TOPPER LISTA: BMW 5 Series Touring er en bil mange ønsker seg, den er også den suverent mest populære bilen å importere. Foto: BMW
TOPPER LISTA: BMW 5 Series Touring er en bil mange ønsker seg, den er også den suverent mest populære bilen å importere. Foto: BMWVis mer

Nordmenn kan velte seg i gunstige bruktbilpriser

Import har aldri vært mer lønnsomt, men det finnes fallgruver.

- En svært gunstig eurokurs gjør det aldri har vært mer lønnsomt med bruktimport av bil, sier Erling Stavheim. Han driver nettstedet mobile24.no som viser rundt 1,6 millioner tyske bruktbiler med estimert norsk pris etter avgifter.

- Den svake økonomiske utviklingen i Europa sørger i tillegg for at det er ca. 200000 biler mer enn normalt i markedet. Dermed øker muligheten for å gjøre et godt kjøp på en ett til tre år gammel bruktbil, mener Stavheim.

De gunstige tidene for bruktimport gir seg også et markert utslag på salgsstatistikken over biler i Norge. Per juli 2012 står bruktimporten for rundt 25 prosent av nyregistreringene.

Drømmebilen i Tyskland - Jeg valgte bruktimport fordi det var lettere å finne akkurat den bilen jeg var ute etter, sier Bjørn Badowski. For halvannet år siden var han på jakt etter en Audi A4 Allroad, men fant ikke en bil med riktig kombinasjon av motor og utstyr i Norge.

- Autoarena i Oslo søkte etter en bil med Audis «anschlussgaranti» som er en utvidet fabrikkgaranti. Det utvider garantitiden til fem år og er anerkjent av norske forhandlere og importøren. For meg har det vært en fordel, siden en mindre fabrikasjonsfeil på baklysene ble ordnet uten diskusjon, forteller Bjørn Badowski.

Trygghet Det finnes flere måter å redusere både arbeidsmengden og risikoen når man kjøper bruktimportert bil. På listen over de mest solgte bilmerkene dominerer BMW, Mercedes, Audi og Volvo. Der har importører og forhandlere satt importen i system:

FORD S-MAX: En praktisk syvseter fra 2009 med 140 hk dieselmotor og 60-70 000 kilometer kjørelengde kopster fra 250 000 i Tyskland, mens prisene i Norge starter på omlag 320 000. Foto: KLIKK Vis mer

- De bilene som importeres i regi av BMW Norge AS har fem års garanti fra registreringsdato i Tyskland, eller minimum 24 måneders Premium Selection garanti, forteller Jørgen Gudem, bruktbilansvarlig hos den norske BMW-importøren.

- På de aller fleste bilene vi importerer er vinterspesifikasjonene nær identiske med norske biler. Ifølge Gudem er BMW X3, samt 520d og 525d xDrive i Touring-versjon spesielt populære nå.

- Mercedes-Benz har et svært godt utbygd system i Tyskland for nyere bruktbiler som godkjente merkeforhandler av Mercedes- Benz kan hente våre biler gjennom, sier daglig leder Kjell Rese i Bertel O. Steen Aktiv Bil. De tar seg av bruktbilimporten til Bertel O. Steens bilforhandlere, og merkeforhandlere tilknyttet Mercedes-Benz.

- Garantien på en bruktimportert Mercedes skal være tett på en tilsvarende norsk bil, med fem år fra registreringsdato i Tyskland. De bilene vi importerer skal ha de samme vinteregenskapene som norske.

- Mest gunstig for bruktimport er E-klasse, men også C-klasse kommer etter.

Eget utsalg I tillegg til å forsyne Audi- og VW-forhandlere med nyere bruktbiler, har Møller Bil-eide Autoarena i Oslo en egen forhandlervirksomhet for bruktimporterte biler.

- På de Audi-modellene vi selger er det fem års garanti fra registreringsdato i Tyskland, sier daglig leder Rune Hall-Henriksen. For VW er det to år, her kan kunden kjøpe en 1- 3 års tilleggsgaranti fra vår samarbeidspartner Carprotect.

- Vi tar bare inn biler gjennom Audi og VWs systemer i Tyskland, og konsentrer oss om biler med vinterpakker.

- Mindre biler som VW Golf og Audi A3 er populære med bensinmotor i 1,2 TSI-versjon. Mest penger å spare er det på store biler; en ett år gammel Audi A6 quattro kan bli 100- 150 000 kroner rimeligere som bruktimportert, forteller Hall-Henriksen.

