VIL HJELPE ANDRE: Emelie Bonin flyr daglig for Norwgian. Piloten, som selv har hatt livmorhalskreft, er også fitnessutøver, ambassadør for kreftsaken, og pådriver for at flere jenter skal ta pilotutdannelse. Foto: Privat
VIL HJELPE ANDRE: Emelie Bonin flyr daglig for Norwgian. Piloten, som selv har hatt livmorhalskreft, er også fitnessutøver, ambassadør for kreftsaken, og pådriver for at flere jenter skal ta pilotutdannelse. Foto: PrivatVis mer

Norwegian-piloten Emelie (32) ble kalenderpike for å støtte kreftsaken

Fitness-utøveren fikk selv livmorhalskreft.

(Dagbladet): - Jeg ville gjerne gjøre noe for å hjelpe andre. Kreft kan ingen gardere seg mot, alle kan bli rammet, sier den svenske Norwegian-piloten Emelie Bonin (32) til Dagbladet.

KALENDERPIKE: Emelie Bonin som januar-pike. Foto: Roger Sundberg Vis mer

Det er hun selv et klassisk eksempel på. Hun var svært godt trent da hun 26 år gammel fikk beskjed om at hun hadde livmorhalskreft.

I dag jobber Emelie fulltid som pilot for Norwegian, hun flyr selskapets Boeing 737-maskiner rundt i Europa.

Etter en større operasjon i buken i forbindelse med sjukdommen, kunne hun imidlertid ikke løpe lenger, og begynte i stedet med styrketrening og etter hvert fitness.

Fysisk form avgjørende

- Jeg ville ta kontroll over min egen kropp igjen. Siden jeg ikke kunne fortsette med løpingen på grunn av smerter, ble det styrketrening. Jeg likte det, og siden jeg ikke klarer å gjøre noe halvhjertet, endte jeg opp på scenen og i konkurranser, sier hun.

Det resulterte i førsteplass både i Bikini Fitness og Fitness Model i FitnessGalan i Globen i 2015.

- Det var en helt uvirkelig følelse, sier hun om suksessen i konkurransen.

For henne er trening en stor del av livet. Et liv hun fortsatt har, kanskje nettopp på grunn av treningen.

- En lege sa til meg at jeg kan takke min fysiske form for at jeg er i live i dag, sier hun til Dagbladet mens hun spiser lunsjen sin mellom to flyvninger på Arlanda flyplass utenfor Stockholm.

Ga ut kalender

Men det er ikke bare jobben og trening som er viktig for den svenske kvinnen.

Emelie ønsker sterkt å bidra til at forskningen på behandling av kreft generelt går framover.

PILOTER FOR KREFTSAKEN: Noen av de kvinnelige pilotene samlet for photoshoot for årets kalender. Foto: Roger Sundberg Vis mer

Sammen med venninnene Susanna Sundberg og Emelie Lund, fikk hun ideen om å lage en kalender der bilder av kvinnelige piloter i forskjellige flytyper preger de forskjellige månedene. Kalenderen kan kjøpes både i printet og digital versjon og alt overskudd går uavkortet til det svenske cancerfondet.

Her kan du se - og kjøpe - kalenderen.

- Vi fryktet at prosjektet skulle gå med underskudd. Heldigvis har det ikke gjort det, vi har faktisk klart å generere en god del penger til kreftforskning, sier Emelie, som selv var «januar-pike» i 2016- kalenderen til Dagbladet.

I kalenderen for 2017 er hver måned knyttet til en bestemt type kreft.

- Vi har lagt ned mye arbeid i kalender-prosjektet. Det er viktig for meg. Jeg kan selv takke forskningen som ble gjort før jeg ble syk for at jeg fortsatt kan jobbe og trene som normalt.

- Om jeg kan bidra til at andre også får oppleve det samme, er det en flott følelse, sier hun.

VEILEDNING: Oktober var «Rosa Sløyfe»-måneden, og i den forbindelse lagde Kreftforeningen denne videoen. Den viser hvordan du går fram for å sjekke deg for brystkreft, og hvilke faktorer du skal se etter. Video: Rosa Sløyfe / Kreftforeningen Vis mer

Flere kvinner i cockpit

Kalenderen har også en annen misjon enn å skaffe penger til forskning på behandling av kreft. Emelie ser gjerne at flere kvinner tar pilotutdanning.

- Det er ingen grunn til at pilotyrket skal være så mannsdominert som det er, sier hun.

BIKINI FITNESS: Emelie Bonin takker sin fysiske form for helsen. Hun er fortsatt ikke friskmeldt fra kreftsykdommen, men jobber fulltid som pilot for Norwegian i Sverige. Foto: Privat Vis mer

- Kvinner har like gode forutsetninger for å fly som menn, og jeg ønsker å inspirere flere damer til å utdanne seg til flygere.

- Det er verdens beste jobb, du får alltid se solen og ingen har bedre utsikt fra kontoret, sier Emelie Bonin til Dagbladet.

Ikke friskmeldt

Selv om Emelie er i full jobb, og trener på et nivå som gjør at hun snart er klar for flere fitness-konkurranser, er hun fortsatt ikke formelt friskmeldt fra kreftsykdommen.

Da hun var inne til femårs-kontroll i 2015, fikk hun en nedslående beskjed. Sykdommen var ikke borte.

- Da var det bare å begynne på nytt, sier hun.

- Jeg anser meg som frisk nå, men skal fortsatt inn til jevnlige kontroller i tre og et halvt år til.

- Men jeg ser på meg selv som en overlever.

- Og ved å støtte kreftsaken kan stadig flere overleve denne sykdommen og få et fullverdig liv etterpå, sier Emelie Bonin, og berømmer blant annet engasjementet Thea Steen viste med #sjekkdeg-kampanjen før hun måtte gi tapt for sykdommen i fjor.

- Jeg er blitt fortalt om hennes innsats og engasjement. Dessverre ble hun selv et offer, men hun gjorde en fantastisk innsats for å redde andre, sier Emelie Bonin til Dagbladet.

PILOTER MOT KREFT:  Emelie Bonin (t.h.), Susanna Sundberg og Emelie Lund to preger coveret på årets kalender. Foto: Roger Sundberg Vis mer