Nett og 100 % Fotball favnet store deler av befolkningen, er ikke max.no og tvnorge.no i nærheten av å ha den samme trafikken.

Daglig leder i forvalter Fotball Media, Knut Kristvang, tror ikke det nødvendigvis er negativt.

- Med denne avtalen vi hadde i 2009/10 var tilgjengeligheten ganske enorm, i og med at vi hadde så store trafikkmaskiner til å distribuere kampene. Det er jo en fordel. Samtidig kan det også bli for mye, for eksempel har tilskuertallene for Tippeligaen gått ned. Det handler om å ha en balanse mellom å være tilgjengelig på nett, samtidig som det kommer så mange som mulig på arenaene. Samtidig må jeg få understreke at VG Nett og 100 % Fotball gjorde en meget god jobb med rettighetene sine, sier han til Dagbladet.