FORTSATT TOMT: Det prestisjefylte flyplassprosjektet i Berlin er foreløpig utsatt i sju år. Fortsatt er det uvisst når - eller om - det kan lande fly her. Prosjektet er en gedigen skandale. Foto: DPA / NTB Scanpix 
FORTSATT TOMT: Det prestisjefylte flyplassprosjektet i Berlin er foreløpig utsatt i sju år. Fortsatt er det uvisst når - eller om - det kan lande fly her. Prosjektet er en gedigen skandale. Foto: DPA / NTB Scanpix Vis mer

Berlins flyplass-skandale bare fortsetter, og fortsetter, og....

Sju år forsinket - og mer blir det.

Først skulle den være ferdig i 2010, så i 2011 og i 2012. Og slik har det fortsatt.

Tyskernes nye prestisje-flyplass, Berlin Brandenburg Airport, som bygges mellom Brandenburg og Berlin, har vært et skandaleprosjekt fra ende til annen - og er det fortsatt.

Prosjektet er direkte pinlig for tyskerne, og et klart bevis på at «Ordnung muss sein» ikke alltid gjelder, selv i ordenssamfunnet Tyskland.

Etter 15 år med planlegging, som i ettertid har vist seg altfor dårlig, startet byggingen i 2006.

Det samme gjorde problemene. Det kan du lese mer om her.

LANGT UNNA: Dette bildet tatt i oktober, viser at det fortsatt er et stykke til Berlin Brandenburg kan åpne. Foto: DPA / NTB Scanpix Vis mer

Utallige tekniske problemer har forsinket prosjektet opp gjennom årene. Feil etter feil ble avdekket. Noe av det mest graverende var at dekket på rullebanene ikke holdt mål og at brannsikkerhets-systemene var ubrukelig. Men det føyer seg bare inn i rekken av saker som har gjort at åpningen av flyplassen - som er beregnet til å håndtere 34 millioner passasjerer i året - er blitt utsatt, utsatt og atter utsatt.

Politikerne har fått skylda for skandalen. For at de har overstyrt faglig kompetanse og kjørt sololøp i håp om selv å kapre ære og prestisje.

Uansett, i 2015, etter fem års forsinkelse, ble det tatt grep. Kapasiteten Karsten Mühlenfeld ble hentet inn for å rydde opp, løse problemene og få flyplassen ferdig.

Det skulle skje høsten 2017.

Men slik blir det ikke ifølge den tyske avisa The Local.

PINLIG: Det eneste som er klart ved Berlins nye flyplass, er navnet. Foto: DPA / NTB Scanpix Vis mer

- Sjansene for at det skal kunne skje er nærmest lik null, sier Mühlenfeld til avisa.

Brandenburg skal overta for Tegel som Berlins hovedflyplass, og Mühlenfeld forklarer at et skifte fra Tegel til Brandenburg på vinteren vil være «for risikabelt».

- Slutten av 2018 er et mer realistisk alternativ, sier han.

Slett ikke alle tror på ham. En intern rapport som ble lekket til Bild tidligere i år, antyder at flyplassen ikke vil være i stand til å åpne før tidligst i 2019.

Og den tidligere prosjektlederen Dieter Faulenbach da Costa, har antydet at det vil være like greit å rive hele flyplassen og aldri åpne den.

Imens renner milliardene ut.