NYTT TILBUD: Makedonia er ubeskrevet som feireland for de fleste nordmenn. Landet satser nå på norske turister. Der kan du blant annet se den historiske byen Ohrid, som står på Unescos verdensarvliste. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
NYTT TILBUD: Makedonia er ubeskrevet som feireland for de fleste nordmenn. Landet satser nå på norske turister. Der kan du blant annet se den historiske byen Ohrid, som står på Unescos verdensarvliste. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Enorm interesse for kjøpesterke norske turister

Vi er ikke så mange, men vi har kjøpekraft og elsker å reise. Det gjør nordmenn svært attraktive i det internasjonale reisemarkedet. 

For sjette gang arrangeres bransjetreffet «Travelmatch» i forkant av neste helgs store reiselivsmesse på Telenor Arena på Fornebu utenfor Oslo.

Her tilbyr selgere av reiselivstjenester verden over norske kjøpere for å tilby sine produkter.

Og interessen blant tilbyderne er rekordhøy, sier prosjektleder Arne Sundt-Bjerck i Travelmatch til Dagbladet.

Rekordoppslutning

- Det går mot rekordoppslutning. Det er tydelig at det norske publikummet er en svært interessant kundegruppe for mange operatører i bransjen. Vi har kjøpekraft, og reiser og opplevelser er noe nordmenn setter høyt. Det er selvsagt interessant for mange selgere, sier Sundt-Bjerck, som har fått påmelding fra 140 aktører som ønsker å vise fram, og selge, sine produkter til norske kjøpere.

ØKER: Japan har satset mer og mer på turisme. Stadig flere nordmenn oppdager landet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Det er gledelig stor interesse, spesielt på selgersiden. Der har vi faktisk en slags venteliste. Men interessen blant de potensielle kjøperne er også stigende. Blant annet ser vi at flere av de større kjedene nå kommer, sier Sundt-Bjerck, som spesielt gleder seg over mange nye aktører dette året.

Eksotiske innslag

- Det er flere nye aktører fra internasjonale flyselskaper med denne gangen. Både Ethiopian, Iberia Express, Pegasus og RusLine som planlegger flyvininger fra Oslo, er med.

- Frankrike satser sterkt denne gangen, med en stor delegasjon aktører fra ulike deler av landet.

- Også Tunisia og Tyrkia er representert, og trenger all den positive oppbacking bransjen kan gi i disse tider, sier Sundt-Bjerck.

Også et ganske ubeskrevet ferieland som Makedonia er representert. Det samme er et japansk reisebyrå. Japan er et spennende ferieland, som har gjort mye for å tilrettelegge for turisme, ikke minst prismessig, de siste årene.

- For første gang har vi også med et selskap fra Maldivene, sier Sundt-Bjerck.