EN SPRÅKMEKTIG FIREÅRING: Hun kan snakke norsk, russisk, engelsk og fransk. Foto: PRIVAT
EN SPRÅKMEKTIG FIREÅRING: Hun kan snakke norsk, russisk, engelsk og fransk. Foto: PRIVATVis mer

Nadias datter (4) snakker allerede fire språk

Startet med engelsk da hun var litt over ett år.

Nadias datter er bare fire år gammel, men snakker allerede fire forskjellige språk.

To av språkene har hun fått med seg fra fødselen av; russisk fra mor og norsk fra pappa. I tillegg startet foreldrene med å introdusere datteren for engelsk som fremmedspråk da hun bare var litt over ett år gammel.

Senere valgte de å også innføre språk nummer fire.

- Som treåring begynte hun i den franske barnehagen, og akkurat nå snakker hun fransk like godt som de to morsmålene sine, forteller Nadia. Barn som lærer flere språk tidlig lærer mange ord, og blir språkvinnerne

Språkinteressert mamma Det var ingen tilfeldighet at Nadia startet tidlig med å lære datteren fremmedspråk. Allerede som barn møtte Nadia andre unger som kunne snakke flere språk og som både imponerte og inspirerte henne.

Denne interessen for språk har ført til at hun har tatt en mastergrad i filologi med fordypning i fremmede språk.

Her skrev hun blant annet en årsoppgave om tospråklighet på basis av den forskningen som fantes om tospråklige barn fra tidligere sovjetrepublikker.
 
Forberedte seg godt Nadia forteller at hun forberedte seg godt før hun startet med å innføre flere språk overfor datteren.

- Jeg har lest en del artikler og bøker om tospråklige barn, hvilke problemer de kan møte, hva man skal være oppmerksom på og hvilke prinsipper man skal følge, sier hun. Sammen med mannen startet hun med å lære datteren engelsk gjennom å innføre engelske barnerim og sanger. Etter hvert gikk de over til å bruke dataprogrammet «Little Reader», som bidro til å bygge opp datterens ordforråd.

I dag har Nadia en fireårig datter som absolutt ikke er redd for å ta i bruk sine imponerende språkkunnskaper når situasjonen byr seg.

- Sist vi var på Madeira snakket hun fransk med franske turister, russisk med russerne, norsk med nordmenn og engelsk med alle andre, forteller hun med et smil.

Jo tidligere jo bedre? På sin personlige blogg Det Smarte Barnet deler Nadia sine erfaringer med andre foreldre. Her tar hun opp temaer som hvordan man skal kunne unngå språkforvirring, og hun gir tips til hjelpemidler og metoder.

Men er det egentlig bra å starte så tidlig med å innføre et fremmedspråk?

- Ja det finnes forskning på dette feltet som kan tyde på at tidlig fremmedspråklæring kan være gunstig. Noen mener at jo tidligere man begynner med å lære et språk, jo bedre kan det bli, forteller Elena Tkachenko.

Hun er førstelektor i norsk på Institutt for barnehagelærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus. 

Stadig mer fokus på fremmedspråk Elena Tkachenko forteller at flerspråklighet har blitt et viktig tema i Europa de siste årene.

EU har framhevet flerspråklighetspolitikk i europeiske land, hvor målet er at alle barn skal lære minst to fremmedspråk i tillegg til sitt morsmål. Disse skal gjerne introduseres i tidlig skolealder.

I tillegg er det en tendens i flere europeiske land at man starter enda tidligere med læring av engelsk, og Elena mener at det ikke er helt uten grunn.

- Tospråklighetsforsker Tokuhama-Espinosa omtaler alderen 4-7 år som «mulighetsvinduet» for fremmedspråklæring. Hovedgrunnen til det er at barna i denne aldersgruppen begynner å vise interesse for språk og fortsatt har et lekende forhold til språket, sier hun.

Får bedre uttale Elena mener at dersom man klarer å skape et godt læringsmiljø, vil det gi barna en positiv holdning og nysgjerrighet på mer språklæring seinere.

- En fordel med å lære fremmedspråk tidlig er at barna fortsatt er innenfor den kritiske perioden for språklæring. I tidlig alder oppnår de bedre uttale og prosodi (tonefall) i et nytt språk, og det kan gi positiv kommunikativ effekt seinere i livet, sier hun.

FORSKER PÅ FLERSPRÅKLIGHET: Elena Tkachenko har jobbet med engelskprosjekt i barnehager. Foto: Sonja Balci Vis mer

En annen positiv virkning er at barn i tidlig alder kan skaffe seg innsikt i ulike kulturer, og Elena sier at det er en viktig læring for et barn å forstå at folk snakker ulike språk.

- Det å forstå at man kan uttrykke samme betydning med ulike ord på forskjellige språk, vil styrke forståelsen av at språket har en formside og en innholdsside. Det er et viktig grunnlag for utvikling av metaspråklig kompetanse. Forskningen viser at metaspråklig kompetanse spiller en viktig rolle i begynnende lese- og skriveopplæring. Dermed kan man si at barn som omgås to språk fra tidlig alder har en fordel, forklarer hun.

Må skje på barnas premisser Elena understreker at det er viktig at tidlig fremmedspråklæring skjer på barnas premisser, og at man bruker metoder som er tilpasset barnas alder.

- I så tidlig alder bør språklæringen skje i meningsfylte kommunikasjonssituasjoner og være lystbetont, sier hun.

Hun har blant annet vært faglig konsulent for prosjektet «Engelsk i barnehagen», som ble gjennomført i over 30 barnehager i Oslo. Her ble det brukt en engelsktalende bamse som barna lekte og kommuniserte med. Barnehagene brukte i tillegg sanger, rim og regler, som førte til at barna fikk interesse for et nytt språk. 

Tidligere i år kom også boka «Lek med engelsk i barnehagen» som beskriver metoder for språkstimulering og gir praktiske tips til hvordan man kan introdusere engelsk i barnehager. Mye positiv oppmerksomhet som gir barna en mestringsfølelse, er ifølge Elena også viktig.

- Skal man begynne med et fremmedspråk tidlig, er det viktig at man gjør det i trygge omgivelser, gjennom lek og ut fra barnas interesser og forutsetninger. Det er viktig å ikke sette høye ferdighetsmål, men heller ha et mål om å utforske et nytt språk og ha det gøy med språket!

Denne saken har tidligere blitt publisert hos Mammanett.no.

MER FRA MAMMANETT.NO:
Johan ble reddet i siste liten
Anette (24) fødte i heisen
Facebook-fella du ikke vil gå i
Småbarnsfar: Jeg hatet barn!