MANGE SØTVALG: Både kunstige og naturlige søtningsmidler kan brukes i baking. Foto: Colourbox
MANGE SØTVALG: Både kunstige og naturlige søtningsmidler kan brukes i baking. Foto: ColourboxVis mer

29 alternativer til sukker

Noen er enda søtere og inneholder null kalorier. Les hva de gjør med kroppen din.

(Dagbladet God torsdag): På grøten, i teen, i kaker, sauser og smoothier. I posesupper, i latte'n, over ferske jordbær og i gjærbaksten. Du finner sukker overalt.

Og til tross for at vi vet det ikke er bra for kroppen propper vi i gjennomsnitt i oss 31 kilo i året.

Tar du deg en runde i en velassortert matbutikk eller helsekost, vil du snart oppdage at det finnes flere titalls alternativer til det tradisjonelle rørsukkeret. Vi kjenner godt til honning og sirup, men i løpet av de siste åra har de fått selskap av en rekke nye søtningsmidler i hyllene.

SØTERE ENN SUKKER: Selv om honning er søtere enn vanlig rørsukker, er honning mer næringsrik og inneholder vitaminer, mineraler og antioksidanter. Foto: Colourbox Vis mer

Se lista over 31 ulike søtningsmidler nederst i artikkelen.

Velg alternativt Henriette Øien, avdelingsdirektør ved avdeling for grupperettet folkehelsearbeid i Helsedirektoratet, trekker fram sukrin og stevia som nye og interessante alternativer til sukker.

— Disse er søtere enn sukker og uten kalorier. I moderate mengder kan dette være bra alternativ for dem som ønsker å redusere kaloriinntaket. Sukker gir bare tomme kalorier, ingen vitaminer eller mineraler. Hvis du spiser mye sukker i tillegg til alt annet du inntar i løpet av en dag, vil det lett føre til energioverskudd. Dette vil lagres i form av fett, og kan i neste omgang føre til overvekt og fedme og en rekke livsstilssykdommer i kjølvannet av det, sier Øien.

SORBITOL: Kunstog søtstoff som brukes blant annet i tyggegummi og er ikke skadelig for tennene. Foto: Colourbox Vis mer

Indremedisiner og kostholdsekspert Fedon Lindberg skremmes også av nordmenns høye sukkerinntak.

— Hadde vi brukt sukker som krydder ville det ikke vært et problem. Men vi får store mengder sukker i veldig mye av det vi spiser, sier han. Vi trenger faktisk verken tilsatt eller naturlig sukker for å ha god helse eller normalt blodsukker. Og det finnes mange gunstige alternativer som er mye bedre å bruke, sier han.

Kunstig eller naturlig? Søtningsmidlene kan deles inn i to kategorier: kunstige og naturlige. De kunstige blir framstilt i laboratorier. Sistnevnte finnes naturlig.

SAKKARIN: Finnes i blant annet godteri og er omtrent 400 ganger søtere enn vanlig rørsukker. Foto: Colourbox Vis mer

Kunstige søtstoffer har til felles at de enten ikke bidrar med noe energi eller med ekstremt lite energi. De er ikke kjemiske karbohydrater, og de fleste påvirker derfor ikke blodsukkeret. Kunstige søtstoffer er også tannvennlige.

For å redusere inntaket av sukker, mener også helsemyndighetene at produkter med kunstig søtning kan være et godt alternativ.

TAGATESSE: Dobbelt så søtt som vanlig sukker, inneholder færre kalorier og kan brukes i baking. Foto: Colourbox Vis mer

— Det er veldig mange ulike søtningsmidler på markedet. Samtlige har blitt grundig testet og gjennomprøvet og regnes som trygge, sier Øien.

Hun fraråder imidlertid å gi barn under tre år kunstig søtstoff. Dette fordi de har lav kroppsvekt og derfor når raskt opp til Mattilsynets fastsatte øvre grenseverdier for kunstig søtning.

— Det skal ganske mye til for at store barn og voksne personer når de øvre grenseverdiene for de kunstige søtstoffene. Derfor kan de trygt benyttes i moderate mengder i stedet for vanlig sukker for å redusere kaloriinntaket, sier Øien.