PILOT: Michelle Gooris (25) jobber som pilot i et mannsdominert miljø. Under opplæringen måtte hun regelmessig kjempe mot både fordommer og stereotypier. Foto: Privat
PILOT: Michelle Gooris (25) jobber som pilot i et mannsdominert miljø. Under opplæringen måtte hun regelmessig kjempe mot både fordommer og stereotypier. Foto: PrivatVis mer

Michelle (25) blir stemplet som «verdens deiligste pilot»: - Det bryr jeg meg ikke noe om

Måtte kjempe mot fordommer og stereotypier under utdanninga.

(Dagbladet): I forrige uke hadde den danske tabloidavisa Ekstra Bladet en artikkel med tittelen «Tar internettet med storm: Er dette verdens deiligste pilot?».

I artikkelen omtales hun som «smukk» og «den lyshårede skønhed».

Den aktuelle piloten er 25 år gamle Michelle Gooris fra Nederland. Til Dagbladet sier hun at hun dette ikke akkurat er et stempel jeg kjenner seg igjen i.

- Jeg ser ikke på meg selv som «verdens deiligste pilot», og det er heller ikke noe mål jeg har. Det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg startet YouTube-kanalen og Instagram-kontoen min for å dele informasjon om yrket mitt, og på bloggen min publiserer jeg artikler om reisene mine. Ingenting av dette har noe å gjøre med hvordan jeg ser ut, sier hun.

UINTERESSANT: Gooris bryr seg lite om å bli stemplet som «verdens deiligste pilot». Foto: Privat Vis mer

Populær

Men at 25-åringen har fått oppmerksomhet, er det ingen tvil om. På Instagram har hun på et par uker doblet antalle følgere, og har i skrivende stund 36 000 som får meg seg hennes daglige oppdateringer.

YouTube er hennes mest populære video sett nesten to millioner ganger. Selv tror hun dette er fordi det er en kombinasjon av to ting.

- Jeg tror det er fordi jeg deler bilder, artikler og videoer om flyving, samtidig som jeg forteller om mine reiser. Jeg er heldig som kan kombinere de to tingene, sier hun.

Tilbakemeldingene er så å si bare positive.