KAN BLI NY FAVORITT: Den nye elektriske VW Golf får fem seter. Blir dette Norges mest solgte elbil i 2014? Foto: VOLKSWAGEN
KAN BLI NY FAVORITT: Den nye elektriske VW Golf får fem seter. Blir dette Norges mest solgte elbil i 2014? Foto: VOLKSWAGENVis mer

Nå kommer helelektrisk utgave av Norges mest solgte bil

Blir den årets mest solgte elbil?

• Flere bilsaker på db.no/bil

AUTOFIL: Spenningen er til å ta og føle på når en helelektrisk utgave av Norges mest solgte bil kommer i mai.

Det viktigste først: Rekkevidden. Med oppgitte 190 kilometer befinner vi oss omtrent på nivå med Nissan Leaf og BMW i3.

Men også VW tar forbehold og estimerer at den realistiske rekkevidden kan ligge ned mot 130 km. Eller enda lavere om det er kaldt.

Effekten på 85 kW/115 hester og 270 Nm er også nær Nissan Leafs 109 hester/254 Nm. Volkswagen oppgir et energiforbruk på 1,27 kWh per mil ved blandet kjøring.

E-GOLF: Helelektrisk utgave av Norges mest solgte bil. Vil den dytte Nissan Leaf og Tesla S ned fra elbiltronen? Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

Bilen akselererer raskt, og bruker 10,4 sekunder fra 0 - 100 km/t. Toppfarten er begrenset elektronisk til 140 km/t.

LED-lys Batteripakken i e-Golf har en kapasitet på 24,2 kWh og kan lades som normalt fra veggkontakt (sju til åtte timer for å nå fulladet). På de raskeste CCS-laderne kan den lades til 80 prosent kapasitet på rundt en halvtime.

VW har innført 8 års (eller 160 000 kilometer) garanti på batteripakken på lillebror e-up! En tilsvarende garanti vil bli gjeldende også for e-Golf.

Elbilen blir den første Golfen med LED-lykter som standard, av den grunn at det bruker mindre strøm enn xenonlys. Og innvendig får den radio/navigasjon, oppvarmet frontrute, automatisk klimaanlegg og parkeringsvarmer.

En nyutviklet varmepumpe vil sørge for at sjåføren holder tempen inni. Denne pumpa utnytter overskuddsvarmen både fra omgivelsene rundt, men også fra de mekaniske komponentene i bilen.

Men Volkswagen advarer mot å kjøre varmepumpa på maks. Det kan redusere rekkevidden med så mye som 20 prosent.

Litium-ion-batteri e-Golf veier 1510 kilo, hvor litium-ion-batteriene alene veier 318 kilo. Både luftmotstanden og rullemotstanden er redusert med 10 prosent i forhold til en standard Golf med forbrenningsmotor.

Det er gjort ved å redusere innsugsåpningen foran, montere paneler under bilen og hekkspoiler - og sette på nye aerodynamiske felger og lavfriksjonsdekk i 205/55-16-profil.

Prisen er ikke klar, men importøren regner med å ha summert seg ferdig i løpet av mars.

• Les også: Når vi den kritiske grensa på 50 000 i år?