UNYTTIG?: Britene brukte over 300 millioner kroner på å bygge flyplass på St. Helena. Et knapt år etter åpningen har et passasjerfly landet der. Ingen vet om det blir flere. Foto: NTB Scanpix
UNYTTIG?: Britene brukte over 300 millioner kroner på å bygge flyplass på St. Helena. Et knapt år etter åpningen har et passasjerfly landet der. Ingen vet om det blir flere. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ett år etter den offisielle åpningen landet endelig det første flyet på «verdens mest unyttige flyplass»

60 passasjerer fikk varm velkomst.

Langt, langt ute i Atlanteren ligger ei bitte lita øy som heter St. Helena. Drøyt 3000 mennesker bor her fast. og selv om det er langt både til fastland og andre øyer, er St. Helena kjent nok:

Det var nemlig her Napoleon Bonaparte ble forvist av britene, og senere døde, etter at han tapte slaget ved Waterloo i 1815.

Siden 1673 har øya vært under britisk herredømme, men det har vært kronglete å komme seg dit. Båten tok fem døgn.

Derfor bestemte britene i 2005 at de ville bygge en flyplass. Men problemer med å finne en utbygger, samt finansielle problemer gjorde at kontrakten først ble inngått i 2011.

Farlige vinder

I juni i fjor ble St. Helena airport offisielt åpnet.

Men det viste seg at prislappen på godt over 300 millioner kroner ikke var det største problemet. Det viste seg nemlig at store kommersielle jetfly hadde store problemer med å lande på grunn av vedvarende farlige vinder, melder The Telegraph.

En testflyvning gjort av selskapet Comair med en Boeing 737-800 på oppdrag for British Airways, gikk bare sånn passe. Først på tredje forsøk fikk pilotene til en vellykket landing.

Det førte til at ingen kommersielle selskaper ville fly til øya, kun private småfly har fått tillatelse til å lande.

Dette førte til at flyplassen fort fikk tilnavnet «verdens mest unyttige».

En offisiell rapport slo i fjor fast at det var alarmerende at ikke de vanskelige vindforholdene ble forutsett. Rapporten slår fast at flyplassen verken tjener innbyggerne på øya eller skattebetalerne som har betalt for den.

RETT FØR EN KRASJLANDING: En flyentusiast fanget øyeblikket da et fly prøver å lande i sterk motvind i Praha, 4. oktober. Video: YouTube/ Radko Našinec via Storyful Vis mer Vis mer

Håp likevel?

Men så skjedde det da altså likevel. Sist uke landet en RJ86 med 60 passasjerer fra selskapet SA Airlink greit på flyplassen, som første kommersielle fly noen sinne.

Flyet ble riktignok satt opp som en kriseløsning fordi båten som vanligvis trafikkerer øya, RMS St. Helena, måtte innstille to seilaser. Skipet er nå i drift igjen, og da spørs det hvordan det blir med flytrafikken framover.

Da flyplassen ble planlagt, var intensjonen at båten skulle pensjoneres, og at 30 000 mennesker skulle flys inn til tropiske og naturskjønne St. Helena hvert år.

Det spørs om det noen gang blir slik.

DANSER I LUFTA: Kraftig vind ved Birmingham internasjonale lufthavn gjorde at flere passasjerfly svingte fra side til side. Video: YouTube / flugsnug Vis mer Vis mer