BORTKASTEDE PENGER?   Nordmenn har millioner til gode fordi de ikke kjenner sine flyrettigheter. Men du kan lett søke om erstatning selv.&nbsp;<div>Foto: NTB Scanpix</div>
BORTKASTEDE PENGER? Nordmenn har millioner til gode fordi de ikke kjenner sine flyrettigheter. Men du kan lett søke om erstatning selv. 
Foto: NTB Scanpix
Vis mer

Erstatning

Er flyet ditt forsinket? Pass deg for «gode hjelpere»

Slik stikker de av med en bit av flybillett-erstatningen din. 

(Dagbladet): Stadig flere internettfirma tar på seg jobben med å søke om erstatning fra flyselskapene for deg. Mot et solid honorar.

- Bortkastet og øker ikke sjansen for utbetaling, mener flyselskapene og får støtte fra Transportklagenemnda.

- Vi gjør det mye lettere for flypassasjerene, lover pr-ansvarlig for et av disse selskapene, Gate28, Jacob Darlin.

- Vi tar oss av alt papirarbeid og all kommunikasjon med flyselskapene. Hvis de nekter å betale, tar vi dem til retten for deg, lover Airhelp - som ikke lenger har norske ansatte og ikke svarer på telefon.

- Vi har hatt eksempler på firma som har stevnet oss for retten, men der flypassasjeren ikke vet at han eller hun er saksøker, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Dette har du krav på hvis flyet er forsinket.

Offensiv kundejakt

- Ja, vi får innimellom saker hvor firmaer har fått fullmakt fra klager. Vi har mest med flyforsinkelse.dk og flygforsening.se å gjøre, men det kommer også henvendelser fra enkelte andre firmaer i Europa, sier Anne B. Lea som er daglig leder i Norsk Reiselivsforum. Dette er sekretariatet for Transportklagenemnda - Fly, også kalt «Flyklagenemnda».

ADVARER: Flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe advarer mot stadig mer pågående aktører som mot minst en fjerdedel av erstatningen vil sende inn kravet for deg. Foto: Odd Roar Lange/Thetravelinspector Vis mer

I de senere årene har flere selskap blitt stadig mer offensive i jakten på saker de kan jobbe med. Noen selskap kjøper seg billett og dermed adgang til flyplassen - og kaprer kunder der. Og de tar helst saker de vet går rett gjennom behandlingen hos flyselskapene. Og de tar 25-30 prosent av erstatningen din. Dersom saken tas til retten krever de enda mer, da forsvinner halvparten av summen til hjelperne. Dersom du ikke får erstatning koster det deg ikke noe.

- Det har ikke vært noen stor økning i saker med fullmakt fra klager, etter at virksomhetene startet for noen år tilbake, sier Lea, som ikke anbefaler flypassasjerene å gå veien via disse selskapene for å få økt sjanse til medhold. Klagene behandles på samme grunnlag uavhengig av hvem som fremsetter klagen, sier Anne B. Lea.

Opptrer som inkassobyrå

- I min verden er disse selskapene mer inkassobyrå enn saksbehandlere – og som opererer på kundens regning der de får penger ut fra flyselskapet. Jeg har aldri lagt skjul på hva jeg synes om dem. Det har heller ikke Luftfartstilsynet og Forbrukerrådet, som begge har uttrykt klar misnøye med den virksomheten disse selskapene representerer, skriver tidligere administrativ leder for Flyklagenemnda, Rolf Forsdahl i Nye Reiselivsavisen.

Arbeidet med å fremme krav gjennom disse aktørene er ikke enklere enn å fremme krav direkte til flyselskapet eller til Transportklagenemnda. Begge deler gjøres på nett.

Skal du velge AirHelp eller Transportklagenemnda?

Flyselskapene advarer

- Disse firmaene burde vært overflødige, siden flyselskapene er tydelig forpliktet til å erstatte når en hendelse berettiger kompensasjon, mener informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS og får støtte av informasjonssjefen i Widerøe, Catharina Solli:

- Ordningen med flyklagenemnda som ankeinstans når man ikke når frem hos flyselskapet, er også normalt en garanti for forbrukeren til at man får en juridisk korrekt behandling, sier Knut-Morten Johansen.

- Vi advarer mot disse selskapene, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

- Flypassasjerene har sikret sine rettigheter gjennom det regelverket som finnes. De kan sende sin klage til oss direkte, og de kan bringe et eventuelt avslag til Transportklagenemnda helt gratis, sier han.

- Vi hjelper myndighetene

- Den største utfordringen for flypassasjerene er at de ikke kjenner til sine rettigheter. Det har vi bidratt til å endre, sier Erik Holland Haukebø, som frem til årsskiftet var nordensjef for Airhelp.


- Dessuten bidrar vi til å avlaste forbrukermyndighetene. Vi sørger for at saker kommer til en løsning uten å belaste dem, mener Holland Haukebø.

- Kan flypassasjerene like gjerne søke selv, via flyselskapenes nettsider?
- Vi ser at stadig flere ønsker vår hjelp. Den dagen flyselskapene lettere kommer kundene i møte blir vi overflødige, sier Erik Holland Haukebø.

Sikrer rettighetene

- Det er jo trist om slike firma som selger tjenester ved å bistå forbrukere som har vært utsatt for irregulære situasjoner, skaper forventninger om store utbetalinger også i de tilfeller selskapet ikke er å klandre for uregelmessigheten som har oppstått, sier Knut Morten-Johansen og fortsetter:

- SAS anbefaler våre kunder om å gå normal vei til flyselskapet først, så skal vi også kunne garantere at vi følger nemndsbeslutningen, dersom en det reises en anke etter vår første behandling. I dette mener vi at det skal ligge en trygghet for den reisende om at man er sikret de passasjerrettigheter som til enhver tid er gjeldende hos SAS.

Så lett kan du få tusenlapper i erstatning.

ANNERLEDES TUR: Passasjerene ombord på SAS sitt veldedighetsfly til Tallin fikk en litt annerledes sikkerhetsdemonstrasjon. Hvert år sender SAS et fullastet fly med hjelpesendinger til fattige i Europa. Video: Facebook/SAS Vis mer
KASTET AV FLYET: Hissigproppen av en amerikaner geleides ut av flyet av politiet på New Zealand. Han ble rasende da han endte opp i mellom to som reiste sammen. Video: Neil Kay Vis mer