AUDIS FØRSTE: Neste sommer lanserer Audi sin første plug-in-hybrid: Audi A3 Sportback e-tron. Den har et oppgitt forbruk på 0,15 liter per mil med et CO2-utslipp på beskjedne 35 g/km. Rekkevidden på bare elektrisk drift skal være på 50 kilometer. Foto: Audi
AUDIS FØRSTE: Neste sommer lanserer Audi sin første plug-in-hybrid: Audi A3 Sportback e-tron. Den har et oppgitt forbruk på 0,15 liter per mil med et CO2-utslipp på beskjedne 35 g/km. Rekkevidden på bare elektrisk drift skal være på 50 kilometer. Foto: AudiVis mer

Hybridbilene viser muskler

Kanskje har din neste bil to motorer i stedet for én.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Biler har tradisjonelt hatt én motor, en forbrenningsmotor som drives av enten bensin eller diesel. Men nå blir de såkalte hybridbilene stadig mer populære.

MINDRE SUV: Toyota og Lexus skal lansere hele 15 nye eller fornyede modeller innen utgangen av 2015. Blant annet en mindre Lexus-SUV. Foto: Martin Jansen Vis mer

Dette er biler som har minimum to motorer; en forbrenningsmotor og en elektrisk motor - en løsning som i Norge ble gjort kjent med Toyota Prius.

Fordelen med hybridløsningen er at det gir lavere forbruk og utslipp, og dermed - i noen tilfeller - lavere priser.

Miljøbiler i fokus Årets bilutstilling i Frankfurt viste at miljøbiler er i fokus hos flesteparten av de store bilprodusentene.

FØRSTE FORD: Ford C-MAX Energi blir Fords første plug-in hybrid. Foto: Ford Vis mer

- Det gjelder ikke bare elbiler, men også ladbare hybridmodeller og vanlige hybridbiler, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Han mener de ladbare hybridmodellene seiler opp som spesielt interessante.

KOSTBAR: Ladbare Volvo V60 har vært en avgiftsvinner de siste årene, men den er likevel vesentlig tyngre avgiftsbelagt enn en dieselversjon som slipper ut mer CO2. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

- De kan kjøres på ren eldrift cirka 30-50 kilometer, har ingen rekkeviddeproblematikk og lavere forbruk enn normale versjoner.

Nesten doblet salg Bilsalget her hjemme viser at hybridbilene er på frammarsj.

Personbilene med hybriddrift har en markedsandel på 7,9 prosent, og hittil i år er det registrert 6384 nye personbiler med hybriddrift, 85,9 prosent flere enn i samme periode i fjor. Mye av dette salget står nye Toyota-modeller for.

LUKSUS: Range Rover og Range Rover Sport kommer som hybrider. Foto: Land Rover Vis mer

- Salget av hybridbiler utgjør cirka 50 prosent av våre personbiler. På nylanserte Auris velger mer enn 70 prosent av kundene hybrid, opplyser Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota.

Ifølge Olsen skal Toyota og deres luksusmerke Lexus lansere hele 15 nye eller reviderte hybridmodeller på verdensmarkedet innen utgangen av 2015, inkludert en brenselscellehybrid.

- Neste generasjon hybridbiler får lavere drivstofforbruk og både lavere vekt og kostnader enn tidligere. Batterier, elektromotorer og bensinmotoren forbedres betydelig, forteller Olsen.

Fornøyde eiere - Toyota har banet vei når det gjelder hybridbiler. Det har gitt selskapet en miljøprofil i folks bevissthet, selv om Toyotas bilpark ikke er noe mer miljøvennlig enn for eksempel Peugeot. Tvert imot, sier Anders Hovde, ekspert på nybilmarkedet i TNS Gallup.

Spørreundersøkelser som TNS Gallup har gjennomført, viser at hybridbileierne generelt er veldig fornøyd med bilen sin, og trekker fram hensynet til miljøet som en kjøpsutløsende faktor.

Interessant teknologi - Dersom man ønsker å klare seg med én bil som fortsatt er miljøvennlig, virker ladbare hybrider nå som den mest interessante teknologien, mener Bjørnsen.

