PENGESTERKE: Den økende velstanden i Kina gjør at stadig flere kinesere velger ferie utenlands. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
PENGESTERKE: Den økende velstanden i Kina gjør at stadig flere kinesere velger ferie utenlands. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Kineserne er verdens mest attraktive turister

Bruker klart mest penger.

Tall fra UNWTO (United Nations World Tourist Organization) viser at kineserne ikke bare reiser mer enn før, de bruker også mer. Mye mer.

I 2016 brukte kinesiske turister til sammen 261 milliarder dollar på utenlandsreisene sine. Det er en økning på 12 prosent fra 2015, og et mektig bidrag til verdens turistindustri.

Den raskt voksende kinesiske middelklassen er reiseglade, og legger igjen godt med penger dit de reiser.

Hele 135 millioner ganger reiste kinesere ut av sitt eget land for å feriere i fjor.

- Disse tallene underbygger bare det vi har sett siden 2012, da kineserne for første gang ble den største turistgruppen, sier UNWTOs generalsekretær Taleb Rifai.

Kineserne reiser mest til nærliggende land i Asia som Japan, Thailand og Korea, men mange reiser også til USA og Europa. Ikke minst har nordlys-turismen i Nord-Norge fått mang en kineser hit til landet.

USA er nummer to på lista over de største turistgruppene. Selv om landet har langt færre innbyggere enn Kina, representerte amerikanske turister på ferie utenlands en omsetning på 122 milliarder dollar sist år. Det er en økning på åtte prosent fra 2015.

På plassene deretter følger Tyskland, Storbritannia og Frankrike.

Totalt ble det loggført 1,2 milliarder turistankomster i 2016, det er fire prosent mer enn i 2015.

- Til tross for mange utfordringer i verden, viser folk stor apetitt på å reise. Det medfører fordeler for mange land verden over, ikke minst med tanke på økonomisk vekst, sysselsetting og muligheter for utvikling, sier Taleb Rifai.

EUROPA MEST BESØKT: Denne grafikken som UNWTO har utarbeidet, viser hvilke verdensdeler som fikk mest turistbesøk i 2016. Totalt ble det registrert over 1,2 milliarder ankomster. Grafikk: UNWTO Vis mer