PILOT: Michelle Gooris (25) jobber som pilot i et mannsdominert miljø. Under opplæringen måtte hun regelmessig kjempe mot både fordommer og stereotypier. Foto: Privat
PILOT: Michelle Gooris (25) jobber som pilot i et mannsdominert miljø. Under opplæringen måtte hun regelmessig kjempe mot både fordommer og stereotypier. Foto: PrivatVis mer

Michelle (25) blir stemplet som «verdens deiligste pilot»: - Det bryr jeg meg ikke noe om

Måtte kjempe mot fordommer og stereotypier under utdanninga.

(Dagbladet): I forrige uke hadde den danske tabloidavisa Ekstra Bladet en artikkel med tittelen «Tar internettet med storm: Er dette verdens deiligste pilot?».

I artikkelen omtales hun som «smukk» og «den lyshårede skønhed».

Den aktuelle piloten er 25 år gamle Michelle Gooris fra Nederland. Til Dagbladet sier hun at hun dette ikke akkurat er et stempel jeg kjenner seg igjen i.

- Jeg ser ikke på meg selv som «verdens deiligste pilot», og det er heller ikke noe mål jeg har. Det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg startet YouTube-kanalen og Instagram-kontoen min for å dele informasjon om yrket mitt, og på bloggen min publiserer jeg artikler om reisene mine. Ingenting av dette har noe å gjøre med hvordan jeg ser ut, sier hun.

UINTERESSANT: Gooris bryr seg lite om å bli stemplet som «verdens deiligste pilot». Foto: Privat Vis mer

Populær

Men at 25-åringen har fått oppmerksomhet, er det ingen tvil om. På Instagram har hun på et par uker doblet antalle følgere, og har i skrivende stund 36 000 som får meg seg hennes daglige oppdateringer.

YouTube er hennes mest populære video sett nesten to millioner ganger. Selv tror hun dette er fordi det er en kombinasjon av to ting.

- Jeg tror det er fordi jeg deler bilder, artikler og videoer om flyving, samtidig som jeg forteller om mine reiser. Jeg er heldig som kan kombinere de to tingene, sier hun.

Tilbakemeldingene er så å si bare positive.

- De aller fleste takker meg for at jeg forklarer og redegjør for ulike flytekniske temaer. Dette gjelder spesielt unge mennesker som selv drømmer om å bli piloter.

- Måtte bevise mer

Gooris sier at det å pilot er krevende og at arbeidsmarkedet tidvis kan være vanskelig. Likevel var hun aldri i tvil om at det var det hun hadde lyst til å gjøre.

- Jeg har aldri blitt fristet av en 9-17-jobb. Målet mitt har alltid vært å ha et dynamisk liv, og samtidig er det veldig spennende.

I tillegg til at utdanninga er dyr, har hun også møtt andre fordommer. Pilotyrket er i veldig stor grad dominert av menn, og stereotypiene er noe hun har måttet slåss mot under opplæringen.

- Under utdanningen følte jeg at jeg måtte bevise mer enn andre. Det er tydelig at noen menn mener at det eneste kvinner skal gjøre er å lage mat og få barn.

God kultur

Hun forteller at dette heldigvis er noe som endret seg etter at hun ble ferdig utdannet, og begynte å jobbe.

VIDEO: Nesten to millioner har sett Gooris' mest populære video på YouTube. Foto: Privat Vis mer

- Som profesjonell pilot har jeg aldri opplevd noen form for diskriminering eller forhåndsdømming.

- Har det vært vanskelig å vinne dine mannlige kollegers respekt?

- Helt ærlig så har det ikke det. Mine mannlige kolleger er alle veldig vennlige og åpensinnede. Jeg tror vi kan takke kulturen i har i Vest-Europa for det. Menn og kvinner blir behandlet som likeverdige, og det er en veldig god og viktig ting.

Vil til Norge

Jobben til Gooris har tatt henne til reisemål over hele verden, og hun har lagt ut bilder fra blant annet Spania, USA, Filippinene, Østerrike, Thailand, Sveits, Curacao og Hellas for å nevne noen land.

Så langt har ikke reisene hennes tatt henne til Norge, men det er så absolutt noe hun kunne tenke seg i framtiden.

- Jeg har aldri vært i Norge, men jeg har hørt mye fint om landet deres - at det skal være utrolig vakkert. Norge er definitivt på lista mi, sier hun.