HØYT TEMPO:  En hektisk hverdag kan tappe deg for energi. Sørg for å ta kontroll over stresset. 
Foto: OLE C. H. THOMASSEN / Dagbladet
HØYT TEMPO: En hektisk hverdag kan tappe deg for energi. Sørg for å ta kontroll over stresset. Foto: OLE C. H. THOMASSEN / DagbladetVis mer

Mindre stress på 4 uker

Stress er sunt - så lenge du mestrer det. Her er oppskriften for å gjenvinne kontrollen i løpet av bare fire uker.

(Dagbladet God torsdag): Vekkerklokka uler. Fra displayet lyser tallene 06:45 ildrødt mot deg. Du rekker ikke engang å trekke pusten før du må være på beina, klar til å vekke barn, lage frokost, smøre matpakker, rekke skole og barnehage, og komme deg selv på jobb.

Puh.

Når du endelig dumper ned ved pulten skuldrene like under ørene, hjertet hamrer i brystet — og dokumentbunkene ruver.

- Vi styrer og maser og peser, og glemmer at vi kan velge en annen tilnærming til livet, sier Ann Elin Schüssel i Start Now Coaching.

Gjennom 13 år har Schüssel gjennomført mer enn 10 000 coachingsamtaler. Mange av hennes klienter har stresset mer enn det som har vært godt for dem.
Sett grenser - Jeg ser hver dag hvordan for mye stress påvirker negativt, og hvordan superflinke kvinner og menn får mer glede og suksess når de tar tak og reduserer stressnivået. Vi gjør bedre valg med et klart hode og en passe avslappet holdning, både hva angår oppgaver og relasjoner. Jeg har utallige eksempler på at mennesker lykkes mer og er mer lykkelige når de er såpass til stede i seg selv at de tar hensyn til egne behov, setter grenser for sin tilgjengelighet, har mer fokus på hovedoppgavene og har jevnlige øyeblikk med indre ro og tenkning på et overordnet nivå.

Med utgangspunkt i sin årelange erfaring har Schüssel satt opp fem ulike profiler for God torsdag: fiktive personer som typisk opplever for mye negativt stress i hverdagen. Alt fra travle småbarnsforeldre til single karrierejegere. Her kan du finne den profilen som passer best til deg, og få konkrete råd for hva som skal til for å få mindre stress.

- Ting blir som regel ikke bedre før du selv tar tak i dem. Så lenge du har for mye negativt stress i livet ditt, men ikke gjør noe konkret med dette vil det fortsette, sier Schüssel.

- For å gå fort på ski forstår vi at vi må ha god teknikk, godt feste og bruke kreftene på en effektiv måte. Slik er det i livet også.
Ta grep Hilde Grønningsæter, dr.scient., gründer og daglig leder i Humentor AS, har arbeidet med stressmestring i både store og mindre organisasjoner. Hun er også tilhenger av at du selv tar grep for å forbedre hverdagen.

- Det er mye bra i Schüssels stressmestringsprogram. Det er fint at det er delt inn i emosjonell- og atferdsmessig trening, sier hun og legger til:

- Vi er gitt forskjellige talent og muligheter — avstem forventninger og jobb med å være realistisk.

- Det er imidlertid uinteressant å finne en formel for å unngå stress. Stresset er kommet for å bli — og det er guds gave til menneskeenheten. Det gjør at vi får den energien vi trenger for å gjøre forandringer. Og når vi har nok å gjøre og får det til, er stresset bare positivt.

Utfordringen kommer når oppgavene på jobb og privat blir uoverkommelige og mestringsfølelsen forsvinner.

- Da bikker det positive stresset over til negativt stress. Dessverre ser vi altfor mye av dette, sier Grønningsæter.
Hva må vike? - Vi har kartlagt nesten 10 000 ansatte i åras løp, og kjørt mye statistikk på vår database. Tempo og krav til deltakelse og engasjement har økt voldsomt de siste 10 til 15 åra. De fleste har høye ambisjoner og føler store krav både privat og på jobb, og har et såpass tett program at de egentlig burde hatt 29 timer i døgnet. Og når vi som kjent ikke har mer enn 24 timer, sier det seg selv at du kan miste kontrollen.

Har du energi til dette tempoet? Hva velger du som salderingspost? Mindre søvn, mindre tid med venner? Mindre fysisk trening, mindre tid med partner og ektefelle? Og blir løsningen oftere sykefravær eller skilsmisse?

Lars Weisæth, professor i krisepsykiatri ved Gaustad sykehus, mener i likhet med Grønningsæter at et fravær av stress er like uheldig som for mye stress.

- Stress kan absolutt være bra for deg, men det avhenger av at høye krav er kombinert med en eller annen form for styring og kontroll. Det er nettopp her du selv må inn og endre atferdsmønster, sier han.

-----------------------------------------------

Fire personlighetstrekk som bidrar til stress

• Du skiller ikke mellom ønsker og krav.
— Et eksempel på dette kan være om sjefen din spør om du kan jobbe overtid. En pliktpersonlighet vil imidlertid ikke høre dette som et spørsmål, men som et krav. Da er det viktig å være bevisst på dette, og huske at du har et valg.

• Du skiller ikke mellom uenighet og kritikk.
— En følsom person har ofte en tendens til å ta uenighet som en kritikk av seg selv. Hvis du tenker slik hver gang noen er uenig med deg er du virkelig ute og kjører. Et demokratisk samfunn er bygget nettopp på å verdsette uenighet. Virkelig sårbare personer kan faktisk oppfatte uenighet som fiendtlighet.

• Du ser ikke forskjell på takknemlighet og takknemlighetsgjeld.
— Det skal ikke være slik at med en gang noen gjør noe for deg så føler du at du umiddelbart må gjøre noe tilbake. Det er ikke sunt verken for deg selv eller for den som ønsker å gjøre noe hyggelig for deg.

• I stedet for medfølelse opplever du skyldfølelse.
— Mange opplever å få dårlig samvittighet når andre sliter. For det første er det ikke riktig, og for det andre er det et dårlig utgangspunkt for å hjelpe.

Kilde: Lars Weisæth, professor i krisepsykiatri