KOSTER 90 000 I ÅRET: Har du kjøpt familiebilen VW Passat ny, koster den deg nær 90 000 kroner i året, eller 60 kroner mila,  hvis du kjører 15 000 km. Foto: Are Borgir
KOSTER 90 000 I ÅRET: Har du kjøpt familiebilen VW Passat ny, koster den deg nær 90 000 kroner i året, eller 60 kroner mila, hvis du kjører 15 000 km. Foto: Are BorgirVis mer

Dette koster bilen deg

Her er et regnestykke du neppe liker. Sjekk din prisklasse og kjørelengde her.

||| Du kan faktisk ta drosje hver eneste dag for pengene du sparer på å ikke eie bil!

En vanlig familiebil til 361 000 kroner (Passat, Toyota Avensis etc.) koster deg nær 90 000 kroner i løpet av det første året.

Da har vi tatt utgangspunkt i 15 000 kilometer årlig. Ifølge SSB ligger snittet for personbiler på 13 800 kilometer.

Mer enn inflasjonen
Kostnadsøkningen i 2009 var fem prosent for biler med bensindrift, mens kostnadene for dieselbiler økte med litt over 3 prosent. Det viser ferske beregninger fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

- Dermed har kostnadene for å eie og bruke egen bil igjen steget vesentlig mer enn konsumprisindeksen, sier markedssjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken AS (OFV). Konsumprisindeksen økte med 2,1 prosent i 2009.

Verdifall verst
OFV beregner alle kostnader ved å eie en bil i løpet av ett år. Både verdifall (avskrivning), renter, årsavgift, forsikring, bensin, vedlikehold, dekk, olje, og service tas med. De har imidlertid ikke inkludert ferjebilletter, bompenger og parkering. Det kan fort utgjøre flere tusenlapper for mange bileiere.

Utgangspunktet er en nykjøpt bil, men pris og antall kjørte kilometer har naturlig nok mye å si for totalkostnadene. Merk at de måler kostnadene, ikke utgiftene.

Verdifallet (avskrivningen) er et godt eksempel: Avskrivningen blir en utgift først når bilen skal skiftes ut. Men i realiteten får du en verdiforringelse for hver kilometer bilen kjøres, og avskrivningen er derfor en årlig kilometeravhengig kostnad. Det er også kostnaden som tynger mest i bilregnskapet. Den øker i forhold til bilens pris fra ca. 30 prosent for en rimelig bil til vel 50 prosent for en dyrere bil.

Bensin trekker 20 prosent for en vanlig bil. Renter og forsikring tynger også, med vedlikehold på femteplass (se kakediagram)

Statens satser
Selv om kostnadene som bileier for bikker 60 kroner mila, får du ikke dekket mer enn 36,5 kroner av staten (3,65 kr per km) for bilgodtgjørelse. Denne satsen brukes også som maksgrense for hva man kan få dekket av bilgodtgjørelse av jobben uten å skatte av "fordelen". Satsene er blitt liggende flatt en stund, men økte med 15 øre fra 1. mars. Likevel dekker de langt fra alle kostnader for deg som eier bilen. For en familiebil til 361 000 som kjører 15 000 kilometer i året, er det bare nok til å dekke løpende og faste kostnader, ikke selve verdifallet.

Nybilprisen økte
Prisene på nye biler har økt i løpet av 2009. For de minste bilene har prisøkningen ifølge OFV vært ca. 2,5 prosent, og for de mellomstore og større bilene har økningen vært 3,5 prosent. Høyere bensin- enn dieselpris har også bidratt til økte kostnader, det samme med rentekostnadene som en direkte følge av at bilprisene økte. Nybilsalget i 2009 sank, men Røssevold tror ikke det skyldes de økte kostnadene som bileier:

- Nei, det skyldes nok mer finanskrisen og usikkerheten som den skapte, sier han

I 2009 ble det registrert 98 675 nye biler, en nedgang på 12 000 fra året før.

- Men i januar og februar har nybilsalget tatt seg kraftig opp igjen, sier Røssevold

Tenker du økonomi er det flere gode grunner til å velge diesel. De koster 5- 6000 kroner mindre i bruk, eller rundt en femmer på mila. Det er primært drivstoffkostnadene som skiller motortypene, samt noe mindre verdifall på dieselbilene.

Flate dekk
For de øvrige kostnadene har økningen vært moderat. Dekkostnadene har økt minst. Selv om du bare bruker bilen til småturer, har du høye kostnader. Årsaken er at mange kostnader er tilnærmet faste og mindre avhengige av antall kilometer kjørt. Du betaler jo 2790 kroner i årsavgift uansett hvor langt du kjører og forsikringen er heller ikke mye rimeligere for en lite brukt bil.

Verdifallet blir noe mindre når du kjører lite, men utgjør fortsatt en svært høy kostnad, særlig for dyre biler. Eier du en bil til over 700 000 kroner og kjører rundt 10 000 kilometer årlig, er kostnaden over hundre kroner per mil!

Bilkollektiv
Du kan ta drosje for 200 kroner hver dag i nesten alle årets dager hvis du dropper en vanlig familiebil! Et meget godt alternativ er å bli medlem av et bilkollektiv.

Bilkollektivet i Oslo er Skandinavias største med hele 1600 medlemmer. Det koster bare 590 kroner i året og du betaler for tid og kilometer. En typisk familiebil koster 220 kroner døgnet pluss 2,90 kroner per kilometer. Bilkollektivet har 40 oppstillingsplasser, primært innenfor ring 3 i Oslo og du bestiller enkelt via Internett. Kristiansand og Stavanger har avleggere av Bilkollektivet, men du finner tilsvarende bilpooler også i de andre største byene i Norge.

54 000: Selv med en billig bil som Skoda Fabia må du regne med en del kostnader. Som diesebil må du regne med 50 000 kroner for en bil i denne prisklassen, og som bensinbil 54 000 kroner. Foto: Rune Myhre Vis mer

Legg også merke til forskjellen i kostnadene mellom ulike modeller. Går du et hakk ned i pris fra 500 000 + til 360 000, synker kostnadene med neste 15 kroner mila det første året, først og fremst på grunn av lavere nominelt verdifall.

112 000: I prisklassen på drøyt 500 000 kroner, f eks BMW 520, koster bilen med typisk bilbruk 112 000 kroner. Vis mer
KOSTER CA 147 000 I ÅRET: Verdifallet er stort for dyrere biler som Volvo XC 90. Vis mer