Biler fra Sverige Hos Volvo-forhandleren Bilia på Økern i Oslo er drøyt halvparten av bruktbilene som omsettes bruktimportert. Bruktbilsjef Frode Hansen importerer stort sett alle sine Volvo direkte fra fabrikkens utsalg i Sverige.

FORNØYD: Bjørn Badowski fikk hjelp til å hente drømmebilen i Tyskland. - Det var en ryddig prosess, selv om litt av den økonomiske gevinsten gikk bort i tryggheten ved å kjøpe av forhandler, sier han. Vis mer

- Det gjør at bilene vi importerer har de samme nordiske spesifikasjonene som norske biler. Vi tilbyr vår Bilia 24-måneders garanti som leveres av Norsk bilgaranti. For Volvos vedkommende er det størst interesse for V70 og V50, mens den nye V60-modellen også stiger i popularitet.

Sikkerhet - Du har mulighet til å sikre deg godt selv om du importerer privat, mener Erling Stavheim hos mobile24.no.

- Gjennom vår samarbeidspartner kan du få bilen og forhandleren sjekket. De kan også ta ansvaret for å kjøpe bilen for deg i Tyskland og refundere tysk moms. Vår transportpartner henter bilen i Tyskland og leverer den om ønskelig ferdig registrert på norske skilt. Garantitiden kan utvides med 12 til 36 måneder utover fabrikkgarantien ved å kjøpe garanti fra AutoConcept. Avhengig av hvilke løsninger og biltype du går for, vil dette koste fra ca. 3000 til 30000 kroner.

Advarer mot fallgruver NAF er ikke positive til at folk importerer bil uten å være klar over hvilke fallgruver som finnes:

- Vi anbefaler på generelt grunnlag at norske forbrukere handler bil i Norge. Tryggheten som bilkjøper i Norge er meget bra gjennom gode garantiordninger, og ikke minst fem års reklamasjonsrett gjennom forbrukerkjøpsloven, sier Andreas Handeland, rådgiver i forbrukeravdelingen.

- I tillegg er biler som selges nye i Norge ofte tilpasset nordiske forhold med ting som større batteri, kraftigere startmotor og oppvarmet veivhus. Dette mangler i en del tilfelle på biler lenger sør i Europa. Det er også vanlig at biler herfra ikke blir levert med vinterdekk, det må tas med i regnestykket, sier Handeland.

Dette koster bilene I vår tabell har vi tatt med de mest populære modellene i de viktigste bilklassene i Norge. Generelt sett er utvalget i Tyskland langt større, noe som også reflekteres i et videre spenn av utstyr og kilometerstand for de mest populære bilene. Både for norske og tyske priser har vi tatt bort de ekstreme variantene i begge ender av skalaen, slik at prisområdet omfatter et kjerneutvalg med typisk «norsk» utstyr også på de tyske bilene (varmeseter, automatisk klima, xenonlys for dyrere biler o.l.). Generelt sett er det mest å hente på dyrere, en til to år gamle bruktbiler. Men om du leter litt, kan du også finne gode kjøp på småbiler og biler i kompaktklassen.

Hva koster tryggheten? Jo mer risiko du tar, dess mer sparer du på selve bilkjøpet. En god del av prisfordelen på bruktimporterte biler kan bli borte på veien til forhandlerlokalet. Dermed må det forhandles godt før du får en besparelse i tillegg til tryggheten ved å kjøpe gjennom merkeforhandler.

MERCEDES E-KLASSE: 2011 modell med 170 hk dieselmotor og 50 000 på telleren koster rundt 400 000 i Tyskland, hjemme begynner prisene på 500 000. Vis mer

Med utgangspunkt i prisene for hjelpesystemene til mobile24.no kan et «trygghetsregnestykke» se slik ut for en egenimportert mellomklassebil:

Importhjelp: 9900 kroner
Dekning for tysk moms og utlegg for bilens kjøpesum i Tyskland: 5000 kroner
Transport fra Tyskland til Norge: Snittpris på 6500 kroner
Fortolling/registrering: 3500 kroner
Nordiske vinterdekk på felg: 7000 kroner
Eventuell tilleggsgaranti 1- 3 år: 3000- 11000 kroner

En basispakke med importhjelp og transport vil dermed koste ca. 16500 kroner, med vinterdekk blir tillegget på om lag 24000 kroner.