STOR OG GJERRIG: Med 0,31 liter på mila og et CO2-utslipp på 0,71 g/km er Porsche Panamera E-Hybrid vanvittig grønn i forhold til størrelse og ytelse. Foto: Porsche Vis mer

Vi Menn Bil Top Gears tester av de ladbare hybridene Opel Ampera og Volvo V60 D6 AWD viser at de i praktisk bruk oppnår lave forbrukstall.

- Spesielt imponert var vi ved testkjøringen av den ladbare hybriden Volvo V60. Selv under vinterlige kjøreforhold gikk bilen opptil 33 km på eldrift, sier Bjørnsen

SUV-HYBRID: Mitsubishi Outlandet Plug-in Hybrid EV skulle etter planen vært lansert i Norge denne høsten, men problemer med batteriene forpurret planene. Bilen er ventet i begynnelsen av 2014 med en prislapp under 500 000 kroner. Foto: Mitsubishi Vis mer

- Ved hyppig lading gir det mulighet til å løse by- og nærkjøring bare på ren eldrift, eller et forbruk som sjelden overstiger 0,1-0,3 l/mil. På langkjøring klarte bilen seg på rundt 0,5 l/mil. Imponerende for en bil med 283 hk.

Uforholdsmessig dyr Men nettopp hestekreftene er hybridenes problem, særlig når det er mange av dem, som i Volvoens tilfelle. Da blir de uforholdsmessig dyre fordi den høye effekten straffes med avgifter.

- Her i Norge mangler vi dessverre de politiske incentivene som kan gjøre disse modellene interessante på lik linje med elbiler, sier Bjørnsen.

LUKSUS: Nye BMW X5 kommer som plug-in hybrid. Foto: BMW Vis mer

- Den største utfordringen er avgiften på hestekreftene, som fullstendig spiser opp avslaget hybridbilene får når det gjelder CO2-utslipp.
Hybridbilene er etterspurte i Europa, men de stopper ved den norske grensen, sier Øystein Herland, administrerende direktør Volvo Personbil Norge.

Avgiftspolitikken gir noen rare utslag. En Volvo V60 med en 115 hesters diesel som har et CO2-utslipp på 119 g/km, avgiftsbelegges med minst 65 000 kroner.

HYBRID-MONDEO: En hybrid Ford Mondeo er det nok mange som kan tenke seg. Foto: Ford Vis mer

En V60 plug-in hybrid med et CO2-utslipp på 48 g/km er derimot avgiftsbelagt med 160 000 kroner.  

- Avgiftssystemet er feilplassert og rettet mot konvensjonelle og fossile drivlinjer. Det er ikke tilpasset ny teknologi som etter vårt skjønn er langt mer bærekraftig, og som skal sette oss i stand til å nå målet om lavere utslipp, mener Herland.

- Er jo avgiftsvinner Statssekretær i Finansdepartementet, Kjetil Lund, gir Herland helt rett i at dette ikke lenger er en klar sammenheng mellom effekt og utslipp.

NESTE ÅR: VW Golf kommer både som ladbar hybrid og ren elbil neste år. Foto: VW Vis mer

- Men jeg synes nesten det er skamløst at Herland av alle klager over regjeringens omlegging av bilavgiftene. Volvo-hybriden er jo avgiftsvinneren. Siden regjeringen startet arbeidet med å legge om avgiftene i 2006, er avgiftene kuttet med 150 000 kroner på denne bilen.

- Seinest da vi tidligere i år økte vektfradraget for ladbare hybridbiler fra 10 til 15 prosent, ble den 18 000 kroner billigere, uttaler Lund.

HYBRID-PASSAT: En ladbar hybrid av Passat kommer i 2015. Foto: VW Vis mer

- Men den er fortsatt mye høyere avgiftsbelagt enn diesel-V60?

- Effektkomponenten er der ennå, men vi skal fortsette arbeidet med å legge om avgiftene for å stimulere salget av biler med moderne teknologi og lave utslipp, sier Lund.

SUPERHYBRID: Porsche 918 Spyder er en ytelseshybrid av den helt ekstreme sorten. Den produseres i en begrenset serie, og tas til Norge på bestilling. Pris: Over seks millioner kroner. Foto: Porsche Vis mer