ENDRET: Sosiale medier har endret hele supporteropplevelsen. Foto: picture alliance /Robert Schlesinger
ENDRET: Sosiale medier har endret hele supporteropplevelsen. Foto: picture alliance /Robert SchlesingerVis mer

Ødelegger sosiale medier fotballen?

Sosiale medier har tilført supporteropplevelsen mye, men det har også sine negative sider.

(FourFourTwo) I fotballverdenen florerer det med påståtte eksperter. Før så man dem på den lokale puben eller i vennegjengen da man diskuterte kamper og spillere. Nå er det flere synlige eksperter – på sosiale medier.

Vi ser det ofte i overgangsvinduet. Det er alltid noen som påstår at de vet om en overgang som nærmer seg. Stort sett er dette mennesker som ikke vet noen ting. De søker oppmerksomhet og utnytter optimismen som er brodert inn i hver fotballsupporters DNA.

Det er den samme optimismen som får adrenalinet til å pumpe når en av backene sender ballen mot angrepsspillerne, selv om laget ditt ligger under 2-0 med fem minutter igjen på klokka. Den samme optimismen som får deg til å tenke «dette er vårt år», selv om det kan være langt fra sannheten.

Twitter-svindlere

Twitter er den plattformen hvor det er lettest å spre løgner. Det er lett å utnytte supporternes kjærlighet til klubben og utnytte hvor lite de vet om det som skjer bak lukkede dører.

Et eksempel hendte i januar. En Norwich-blogg spredte rykter om at George Santayana var på vei til klubben. Santayana var en spansk filosof som døde i 1952... Men ryktet spredte seg fort blant lettlurte Norwich-supportere og ble retweeted flere ganger. Til og med media skrev om ryktene. Til slutt tok klubbens offisielle twitterkonto saken i egne hender og ble med på moroa.

Hviskeleken

Overgangsvrøvl er ikke akkurat noe nytt. Før i tiden var det drosjesjåfører over hele England som delte sladderet de visste om – fordi de kjente en som jobbet på puben der ungguttene på laget tilbragte kveldene sine. Den gode gamle jungeltelegrafen.

Avisene har også vært oppfinnsomme for å selge. Det kan være reportere som er under press for å finne en god nyhet, og ved hjelp av en slibrig agent eller god fantasi så kan alt skje.

I en ideell verden ville løgnhalsene på nettet blitt avslørt. De burde blitt konfrontert og lært av sine handlinger. Det samme gjelder nettroll. Selv om det er hakket verre å være et nettroll, å angripe en person med negative kommentarer, løgnhalsene gjør ikke annet enn å spre falskt håp.

Falskt håp

Så fort en klubb har signert en utenlandsk eller ukjent spiller er det flere supportere som bruker tid til å Google ham. Og etter 20 minutter er det noen ute på Twitter for å fortelle sin ekspertmening om spillerens styrker og svakheter.

Alle har forventninger til nysignerte spillere. Det er alltid spennende å se hva de bringer til laget, men det er alltid skuffende hvis de ikke leverer. Etter å ha lest i gjennom kommentarer på Twitter kan en middelmådig midtbanespiller virke som den neste Messi. Kanskje har du sett noen videoer på Vine og Youtube, eller sett bilder på Intagram. Husk bare at ikke alt er like fint uten filter.

Nytt fokus

Teknologien har tilført sporten mye, men den har også endret ting til det negative. Før så vi fotball med øynene, nå ser flere det gjennom mobilkameraet. Hver kampdag kan man se det rundt arenaen. Supportere tar selfier både utenfor og inne på stadioen, og de filmer og tar bilder av kampen.

Samtidig er det andre som sjekker oppdateringer på sosiale medier, og ser bare opp dersom det lages så mye lyd fra folkemengden at det blir forstyrrende. Heldigvis gjelder ikke dette alle, det er fortsatt de som synger og støtter laget. Men atmosfæren på arenaer rundt i verden endrer seg.

EN DEL AV SPILLET: Spillere som Marouane Fellaini får gjennomgå på sosiale medier. Foto: Peter Byrne/PA Wire.  Vis mer

Det stedet hvor supporterne er mest intense på kampdager er Twitter. Der konkurrerer supporterne om å ha flest, best og mest oppsiktsvekkende meldinger om kampen. Spillere, supportere, managere, stadion og hendelseforløpet blir diskutert. Og vi må ikke glemme motstanderlaget – de får selvsagt gjennomgå. Ikke at det er noe nytt, men nå blir plutselig alle mye tøffere. Selv om det er mange fotballsupportere som er ganske frittalende så er det ikke alle som ville sagt til Marouane Fallaini at han ser ut som en dobørste, at Daniel Sturridges dans ser ut som spasmer, at Diego Costa er motbydelig – både utseendemessig og personlighetsmessig. Men kommentarene kommer på sosiale medier.