GOD NATT: Qatar Airways lokker nå med mulighet for dobbeltsenger ombord om du velger de dyreste billettene. Foto: Qatar Airways
GOD NATT: Qatar Airways lokker nå med mulighet for dobbeltsenger ombord om du velger de dyreste billettene. Foto: Qatar AirwaysVis mer

Nå kan du få dobbeltseng på flyet

Kampen om de rike flykundene raser videre.

(Dagbladet): For de fleste av oss handler det om pris - og stort sett ikke noe annet enn det - når vi skal ut og fly.

Det finnes de som har andre preferanser i tillegg. For noen er bekvemmelighet og luksus vel så viktig.

USJENERT: Fire seter kan skjermes og utgjøre et eget prvat middagsbord. Foto: Qatar Airways Vis mer

Og det er disse kundene, de som betaler det det koster mer eller mindre uansett, at selskapene virkelig tjener penger på.

Derfor foregår det en stille kamp mellom selskapene om å tilby de mest luksuriøse langdistanseflyvningene.

Det handler om VIP-kø i sikkerhetskontrollen, lounger, og ikke minst bekvemmeligheter om bord.

Fra og med i sommer innfører Qatar Airways et nytt opplegg på sine fly. På reiselivsmessa i Berlin som nylig ble avsluttet, lanserte selskapet sin såkalte «QSuite», som ifølge selskapet skal gi den en helt ny grad av privatliv om bord.

Konseptet gjør at du kan lage «private rom» av seksjoner med opptil fire seter. I tillegg kan man også lage dobbeltseng av to seter.

Konseptet blir innført på Qatars langsdistansefly i løpet av sommeren.

Lang historie

EGEN KOKK: SAS har lange tradisjoner med Business Class, og det var lite å utsette på serveringen på 70-tallet, der dette bildet stammer fra. Foto: SAS  Vis mer

Kampen om de pengesterke kundene, er langt fra ny. Særlig var det flyvninger over Atlanteren, mellom Europa og USA, som førte til at Business Class, eller First Class, til stadighet ble utviklet - og altså fortsatt blir det.

British Airways innførte i 2000 stoler som kunne slås helt ned, og gi ei helt flat seng. Det var en revolusjon, og et svar på Virgin Airlines mange forbedringer på økt luksus og bekvemmelighet på sine transatlantiske flyvninger.

Siden har alle flyselskap med langdistanseruter innført flate senger og sørget for å ha sine business class-seksjoner per kasse.

Populært på SAS

Ikke minst gjelder det SAS, som nylig har skiftet ut hele kabinen i sine langdistansefly, og også har vunnet en designpris for det.

Riktignok finner du verken dusj eller dobbeltsenger hos SAS, men ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen er det heller ikke direkte etterspurt.

- Men vi merker godt at business class-billettene våre er etterspurt. vi ser en vekst i etterspørselen. Man skulle tro at de billigste billettene gikk først, men på flere flyvinger er det vel så stor rift om å sitte fremst i kabinen, med den luksusen, bekvemmeligheten og servicen det medfører, sier Johansen til Dagbladet.

SOVEPLASS: SAS har vunnet priser for sine nye kabiner, og det er lite å si på sovekomforten i Business Class. Foto: SAS Vis mer

- Historisk sett har prisene i business class gått ned, og stadig flere oppdager fordelene det innebærer med en mer bekvem reise når man skal sitte mange timer i et fly. Det handler jo også om hvordan man føler seg når man kommer fram dit man skal, sier Johansen.