REN LUKSUS: Christer Sørlie (23) fra Oslo har kjørt Lexus RX 400h i to år. På den tida har han tilbakelagt rundt 30 000 kilometer og er svært fornøyd med bilen. - Den er godt utstyrt og har god plass, samt gode ytelser og lavt forbruk. På blandet kjøring ligger forbruket på rundt 0,8 liter per mil, forteller han. Foto: Petter Handeland
REN LUKSUS: Christer Sørlie (23) fra Oslo har kjørt Lexus RX 400h i to år. På den tida har han tilbakelagt rundt 30 000 kilometer og er svært fornøyd med bilen. - Den er godt utstyrt og har god plass, samt gode ytelser og lavt forbruk. På blandet kjøring ligger forbruket på rundt 0,8 liter per mil, forteller han. Foto: Petter HandelandVis mer

De har lavt forbruk og lave utslipp - nå tar hybridbilene over

Unngå trusselen om kjøreforbud for dieselbiler i vinter.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS viser at det ble registrert 700 nye personbiler med hybriddrift i august, hele 131 prosent flere enn i august i fjor.

Hittil i år er det registrert 3386 nye biler med hybriddrift, som er 24,6 prosent flere enn i samme periode i fjor.

DIESELHYBRID: Peugeot 3008 HYbrid4. Foto: Petter Handeland Vis mer

Hybridbilene har fått det beste fra to verdener - elmotorenes momentane kraft (fullt dreiemoment fra null omdreininger) og nullutslipp, samt bensinmotorenes rekkevidde og lave lokale utslipp.

Sammen gir de lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp enn tradisjonelle bensin- og dieselmotorer - med eller uten turboteknologi.

Nesten ikke målbart - Moderne bensinhybrider har lavt forbruk og lavt utslipp av klimagassen CO2. Samtidig har de nesten ikke målbare utslipp av partikler og nitrogendioksyd, som er det store problemet med dieselbiler, forteller Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-bladet Motor.

HYBRID SMÅBIL: Toyota Yaris Hybrid. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

- I en bensinhybrid slipper du unna politikernes trussel om kjøreforbud for dieselbiler på spesielt forurensete dager, sier han.

- Men det som bidrar mest til den hybrid-suksessen som blant annet Toyota nå opplever, er at bilene er utrolig lettkjørte og driftssikre, sier Korsvoll.

Toyota lengst framme Det er uten tvil Toyota-konsernet som har satset hardest på hybrid de siste 20 åra, og det har gitt avkastning.

STARTER DET HELE: Toyota Prius. Foto: HM Foto Vis mer

Nå kommer de andre produsentene halsende etter.

- Rundt 30 prosent av alle Toyotaer som selges nye i Norge i 2012 vil være hybrider. I 2013 tror vi andelen stiger til rundt 40 prosent, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Bensin og diesel I bunn og grunn har det vært satset på hybridbiler der forbrenningsmotoren går på bensin, men i 2012 har både Mercedes-Benz og Peugeot/Citroën lansert spennende dieselhybrider.

Mercedes E300 Diesel, Peugeot 3008 HY4, 508 RXH HY4 og Citroën DS5 Hybrid4 kan alle skryte av rekordlavt dieselforbruk.

En annen spennende bil er Opel Ampera, som ble kåret til Årets Bil i Norge av Dagbladet i 2012.

Den er en mellomting mellom hybrid og elbil, der en forbrenningsmotor driver en generator som igjen lader batteriet.

Stort potensial Det er i første rekke batteriteknologiens rasende utvikling som har tatt hybridene til dagens nivå.

Batteripakkene som sitter i hybrid- og elbiler blir stadig mer effektive og får bedre holdbarhet.

Vi er med andre ord bare i begynnelsen av en helt ny epoke.