GJERRIG SMÅBIL: Renault Clio 1,5 dCi har sammen med Mini One D det laveste forbruket Vi Menn Bil Top Gear har målt i den 20 mil lange testrunden, med 0,40 l/mil. Alle foto: EGIL NORDLIEN / HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
GJERRIG SMÅBIL: Renault Clio 1,5 dCi har sammen med Mini One D det laveste forbruket Vi Menn Bil Top Gear har målt i den 20 mil lange testrunden, med 0,40 l/mil. Alle foto: EGIL NORDLIEN / HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonenVis mer

Her er Norges 70 GJERRIGSTE BILER

297 biler er forbrukstestet på norske veier. Her er de som bruker minst - og noen av de tørsteste - i de viktigste bilklassene.

GJERRIG KOMPAKTBIL: VW Golf BlueMotion av forrige generasjon brukte 0,45 l/mil på testrunden. Alle foto: EGIL NORDLIEN / HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer
GJERRIG SMÅBIL: Renault Clio 1,5 dCi har sammen med Mini One D det laveste forbruket som er målt på testrunden, bare 0,40 l/mil. Vis mer
TØRST SMÅBIL: 170-hesters bensinturbo er morsomt i Alfa Romeo Mi To, men den bringer forbruket opp til 0,77 l/mil. Vis mer
GJERRIG KOMPAKTBIL: VW Golf BlueMotion brukte bare 0,45 l/mil på testrunden. Vis mer
TØRST KOMPAKTBIL: VW Golf er også på bunn i kompaktklassen. Golf R med 270 hk trengte mer enn én liter per mil. Vis mer
GJERRIG FAMILIEBIL: BMW 320d (forrige generasjon) har 163 hk, men er snill med dieseldråpene. Bare 0,47 l/mil brukte den i testløypa. Vis mer
TØRST FAMILIEBIL: Bensinmotor med 178 hk, firehjulsdrift og automat gjør Suzuki Kizashi drikkfeldig. 0,87 l/mil merkes i bilregnskapet. Vis mer
GJERRIG SUV: Audi Q3 2,0 TDI med 140 hk har forbruk nesten på kompaktbilnivå, med 0,53 l/mil. Vis mer
TØRST SUV: Med 1,11 l/mil i gjennomsnitt er Toyota Land Cruiser D-4D bilen som har brukt mest i testrunden. Vis mer
GJERRIG STORBIL: Stor bil betyr ikke automatisk høyt forbruk. Audi A6 2,0 TDI greide testrunden på 0,53 l/mil. Vis mer
TØRST STORBIL: Jaguar 5,0 V8 er like tørst som den er stor og sterk. Forbruk nær literen per mil. Vis mer

Tallet bilfabrikkene oppgir for forbruk og virkelig forbruk på norske veier er i mange tilfeller to forskjellige ting.

Det går klart fram av testdatabasen til Vi Menn Bil Top Gear, som har testet 297 biler i løpet av de tre siste årene.

Hele 91 av de 297 bilene har et oppgitt EU-normforbruk (se faktaboks) på 0,5 l/mil eller mindre.
Men når bilene kjøres gjennom Vi Menn Bil Top Gears testløype på 20 mil, er det bare 39 biler som greier seg med halvliteren eller mindre.

Ikke overraskende er så godt som alle disse små biler eller kompaktbiler.

Det viktigste unntaket kommer fra BMW: Den 163 hk sterke og raske 320d, som hører hjemme i familiebilklassen, greier runden på svært gode 0,47 l/mil.

Bedring for bensin Tallene i testdatabasen viser to tydelige trender.

Den ene er at de nye bensinmotorene med lavt sylindervolum og turbo bruker mindre drivstoff enn forrige generasjon bensinmotorer. De beste av dem ligger forbruksmessig hakk i hæl med dieselalternativer med tilsvarende ytelse.

To eksempler er kompaktbilene Ford Focus 1,0 EcoBoost med 125 hk og Audi A3 1,4 TFSI med 122 hk, som brukte henholdsvis 0,56 og 0,54 l/mil i testrunden. Gjennomsnittet for kompaktbiler med normalt sterk dieselmotor er til sammenligning rundt 0,5 l/mil.

— Forbrukstallene viser at de nye bensinturbomotorene gir lavt forbruk i relativt lette biler til og med kompaktbil-størrelse. I større og tyngre biler må motoren jobbe mer, og da øker forskjellen tydelig til biler med dieselmotor, sier fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn Bil Top Gear.

Det er med andre ord fortsatt diesel som gjelder i store biler dersom målet er lavt forbruk.

SUV-er går billigere Den andre trenden handler om biltypen som vokser mest i popularitet, nemlig SUV-ene.

For bare noen få år siden brukte SUV-er alltid betydelig mer drivstoff enn lavere biler med tilsvarende størrelse og ytelser.

I dag viser nyheter som Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5 at forskjellene er blitt mye mindre. Alle disse tre bilene er kjørt gjennom testløypa i versjoner med firehjulsdrift, 2,2-liters dieselmotor og 150 hk, og alle får gjennomsnittsforbruk på rundt 0,6 l/mil (Mazdaen hadde automatgir, som normalt øker forbruket).

Dette er forbrukstall på samme nivå mange typiske familiestasjonsvogner, som VW Passat 2,0 TDI og Ford Mondeo 2,0 TDCI (begge testet med automatgir).

- For SUV-ene har utviklingen gått raskt. De første kompakte SUV-ene var biler utviklet for amerikanske forhold, og da var forbruk ikke viktig. De siste årene har populariteten økt kraftig i Europa og Japan, og da blir forbruk og utslipp mye viktigere. Mer effektive motorer, til dels betydelig lavere vekt og lavere luftmotstand bidrar sammen til at forbruket er kraftig redusert, sier Terje Bjørnsen.